Hlavní navigace

eCity - když chceš víc než můžeš

2. 3. 1999
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Štěpán Binko je tu s pokračováním příběhu, který bude mít pravděpodobně špatný konec. Jak asi víte z jeho předešlého článku, počátky projektu eCity provázely nemalé obtíže a je patrné, že jej neopustily. Otázkou dne je, zda se jich eCity vůbec někdy zbaví.

Tak a jsem tu s pokračováním. S pokračováním příběhu, který bude mít pravděpodobně špatný konec. Jak jistě víte z mého předešlého článku, počátky projektu eCity provázely nemalé obtíže a je patrné, že jej neopustily. Otázkou dne je, zda se jich eCity někdy zbaví.

Od samého počátku tohoto projektu bylo největším problémem dimenzování systému. Nyní ale vyplulo na povrch, že nejen dráty měly nedostatečnou kapacitu, ale i hardware a konfigurace systému je taková nějaká divná. A ať se na mne autoři projektu nezlobí – ani lidský kapitál se nejeví nejlepším.

Ale od začátku. Včera po půlnoci došlo ke „spuštění“ projektu. Od tohoto okamžiku stovky a tisíce uživatelů zahltili ubohou 256Kb/s linku od GTS, která měla dodat eCity tolik potřebnou „šťávu“. Nejprve mi dovolte vyjádřit pousmání nad účastí Telecomu v této akci. Jestliže je něčeho takového účasten Telecom, resp. IOL, tak bych očekával umístění daného serveru za pěkně tlustou linkou Telecomu, ne-li rovnou na jeho páteři. No nic. Jak jsem uvedl, ona linka o kapacitě 256 Kb/s byla dodána společností GTS CzechNet. Tato společnost plně v souladu s objednávkou od Expandie (hlavního realizátora projektu) v den spuštění eCity upgradovala doposud pouze 128 Kb/s linku na oněch 256 Kb/s. GTS se sama svým prohlášením distancovala od neúspěchů eCity, protože prostě dodala pouze to, co si zákazník objednal. Aby ovšem společnost GTS nevypadala jako velmi laxní provider: o svého problémového zákazníka se postarala velmi důstojně. S vypětím všech sil dotlačila ještě během odpoledne téhož dne do příslušného místa celé 2 Mb/s internetové konektivity. Ještě po jednadvacáté hodině, tzn. hodně mimo špičku, byl tok dat zhruba 1 Mb/s (z tohoto pohledu bylo umístění za původní 256 kb/s linkou projevem naprostého zmatení smyslů autorů projektu)! Tok dat postupně klesal, až se po dvaadvacáté hodině ustálil na 400 kb/s. Vzhledem k tomu, že se příští den očekávalo (tehdy ještě opravdu vážně) „znovunarození“ systému, GTS připravila ještě záložní RR spoj do NIXu tak, aby konektivita do výměnného centra mohla dosáhnout okamžitě 6 Mb/s a do pátku celých 8 Mb/s. Víc už asi opravdu udělat nemohli. To, že k využití těchto kapacit v důsledku dysfunkce projektu nedošlo, je jiná věc, které se snad lze už opravdu jen zasmát.

Jak jste v úvodu pochopili, problémy s konektivitou byly pouze začátkem. V úterý ráno jsem se opět pokoušel připojit. Avšak zcela marně. Mých marných pokusů bylo ovšem nepočítaně. Někdy po 10 hodině mi bylo eManem dovoleno koupit si byt, ale jaksi už nechtěli zaplatit. Radši zase vypnuli systém. Problémy a chybové hlášky ve smyslu: „je vás tu moc, tak odpal,“ nahradilo během odpoledne prohlášení odpovědného pracovníka, které vyznělo ve stejném smyslu. V tomto prohlášení bylo uvedeno, že až do 17 hodiny se nepřipojí více než jeden tisíc uživatelů – skvělé. Buď byla ta tisícovka skutečně on-line, nebo moje IP automaticky obdržela pořadové číslo 1001 :-). Připojit v tomto období se mi zkrátka nepodařilo. Ani během večera ovšem eCity neodpovídalo na mé požadavky a naprostá nedostupnost byla střídána drzými hláškami aplikace, takže svůj boj vzdávám a jdu spát.

Během odpoledních hodin jsem také zaregistroval další změnu: přidání další linky a distribuci zátěže prostřednictvím DNS metody round robin, tzn. že DNS střídavě směřovalo na servery u GTS a nově u Telecomu. Vzhledem k tomu, že v tuto dobu už byla nefunkčnost spíš na straně aplikace a hardwaru, byl to krok, myslím, zbytečný. Navíc se již ozvaly hlasy uživatelů, že spojení přes Telecom je nyní podstatně pomalejší než nové spojení ke GTS – rozložením zátěže se tak paradoxně rychlost připojení snížila.

Druhý den provozu eCity tedy ve znamení změn k lepšímu nebyl, uvidíme, co přinese den třetí.

Ještě mi dovolte několik úryvků z Vašich mailů. Ty hovoří za vše:

Mail od Adama jasně dokazuje, ze problémy eCity se dotkly i eBanky, ale té opravdové:

Vcera (28.2.99) jsem se tesil jako vy (maly kluk) na e-city. Behem tohoto teseni jsem lazo plazo vyplnoval platebni prikazy v expandii (vltava, zakonne pojisteni za auto a obedy do skolni jidelny pro dceru). Rychlost nic moc, ale pricital jsem to zaloznimu pripojeni na Cesnet (jenom 33.6) (normale IOL 56k). Platby oznameny jako OK, i platebni terminal Ceske Pojistovny mi vystavil potvrzeni, ze je to OK (mam to schovany). Dnes po navratu z prace, kdyz mi dcera vycetla, ze nedostala ve skolni jidelne obed, protoze penize nedorazily, mirne jsem znejistel a hned se hlasim do expandie (bohuzel ja osel pres GTS) a NIC. Volam 0800 124 100 a mila slecna me vysvetli jako oslovi ze se musim hlasit přes https://klien­t1.eb…To http:// je pry dulezity, Tak se hlasim pres IBM a je dost husto, ale jde to, zjistuji z hruzou, ze povinne ruceni neuhrazeno, obedy taktez, v soupisu platebnich prikazu u vcerejsiho data pusto a prazdno.

od Jirky, který tam má navíc obchod:

zdravim Vas a rad bych jen potvrdil me uplne stejne nocni a brzo ranni zazitky a to jsem jeden z tech kdo tam ma obchod a tesil jsem se jak nase stranky ode dneska pojedou jak silene. A nic.

a další:

Mam uplne stejnou zkusenost a jsem prekvapen tim, jakou velkolepu reklamu delala eCity media. Trosku to asi nevyslo, ale pockame si a uvidime, jak to bude vypadat.

KL24

Štěpán Binko


Starší, související články:

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).