Hlavní navigace

Economia: za digitální obsah HN nějakým způsobem platí 9 804 lidí

David Slížek

Jak se Hospodářským novinám po zavedení paywallu daří nabírat předplatitele? Šéf vydavatelství Roman Latuske na IAC 2015 zveřejnil aktuální čísla.

Pro Economii to byl složitý rok. Musela se vypořádat s poklesem prodeje tištěných novin, s dopady akvizice Centrum Holdings i s integrací redakcí a přechodem k publikování podle pravidla „digital first“.

K tomu začala experimentovat s videem (nejdřív v rámci DVTV, pak projekt rozšířila) i s placeným internetovým obsahem a nevyhnula se ani výrazným škrtům. „Počet zaměstnanců se v roce snížil o 20 % a v číslech za loňský rok to bude vidět,“ řekl na Internet Advertising Conference 2015 šéf vydavatelství Roman Latuske.

Loňské zavedení paywallu na iHNED.cz podle něj sice nezvýšilo celkový počet předplatitelů, ale značně změnilo jejich rozdělení. Zatímco v září 2014 měly Hospodářské noviny (HN) celkem 27 012 předplatitelů, z toho 87 % printového a 13 % digitálního vydání (vesměs na iPadu), letošní čísla jsou výrazně odlišná.

V únoru 2015 měly HN celkem 26 668 abonentů. Z toho 64 % tvořila předplatná tištěných novin, 20 % smíšená předplatná (print + digitál), 13 % ryze digitální a 3 % čistě webové verze. „Je vidět, že 9 804 lidí nějakým způsobem platí za digitální obsah,“ upozorňuje Latuske.

MIF17

Celkový počet předplatitelů tak klesl, podle Latuskeho je ale pokles oproti minulým letům mnohem nižší. A z čísel vyplývá, že počet ryze digitálních předplatitelů mírně stoupl na 16 % (digitál + čistě web). Jinou otázkou je, že nárůst v digitálu nedokáže vyrovnat pokles v tisku. Latuske tak letos očekává propad příjmů z abonmá asi o 5 %. 

Do nového roku každopádně Latuske hledí s optimismem. Tržby Economie v roce 2015 odhaduje na cca 815 milionů. Z toho 415 milionů chce utržit v printu (má tvořit 51 % a dále klesat) a cca 400 milionů v digitálu (má tvořit 49 % a dále růst).

Našli jste v článku chybu?