Až strašidelně často narážím na dva extrémní názory na působení v sociálních sítích. První z nich většinou vychází z úst vedoucího pracovníka, který má rozhodující slovo a jehož podřízení jen odevzdaně krčí rameny a jsou rádi, že nemusí dělat nic navíc. V různých obměnách zní přibližně takto: „Na sociálních sítích být nepotřebujeme, sociální sítě dělat nebudeme, tamty fejsbuky mně osobně nepřipadají vůbec jako něco, kde bychom chtěli být, tam se řeší jen samé blbosti.“ Což o to, s poslední větou se dá těžko polemizovat.
Druhým, opačným extrémem, je někdo, koho bychom mohli nazvat „sociální tryskomyš“ ®. Protože jsou ty sociální sítě tak populární a všichni o nich mluví, ostatně je to aktuální trend, je potřeba být na všech. Je jedno jak, ale hlavně, že tam jsme. Profil na Facebooku, okopírované zprávy na Twitteru, třetí kopii na Google+, jedno dva roky staré video na YouTube a fotky z posledního teambuildingu na Rajčeti. Hurá, jsme tam! Jsme moderní!
Ano, existují firmy, pro které komunikace na sociálních sítích není potřebná. Ano, existují i firmy, které působí na většině relevantních sociálních sítí a dělají to velmi dobře. Ale troufla bych si tipnout, že se jedná v obou případěch tak o 10 až 20 % z těch, které si hrdě hýčkají svá stanoviska. A možná budu i tak napadena za přílišný optimismus.
Dělat sociální média je věc zdánlivě jednoduchá (prostě tam flákněme ten příspěvek), ale skrývá mnoho zákoutí, které ji mohou udělat kvalitnější a efektivnější. První a nejdůležitější součástí dobré komunikace je znalost našich zákazníků a skupiny, kterou chceme oslovit. Druhou pak precizní znalost mechanismů jednotlivých sítí.
Na Facebooku můžete rozličné cílové skupiny nalákat na zajímavé soutěže, zapojit aplikace, zaplatit si dobře zacílenou propagaci a ukázat jim, jaké úžasné produkty a služby vaše sexy firma nabízí. A komunikovat! Odpovídat na dotazy, řešit připomínky, ptát se na názory.
LinkedIn, který záměrně uvádím na druhém místě, je často opomíjený a přesto velmi důležitý nástroj pro navazování obchodních kontaktů. Jste B2B firma? Nejste si jisti působením na Facebooku? Zapojte své zaměstnance, pomozte jim vytvořit profesionální profily na LinkedInu, založte firemní stránku, naučte obchodníky přes LinkedIn komunikovat a vyhledávat příležitosti. Zapojte se do odborných diskusí, sdílejte relevantní informace a ukažte se jako leader v oboru.
Na Twitteru je v současnosti 183 tisíc českých a slovenských účtů. Je to málo? Je! A víme proč? Víme! Pochopit pravou sílu Twitteru není snadné ani pro běžné uživatele, natož pro firemní komunikaci. A navázat kontakt s cílovou skupinou je mnohem náročnější, než zapnout na Facebooku propagaci stránky. Ale pokud najdete své followery a dokážete si je hýčkat, máte nakročeno na lovebrand.
Znáte ten vtip o sociální síti Google+? Neznáte? No právě. Mám mezi přáteli pár těch, kteří na Google+ nedají dopustit, a většinu těch, kteří tam přijdou jednou měsíčně. Rozcházejí se názory uživatelů, odborníků, dokonce i analýzy předních světových firem. Přesto tu najdete stránky, které mají desítky tisíc followerů a pokud se na něčem obě strany shodnou, tak je to výhoda ve výsledcích vyhledávání u aktivních stránek. Ostatně: jedná se o produkt Googlu.
YouTube, Flickr, Tumblr, Pinterest, Instagram, Foursquare… služeb je mnoho. Možností jejich využití ještě víc. Naučte se je používat ku svému prospěchu. A naučte se také některé z nich vynechat. Možná budete příjemně překvapeni. V obou případech.