Hlavní navigace

Erika Luzsicza: Přechod na DVB-T2 by mohl způsobit posílení placených platforem

Erika Luzsicza

Přechod na nový standard pozemního vysílání bude pro české diváky znamenat koupi nové televize nebo set-top boxu. Podle Eriky Luzsiczi ze společnosti Axocom ale bude pro některé diváky lákavější přejít na kabelové nebo satelitní vysílání.

Doba čtení: 2 minuty

Českou republiku čeká další velká změna v televizním vysílání. Do 1. února 2021 bude současný formát vysílání DVB-T plně nahrazen novým standardem DVB-T2. Naposledy takovou změnu diváci zažili před čtyřmi lety, kdy došlo k vypnutí analogového vysílání. I v tomto případě bude nutné pořídit si do roku 2021 nový set-top box nebo rovnou novou televizi.

Přechod na vysílání v DVB-T2 čeká celou Evropu. Německo ho dokončí už v roce 2018 a Rakousko o rok později. ČR ho tedy nemůže příliš odsouvat, jinak by mohlo docházet k přeshraničnímu rušení. Standard DVB-T2 divákům nepřináší žádné velké změny, pouze kvalitnější obraz. Ne všichni diváci ale budou jen pár let po přechodu na standard DVB-T ochotni investovat do nových zařízení.

Češi si začínají zvykat, že kvalitní obsah není zadarmo

Při přechodu na digitální vysílání DVB-T poklesl počet diváků pozemního vysílání ze zhruba osmdesáti procent na nějakých padesát procent, diváci nejčastěji přecházeli na satelitní, kabelové anebo na IPTV vysílání. V posledních měsících před vypnutím vysílání ve formátu DVB-T lze očekávat pozitivní změny v počtech zákazníků pro poskytovatele ostatních neterestrických způsobů příjmu televizního vysílání, tedy především satelitní, kabelové a IPTV společnosti. Ty totiž nabízejí služby nezávislé na tom, jakou mají diváci televizi. U těchto služeb však závisí na zařízení, na technologii a také na tom, zda je předplatitel v dosahu dané sítě, kromě satelitu, kde je signál dostupný v celé republice stejně.

V České republice je ve středoevropském kontextu neobvykle vysoký podíl domácností, které za TV vysílání neplatí. Ochota Čechů platit za kvalitní obsah ale roste, proto se dá předpokládat, že až 10–15 % z dnešních terestrických diváků zvolí v budoucnu raději placenou platformu TV s větší nabídkou kanálů a možností zhlédnutí oblíbených pořadů i díky službám OTT jednotlivých operátorů často kdykoliv, kdekoliv a na jakémkoliv zařízení.

Operátoři, kteří v tomto přechodném období do úplného vypnutí DVB-T a přechodu na DVB-T2 přijdou se správným zacílením a divácky nebo předplatitelsky výhodným a zajímavým produktem pro tuto novou cílovou skupinu, by pak mohli zaznamenat zajímavý nárůst svého tržního podílu.

KL18_hlasování

Klíčová bude reakce komerčních televizí

Reakce diváků na nový formát vysílání závisí také na tom, jak se zachovají velcí hráči, jako je TV Nova a TV Prima, kteří naznačují, že současný obchodní model pozemního vysílání je pro ně dlouhodobě neudržitelný. V neplacené nabídce českých operátorů by tedy teoreticky mohly zůstat jen kanály České televize a TV kanály skupiny Nova a Prima by se mohly z primárního distribučního hlediska také přesunout mezi ostatní kanály v rámci placených platforem.

Podle nedávného průzkumu společnosti NMS Market Research je více než třetina Čechů (konkrétně 36 procent) nespokojena s programovou a obsahovou nabídkou neplaceného televizního vysílání. Více než polovina respondentů (54 procent) by ale byla ochotna za kvalitnější televizní vysílání platit maximálně sto korun, třetina by zaplatila mezi jednou a třemi stovkami korun, což potvrzuje předpoklad, že na trhu existuje prostor pro akvizici nových diváků pro placené služby.

Našli jste v článku chybu?