Hlavní navigace

eCity FAQ

6. 4. 1999
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

Virtuální město eCity se překulilo do druhého měsíce své existence a eObčanů stále přibývá. Řada věcí však není zcela jasná a občas můžete narazit na problém, který se kterým si nevíte rady. Právě proto sestavil Petr Souček přehled nejčastěji kladených otázek a samozřejmě i odpovědí.

eCity – Q&A

Tyto otázky a odpovědi jsou posbírané zkušenosti vlastní i jiných lidí z chatu na eCity. Jsou zcela bez záruky a odpovídají době svého vzniku. Ledacos se mohlo změnit, a určitě také změnilo k lepšímu.

Nejprve oficiální Help/FAQ v eCity. Moc toho v něm není.

Kudy je eCity připojeno do Internetu?
Linky vedou z Cesnetu, SPT Telecom a GTS CzechNet. V DNS je pouze Cesnet a IOL a volí se cyklicky (round robin). To není vůbec dobře nejméně ze dvou důvodů:

  • 50% spojení z SPT Telecom jde přes Cesnet a 50% spojení z Cesnetu jde přes SPT Telecom. Toto spojení vede přes Amsterdam, Paříž, Frankfurt a Mnichov a tato trasa bývá často zahlcená.
  • IOL a Cesnet, narozdíl od GTS, nemají peering se všemi českými providery. Vhodnou kombinací je však možné dosáhnout připojení kohokoliv v Česku přes peering. Peeringy totiž chybějí:
  • CESNET – SPT Telecom, Inway, Bohemia.Net, Mopos, Oasa
  • IOL – Cesnet, VOL, PVT, TEN-155

Pakety pak cestují přes půl světa.
Aktuální stav peeringu najdete zde.

Jak to udělám, abych se připojoval k eCity jen jednou, pro mě nejvýhodnější cestou?
Dokud nebude použito v eCity nějaké systémové řešení, tak to lze vyřešit pomocí souboru hosts. Ve Windows95/98 se umístí do adresáře Windows, ve WindowsNT 4.0 do adresáře WinNTsystem32dri­versetc a jeho obsah je pro:
# Cesnet:
194.108.225.193 cen­trum.ecity.cz
194.108.225.194 de­mo.ebanka.cz
194.108.225.195 www­.ecity.cz
# SPT Telecom:
194.228.112.49 cen­trum.ecity.cz
194.228.112.50 de­mo.ebanka.cz
194.228.112.51 www­.ecity.cz
# GTS:
62.168.6.136 cen­trum.ecity.cz
62.168.6.135 de­mo.ebanka.cz
62.168.6.133 www­.ecity.cz
Změny nastanou okamžitě, není třeba restartovat Windows.
Příslušnou sekci překopírujte do soboru hosts  – bez přípony (na „čistých“ Win95/98 není žádný, na WinNT 4.0 je s jedním řádkem). Pro editování používejte notepad (poznámkový blok) nebo jiný editor, který nevkládá do textu formátovací znaky.

Proč se je spojení tak pomalé?
To může mít více příčin – lokální linka, konektivita vašeho providera až po „ucpanou“ linku kdekoliv po trase. Úzké místo může pomoci odhalit program traceroute, pod Win95/98/NT se jmenuje tracert. Ten vypisuje jednotlivé routery (počítače) na trase a dobu, jakou potřebují data pro cestu tam a zpět. Poněkud luxusnější je například program VisualRoute, který vypisuje i umístění routerů a zobrazuje je na mapě. Pokud nemáte možnost provést příkaz traceroute z Vašeho počítače nebo Vás zajímá cesta k cíli (nebo i k Vám) z jiných míst v Česku i jinde ve světě, můžete použít traceroute gateway, jejich seznam je například zde.
Podstatně zrychlit práci lze vypnoutím grafiky, některá tlačítka ale pak mají jiný popis.
Tady je Optimální nastavení prohlížeče pro rychlejší komunikaci s Expandia Bankou na skutečné EB.

Při použití traceroute to vypadá, že je cesta k eCity přerušená. Co se děje? Ani na ping eCity neodpovídá.
To je způsobeno tím, že firewall (hradba) v Expandia bance nepropouští ICMP pakety, používané programy tracert a ping. Takže poslední místo, kam se na cestě do eCity dostanete, je při cestě přes GTS gw2-bb.gts.cz [195.39.3.34], přes IOL 194.228.254.118 a přes Cesnet  pgn-ces.anet.cz [194.50.7.6].

Nefunguje mi RealChat. Co s tím?
Real Chat funguje zatím jen na Microsoft Internet Exploreru, s Netscape Navigatorem ne. I na IE jsou problémy při ukončení. Real Chat je stále ve vývoji.
Pokud jste na firemní síti, pravděpodobně není na firemním firewallu povolen přístup na port 6789. Požádejte Vašeho správce sítě, aby ho povolil – pokud ovšem bude mít pochopení pro to, že se bude v práci místo práce chatovat na eCity.

Jaký prohlížeč?

Mám prohlížeč Internet Explorer 3.0 a po zadání www.ecity.cz vidím jen černou obrazovku?
Na té obrazovce se má správně zobrazit text: Vážený kliente,
systém eCity je zejména z důvodů velké náročnosti požadavků na něj kladených odladěn pro verze prohlížečů 4.0 a vyšší (Microsoft Explorer a Netscape Navigator). Váš prohlížeč patří pravděpodobně do nižší řady. Pro zajištění bezproblémového chodu software eCity na Vašem počítači Vás chceme požádat o nainstalování této vyšší verze prohlížeče.
Bohužel díky chybě v kódu stránky se nezobrazí.

Kde získám novou verzi prohlížeče?
Netscape Communicator od Netscape  http://home.net­scape.com/dow­nload/index.html  nebo na Infimě v Praze  http://produk­ty.infima.cz/net­scape/
Internet Explorer od Microsoftu  http://www.mi­crosoft.com/i­e/  nebo Microsoftu CZ http://www.mi­crosoft.cz/msdow­nload/ nebo rovnou z Emwacu – na http://emwac.cz/dow­nload/ si vyberte v menu „Internet browsing“ a klikněte na OK.Internet Explorer verze 4 je k dispozici i na CD a je možné si ho objednaz za 99 Kč na tel. čísle 02/21503150.
Pokud jste připojeni vytáčenou linkou, tak vás stažení prohlížeče verze 4 přijde podle zvolené verze, denní doby a kvality linky na 20 až 150 Kč.

Na plném zprovoznění eCity pro MSIE 5.0 se pracuje, snad už funguje.

Při zadání https://www.e­city.cz/ se mi zobrazí okno upozorňující na chybný certifikát. Co se děje?
Zadali jste chybně https místo http. A z nějakých příčin je na této adrese použit certifikát platný pro www.ebanka.cz. (snad již opraveno)

A když už jsme u toho – když se chci dostat přímo do demo eBanky, musím vypisovat celé https://demo.e­banka.cz?
Ne, stačí zadat jen demo.ebanka.cz, https se doplní samo.

A jak se zrychleně dostanu na svoji osobní stránku?
centrum.ecity.cz.

V helpu/FAQ se píše: Komunikace s demo.ebankou je chráněna stejným šifrováním (SSL 128 bit) jako ostrý provoz Expandia Banky. Když si ale zadám informace o dokumentu, zobrazí se mi: „Typ šifrování: RC4 s 40bitovou šifrou (malý)“. Co to má znamenat? To je ostrý provoz také chráněn jen nízkou úrovní zabezpečení?
Klid, to je jen chyba v Helpu/FAQ. Skutečný provoz je zabezpečen 128-bitovým šifrováním s plnou délkou klíče. Pokud nevěříte, zadejte si https://klien­t1.ebanka.cz/ a uvidíte sami: „Typ šifrování: RC4 s 128bitovou šifrou (Velká).“

Jsem zmaten. Zkusil jsem výše uvedený příklad a opravdu je ve skutečné ebance 128 bitů. Jak je to možné, když mám jen 40-bitovou (exportní) verzi prohlížeče? 128-bitová verze je jen pro USA, ne?
Je to možné. Banky a nově i obchodní firmy mají speciální certifikáty, které umožňují použít 128-bitové šifrování i v exportních verzích prohlížečů.

Chci změnit diakritiku, ale nikde nevidím možnost nastavení?!
EMAN  23.03.1999 20:54
JAROSLAV .. čeština s diakritikou byla možna nastavit hned při přihlášení .. ale nic není ztraceno .. zavolej na 0800 110 120 .. jde to i změnit

Potřebuji poradit, kam se obrátit?
Pokud nejste online, zavolejte na 0800 110 120 – je tam služba 24 hodin denně. Pokud jste připojeni, můžete zkusit chat „Zeptejte se eMana“, ale moc velkou šanci na rychlou odpověď nemáte, protože eMan je přítomen jen pár hodin denně – dělá to totiž zadarmo, chodí do školy a chat není jeho hlavní činností. Lepší je zeptat se v chatu „Názory/Zkuše­nosti“, tam obvykle rychle najdete dobrou duši, která poradí. Pokud máte připomínku k tomu, jak je aplikace naprogramována, použijte chat „Poraďte programátorům“. Na rozumnou otázku můžete očekávat rozumnou odpověď.

Po nastěhování mi nezabezpečeným emailem přišla všechna osobní data včetně hesla!
To by měli organizátoři co nejrychleji změnit, mail může kdokoliv na trase odchytit a přečíst. Ale můžete si sami heslo změnit.

Kdo má vlastně přístup k osobním datům obyvatel eCity?
Odpověď přináší článek na Lupě.

Nastěhoval jsem se do eCity a když se chci přihlásti do banky, dozvím se, že tam není účet!
Chce to chvíli počkat, účet se nezakládá hned, ale až za pár minut.

Už se dostanu na účet, ale nejsou na něm žádné peníze! Kde je těch 500000,– eK?
Chce to chvíli počkat, částka se nepřipisuje hned. Pokud se nepřipíše do hodiny, je třeba kontaktovat 0800 110 120.

Zaplatil jsem, ale peníze nejsou odečteny a úkol není splněn Co s tím?
Čekat. Někdy trvá zpracování transakcí 5 minut, někdy půl dne. a snad nejhorší případ byl v neděli 28.3. – to trvalo 2,5 dne.

Co je tunelování?
Tento název se v eCity vžil pro praxi, kdy si člověk založí další konto (návštěvníka nebo obyvatele) a převede si z něj peníze na svůj pravý účet. Viz též článek na Mobil serveru.

Je to proti pravidlům?
Na to je těžká odpověď, a ani eMan ji nikdy neřekl jasně. Zřejmě to proti pravidlům není, ale neetické to je. Také eMan informoval, že je omezena celková částka připsaná na účet. I přes několik dotazů ovšem neodpověděl, jaká je výše tohoto omezení a jestli se to vztahuje i na výplatu.
Ale zase se na chatu objevují takovéhle hlášky:
MICHAL_MICHAWEL  27.03.1999 09:53
Jester1: Nezkousej tunelovat, nebo s tebou bude konec – EMAN rozesílá dopisy s textem: „Nepokoušejte se již dostat do ecity, stejně se Vám to nepovede“ (nebo tak nějak)
Poslední verze zase je, že limity žádné nejsou. Přeberte si to sami.

Nemůžu splnit úkol, protože je server, kde mám koupit předmět úkolu, přetížen nebo mimo provoz!
Pokud Vám nevadí, že ho nevyřešíte sami (ale co máte dělat, že?) požádejte někoho, aby vám třeba do chatu poslal přímo odkaz na platbu.
Občas se to v chatu objevuje, můžete se podívat zpátky, např:
STEPAN HLAVA  23.03.1999 09:08

https://demo.e­banka.cz/demo/o­wa/shop.paymen­t?shopname=VI­KOMT&creditac­count=3790001&c­reditbank=2400&a­mount=41150&var­symbol=3&produc­t=Attacus&URLsuc­cess=http://www­.vikomt.cz/eci­ty/ok.htm&URLfa­il=http://www­.vikomt.cz/eci­ty/no.htm

Pokud mate špatné spojení nebo málo času či peněz na telefon, můžete použít rychlé linky na qCity. (na vlastní nebezpečí!)

Má cenu upozorňovat na chyby eMana nebo info@ecity.cz?
Jak kdy. V lepším případě Vám poděkují za odhalení chyby, ale k nápravě nedojde. Například trapná chyba v úkolu s razítkem s tvrzením, že palec má 2.51cm byla poprvé nahlášena v eManově chatu pár minut po půlnoci, ale i po několika dnech tam stále zůstala a je terčem kritiky nových návštěvníků.

PETR_1845  23.03.1999 22:57
Cely zivot jsem zil v presvedceni, ze jeden palec je 2.54cm. A ejhle, zil jsem v bludu. Kdyz jsem si sel koupit razitko pro eMana, tak jsem se dozvedel, ze je to 2.51cm. To ale asi bude ePalec, ze?

Kdy dostanu registrační kartičku?
Zpoždění je zatím cca 3–4 týdny, ale zkracuje se.

Kdy dostanu výhru?
Výhry se posílají souhrnně po každém kole. Ale rozesílání má zpoždění až 2 týdny, takže i někteří výherci z 1.3.1999 nemají dodnes ceny.

V tiskové zprávě bylo „Internet OnLine od SPT TELECOM zase dává zájemcům možnost bezplatného připojení na internet“. Jak to je?
Už jste někdy slyšeli, aby SPT Telecom dával něco zadarmo? Má to několik „ale“. Musíte se přihlásit online nebo telefonicky jako obyvatel eCity. Pak snad do 3 týdnů obdržíte registrační sadu, na základě které se můžete na 14 dní připojit na Internet. Ale pozor! Zdarma je jen ona služba IOL, za připojení SPT Telecom normálně zaplatíte, a to nemalé částky, podstatně vyšší, než je Vám „darována“.

Registrační sadu (od SPT Telecom) můžu použít jenom já nebo ji mohu někomu darovat?
EMAN  23.03.1999 16:11
HELENA 29 … bohužel ta registrační sada je spojena s klientskou kartou .. ale jiná osoba se může přihlásit přes telefon a pak jí také dojde reg. sada

Jak neutratit zbytečně epeníze, když si nejsem jist, co koupit?
JIŘÍ_OLD  23.03.1999 14:07
MICHAL: ja to tak delam od zacatku-penize sice neprevadim, ale jako navstevnik si to odzkousim a pak jako obyvatel jedu najisto
(ovšem v případě připojení přes telefon to znamená víc utracených reálných peněz)

Dá se zrychlit přihlašování do demo eBanky?
Ano, stačí si poznamenat autentizační kód vygenerovaný „kalkulačkou“ po zadání PIN, a zadávat ho rovnou – není třeba ho generovat znovu.

Jak je to s počítáním času?
Trochu zmatečné. V eCity je 1 týden = 1 měsíc, ale v eBance (z hlediska úroků) tento přepočet neplatí.

Jde si převádět eKoruny v eBance na jinou měnu?
Jde, ale nazpátek už ne!

Jde v ebance povolit inkaso?
Ne.

Co znamená tahle hláška v tuto denní či noční dobu?
Vážený obyvateli města eCity,
provoz ve městě začíná nabírat na plné obrátky a v tuto chvíli vyřizujeme požadavky dalšího tisíce obyvatelů. Vydržte, prosím,
20 sekund a po té zopakujte svůj požadavek. V případě, že se nepodaří během dvou minut opakovaně Váš požadavek vyřídit,
můžete se na bezplatné lince 0800 110 120 informovat o nejvhodnější době, kdy ve městě není takový provoz.

To je buď nejaký problém v systému, nebo je právě mezi cca 0:05 a 0:20, kdy se v systému aktualizují údaje. Bohužel to oznámení není právě nejvýstižnější.

Dají se zjistit úkoly dopředu?
RADIM. MIKI .  23.03.1999 09:54
Rada pro všechny. Denní úkoly jsou přístupné tak týden dopředu.
V linku stačí jen zvyšovat čísla. Zítřejší je např https://centrum­.ecity.cz/html/den­niukoly/denni­ukol024.html
Nejlépe je hledat večer, kdy to tu celkem jede a druhý den jen splnit.
(Takto se lze podívat i na úkoly zpětně, od 1.3.1999)

A dají se plnit úkoly dopředu?
Ne. Úkol splněný před jeho vyhlášením nebude započítán.

Objevují se mi varovná okna „V podpoře zabezpečeného kanálu došlo k chybě“ nebo „An I/O error occured during authorization“ – co se děje? Někdo mi chce ukrást data?
Klid, to je problém web serveru nebo linky. K žádnému úniku nebo zfalšování dat nemůže dojít.

V chatu se moje příspěvky objevují vícenásobně!
To může být použitím funkce „refresh“ (Ctrl-R, F5) v prohlížeči. Je nutné používat tlačítko aktualizuj.

Nemůžu přečíst maily, které mi přicházejí z ebanky!
To je dáno tím, že je použit nekompatibilní formát:
Content-Type: text/plain; charset=„windows-1250“
Content-Transfer-Encoding: 8bit
S tím si spousta poštovních programů i SMTP serverů neumí poradit.
Správně by mělo být:
Content-type: text/plain; charset=ISO-8859–2
Content-transfer-encoding: Quoted-printable
Snad to časem opraví.

Lze zrušit registraci?
Teoreticky snad ano, prakticky těžko. Zatelefonujte na 0800 110 120 nebo napište na info@ecity.cz. Třeba už to funguje lépe.

Co je to kód banky, konstantní symbol, variabilní symbol, specifický symbol?
eBanka má kód 2400, konstantní symbol udává charakter platby (0008 zboží, 0308 služby, 0558 převod peněz), podrobný seznam třeba zde. Variabilní je především identifikace platby pro příjemce. Specifický symbol snad používá jen Spořitelna pro identifikaci sporožirových účtů. V eCity není potřeba.

Jak je s počtem obyvatel eCity?
Především vládne nejednotnost v používání pojmu obyvatel. Sice na jednu stranu jsou rozlišováni obyvatelé (zadali osobí údaje, mají právo na výhru) a návštěvníci (anonymní, bez práva na výhru), ale v přehledu kariéry jsou obě skupiny opět shrnuty pod trochu zavádějící název obyvatelé. Podle mého názoru je skutečných obyvatel tak 10–18 tisíc a aktivních osob, přihlášených jako obyvatelé, tak 6 – 8 tisíc. Jsou to ale velmi hrubé odhady, oficiální čísla nebyla zveřejněna.

Jak je to s cizinci?
Teoreticky nemají nárok na výhru, prakticky už několikrát vyhráli (V seznamu výherců je Bratislava, Banská Bystrica)

Existuje nějaká statistika návštěvnosti?
Počítadlo přístupů v eCity není, rovněž nepoužívá služeb Toplistu nebo Navrcholu.

A co audit návštěvnosti?
Uvidíme, jestli předají organizátoři eCity logy do DCCI auditu. Bylo by výborné mít ověřená data a možnost srovnání s ostatními českými servery.
  

Tiskové zprávy
Stavba virtuálního města zahájena – tisková zpráva, e-komerce, 12.1.1999
eCity – tisková zpráva 2.3.1999 0:15
Obrovský zájem o eCity trvá – tisková zpráva 2.3.1999 12:00
eCity roste  – tisková zpráva 9.3.1999

Články o eCity:
eForum
eForum,  Tomáš Kala, 9.12.1998

Detektiv
Duben – ještě se logovat budem? – Libor Nováček, 1.3.1999
„neCity“ – den druhý – Libor Nováček, 2.3.1999
eCity – třetí den plný útrap – Libor Nováček, 3.3.1999
Krádež v eCity? – Libor Nováček, 3.3.1999
eCity – jak to bylo s ikonami? – Libor Nováček, 5.3.1999

E-komerce
Virtuálné Troubky – Jano Kukučka,  2. března 1999

e-business.cz
eCity má konkurenci Martin Krajník,  asi 20.3.1999

Lupa
Jak jsem se nedostal do eCity- Štěpán Binko, 1.3.1999
eCity – když chceš víc než můžeš – Štěpán Binko, 3.3.1999
eCity má už i svůj eBordel – Marek Antoš, 15.3.1999
Černé pondělí v Expandia bance s odstupem dvou týdnů – Vít Adametz, 16.3.1999
Douška k článku o Expandia bance – Tomáš Kala, 17.3.1999
eCity – hra s našimi osobními údaji? – Jan Hlavatý, 22.03.1999
eCity a ochrana osobních údajů – Petr Souček, 30.3.1999
eCity po čtyřech týdnech – Petr Souček, 31.3.1999

Novinky
eCity – virtuální město budoucnosti -v sekci: Internet, Jiří Peterka, 13.ledna 1999
V pondělí se otevírají brány eCity! -v sekci: Internet, Jiří Peterka, 26.února 1999
Jak se žije v eCity – v sekci: Internet, Jiří Peterka, 1.března 1999
Dopravní kolaps na přístupových cestách do eCity  v sekci: Boulevard, Petr Net, 2.března 1999
Jak to je s problémy eCity? v sekci: Internet, Petr Matoušek, 2.března 1999
Ponaučení ze startu eCity v sekci: Internet, Jiří Peterka, 8.března 1999
eCity – Kdo na něm vydělá?v sekci: Internet, Přemysl Vok, 24.března 1999

Neviditelný pes
eCITY – jsme si všichni rovni? – Roman PETRLÍK, 18.3.1999
Nechal jsem se nachytat – jezevec, 22.3.1999
eCity – pohled z venku – Dušan Neumann, USA, 22.03.1999

Svět namodro
Stanovisko GTS ohledně situace projektu www.ecity.cz k 1.3.1999 – Jan Wagner, 2.3.1999
Kolaps eCity – Jan Wagner, 2.3.1999
Kdo může za problémy s dostupností eCity? – Daniel Dočekal, 3.3.1999
Úvodník – eCity jaké bych ho vlastně chtěl mít – Daniel Dočekal, 5.3.1999
eCity – vděčné téma – Jan Wagner, 5.3.1999
Úvodník – opět o eCity, o čem jiném – Daniel Dočekal, 8.3.1999
eCity přeci jenom nabízí něco ke hraní. – Daniel Dočekal, 10.3.1999
eCity, pro koho to je vlastně určeno? – Daniel Dočekal, 11.3.1999
eCity v číslech po prvních 14ti dnech provozu – Daniel Dočekal. 15.3.1999
eCity, otázky a odpovědi. – Daniel Dočekal, 26.3.1999

Živě
eCity aneb už se nikdy nebojte nakupování na Internetu – Jiří Hlavenka, 15.1.1999
eCity radost bydlet a i nakupovat – Tomáš Holčík, 1.3.1999
eCity den první problém bydlet natož nakupovat – Tomáš Holčík, 2.3.1999
eCity trochu jinak – Michal A. Valášek, 15.3.1999
eCity JE úspěch – Jiří Hlavenka, 15.3.1999

Mobil server
Bude eCity mrtve narozene? – Patrick Zandl, 19.2.1999
Kde dochází ke kolapsům v eCity? – Patrick Zandl, 3.3.1999
eTunelujeme v eCity- Patrick Zandl, 10.3.1999

Netmag
Ruleta jménem eCity – Jirka Naxera, 2.3.1999
eCity podruhé – Jirka Naxera, 3.3.1999
Posilte řady bezdomovců v eCity – Pepa Zdepa, 4.3.1999
eCity – obrat k lepšímu :-) – Jirka Naxera, 5.3.1999
Svět Namodro už zase šíří dezinformace – Zbyněk Pospíchal, 10.3.1999

Interval
Virtuální město budoucnosti – eCity, Miroslav Kučera, 13.1.1999
eCITY: vznik skvělé myšlenky, Miroslav Kučera, 1.3.1999
eCITY: skutečně nepodařený start, Miroslav Kučera, 2.3.1999
eCity – život pokračuje dál, Miroslav Kučera, 3.3.1999

Webmag normal one
eCity startuje !!! – Michal Góč, 14.1.1999
První týden a půl v eCity – Michal Góč, 12.3.1999

ICT revue
eCity a eMan tamagoči pro dospělé? – Rostislav Grygar, 1.3.1999

Profit
Život v síti nanečisto – Jaroslav Winter, 12.1.1999

Lidové noviny
Český internet nabízí dobrodružství ve virtuálním městě – David Litvák, 15.3.1999

Mageo
auditorium – Www.eCity.Cz – Není nad první dojem :)

quick City

eVes na Jaydee :-)

Zpracoval Petr Souček, 23. – 30. 3. 1999

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).