Hlavní navigace

Eva Pavlíková: TechSquare aneb Potěmkinova vesnička z vlastní zkušenosti

6. 6. 2013
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Techsquare
O coworkingových centrech se dosud psalo jen v superlativech. Text, který přebíráme z blogu Evy Pavlíkové, nabízí jiný pohled. Obsahuje i vyjádření šéfky Techsquare Petry Hubačové.

Jsme dva zakladatelé ve firmě. V září loňského roku, tj. 2012, jsme se rozhodli, že je čas se oddělit od našich provozoven a skladu a vybudovat samostatnost našich zaměstnanců a hledat inspiraci a motivaci do budoucnosti. Hledali jsme kancelářský prostor, kde můžeme trávit většinu dne, v ideálním případě se zázemím recepce a občerstvením pro uvítání návštěv, nechtěli jsme sedět ve sklepě mezi 4 stěnami, dobrý dojezd a parkování autem. Zde je náš příběh plný očekávání i tvrdé reality.

Text původně vyšel na blogu Evy Pavlíkové, Lupa jej publikuje se svolením autorky. Vyjádření šéfky Techsquare Petry Hubačové najdete v dolní části textu.

Hledání

Z daných požadavků se staly našimi favority tzn. coworkingová centra. Podle lokalit se nám nejvíce zamlouvaly dva prostory – Hub Praha a TechSquare – v té době přestěhovaný do atraktivní budovy poblíž Smíchova. Byli jsme si osobně prohlédnout HUB a Techsquare a volba byla jasná – TechSquare. Proč?

  1. Velice pěkný a vzdušný interiér
  2. Recepce s uvítáním klientů
  3. Využití zasedaček v ceně nájmu
  4. Základní občerstvení a využití kuchyňky v ceně
  5. Podpora v podnikání – Techsquare se profiluje jako business akcelerátor – využití služeb účetnictví, právního poradenství apod.
  6. Možnost parkování

Co nám chybělo v Hubu? Postrádali jsme recepci s uvítáním pro hosty, zpoplatnění zasedaček, nemožnost parkování a na náš vkus příliš společensky zodpovědné prostředí :)

První den v novém

První den byl parádní. Krásný prostor, vše nové. Dostali jsme pěkné místo s výhledem. Prostor se v té době ještě stavebně dodělával. První dny vám nevadí hluk ze stavby, nefunkční internet nebo nevybavená kuchyň. Říkáte si, že se jedná o drobnosti, které se v následujících dnech určitě vyřeší. V té chvíli vás ještě nezaráží fakt, že přesto, že prostor není plně funkční, platíte plnou cenu.

První nejisté krůčky

První znejistění přichází ve chvíli, kdy opět nešel spolehlivě internet. V té době v TechSquare fungoval Sheriff, který se snažil pomoct. Sheriff, alespoň dle mého pochopení, zajišťoval hladký průběh řešení operativních problémů.

Bohužel přes urgence jsem nakonec dostala kontakt na technika a musela jsem si problém vyřešit sama. Další problém se týkal topení – v tak velkém prostoru je samozřejmě těžké vyhovět všem. Pokud ale musíte sedět v kanceláři v bundě, něco je špatně. S topením nám nakonec pomáhala sama Petra Hubačová. Po několikáté urgenci za mnou přišla s úsměvem se slovy: “No neříkejte mi, že je vám pořád zima”. Ufff. V tu chvíli se necítíte jako zákazník, ale jako blbec, který si jen stěžuje a dělá problém. Doslova.

Problémy pokračují

Je začátek roku 2013. Jsme v Techsquare několik měsíců a situace se bohužel nezlepšila. Stáváme se nespokojenými zákazníky a nespokojenost ventilujeme. Petr se ujímá role vyjednavače a snaží se naši nespokojenost projednat s Petrou Hubačovou – šéfkou TechSquare. Schůzka z naší iniciativy probíhá přátelsky. Nejvíce nás trápí označení prostoru, nespolehlivé parkování, nemožnost dostat 1(!) poličku na věci navíc tak, abychom mohli naše produkty, které prodáváme, vystavit. Výsledek schůzky po několika měsících? Sliby a nic víc.

První odchod

V březnu 2013 odchází kolegové z Inoxive sídlící ve vlastní kanceláři. My se netajíme svojí nespokojeností a překvapuje nás, jak v tom nejsme sami. Atmosféra v TechSquare je divná. Ve skupině členů na Facebooku TechSquare se řeší dvě zásadní věci – teplo/zima a upečené koláčky na recepci. Mezi lidmi se řeší nepříjemná obsluha na recepci, neustálé nedodělky v prostoru, rozdíly v placení nájemného (kolik lidí opravdu platí plnou sazbu) a arogantní chování pracovníků TechSquare v čele s Petrou Hubačovou.

Odcházíme

Je konec května a odcházíme. Bohužel již nevěříme tomu, že se nedostatky vyřeší. Na výpovědi jsme se domluvili v pohodě. O důvody odchodu se nikdo nezajímá. TechSquare je krásné místo s výhledem a moderním prostředím. Bohužel služby, které TechSquare nabízí jsou mizerné. A drahé. A nejsme jediní. Další firma je ve výpovědi, jiná zvažuje odchod. Minimálně další jiné dvě firmy zvažují odchod.

7 důvodů, proč se vám v Techsquare nebude líbit

1. Označení příjezdu a vchodu do TechSquare

Nejednou se vám stane, že váš host vám telefonuje, ze nemůže najít příjezd. Příjezd z ulice není vůbec označen. Do TechSquare se přistupuje přes zadní vchod, kde marně hledáte označení vchodu do TechSquare – jméno vaší společnosti je na malém papírku za oknem. Dostupnost recepce není garantovaná, takže host přicházející po 18. hodině v pondělí nebo v obědové pauze nemusí mít šanci se do vstupu vůbec dostat.

2. (Ne)profesionální recepce

Slečny na recepci někdy nepozdraví ani příchozího hosta nebo vás. Nemáte jistotu, že váš host bude profesionálně uveden nebo mu bude nabídnuta káva. Nemůžete se spolehnout. Někdy máte neodbytný pocit, že váš dotaz je na obtíž.

3. Vybavení kuchyně

Chybí zde zajištění dostatečného základního množství čistého nádobí. Odpoledne se vám často stane, že nenajdete volný hrnek nebo příbor.

4. Parkování na placeném parkovacím místě

Placená parkovací místa nejsou vždy k dispozici – na vašem placeném místě parkují cizí auta, a to opakovaně, a vy nemáte jednoduchou možnost, jak situaci řešit. Neřeší se žádná kompenzace v případě, že jste vaše místo po určitou dobu nemohl využívat.

5. Topení a klimatizace

Chápu, že je velice složité uspokojit všechny požadavky nájemníků, bohužel zde se chod řídí podle toho nájemníka, který nejvíce křičí, nebo toho, který je nejvíce oblíbený.

6. Nedostupnost zasedaček a společných prostor pořádající akcemi v prostorech TechSquare

Techsquare svoje prostory pronajímá uzavřeným společnostem, takže se vám stane, že zasedačka nebo odpočinkový prostor jsou nedostupné i po celý den. Bez náhrady.

7. Atmosféra

Poslední důvod, ale asi ten nejdůležitější. Arogantní chování zaměstnanců TechSquare je nepříjemné už při příchodu do kanceláře stejně jako ve chvíli, kdy potřebujete řešit nějaký problém nebo hledáte pomoc. Takové prostředí a atmosféra vás neburcuje k výkonu a neposkytuje tolik potřebnou motivaci, která je ve vlastním podnikání tak důležitá.

BRAND24

Co nám sakra vlastně vadí?

Poměr výkon – cena. Pronájem prostoru je drahý. My jsme platili za 2 místa na openspace a 2 parkovací místa přes 17 tisíc s DPH, pronájem pracovního místa včetně služeb se přibližuje ceně 1000 Kč/m2, podobnou částku platíte také v kanceláři. V této ceně vám TechSquare neposkytuje příjemné pracovní prostředí tak, abyste se o služby okolo nemuseli starat. K negativnímu dojmu přispívá také fakt, že prožitá zkušenost se diametrálně odlišuje od skutečnosti, jak ji prezentuje TechSquare – například zde nebo zde.

Budoucnost Techsquare?

Myšlenka TechSquare je skvělý nápad. Je úžasné být mezi lidmi a vzájemně se podporovat. Sdílet společně služby, kteří mají začínající firmy společné. To, v čem TechSquare dle mého názoru selhává, je realizace a nezkušené a nekompetentní vedení. TechSquare má krásný prostor, ale neumí poskytnout kvalitní služby. Nekomunikuje se s svými zákazníky. Ve vší úctě – firma, která neumí dělat business, pomáhá jiným firmám, jak business dělat – paradox.

Poznámka redakce: Prostor k vyjádření jsme samozřejmě dali i druhé straně – šéfka Techsquare Petra Hubačová nám zaslala svůj komentář, ke kterému připojila i názory dalších firem, které v Techsquare sídlí. Nabízíme je v nezkrácené podobě:

Reakce šéfky Techsquare Petry Hubačové

Děkuji za možnost vyjadřit se k výše uvedenému postu, a děkuji i paní Pavlíkové, že nám dala podnět k zamyšlení. Kritika není samozřejmě příjemná nikdy a nikomu, obzvlášť ne ve chvíli, kdy něčemu dáváte maximum pro úspěch projektu. Předpokládám, že každý z nás tohle zažil, nebo zažívá, jak v tom pracovním, tak osobním životě. A každá mince má dvě strany… Jasně, ne vždy se nám vše podaří a ne vždy zvládneme vše s úsměvem a grácií. Naštěstí existuje dost lidí (a spousta jich sedí mimochodem v TSQ), kteří si za svou vizí jdou, posouvají se dopředu, radují se z úspěchů a poučují z chyb. A spojovat takové lidi, a pomáhat jim realizovat jejich myšlenky a sny je důvod, proč TSQ vznikl.

Klima v takové komunitě ovlivňuje několik faktorů. Pracovní prostředí (a to je dle mého názoru v TSQ výjimečné), a především komunita sama. A ta je bez ohledu na chybějící lžičky v daný moment, teplo nebo zimu a nerespektování vyhrazených míst k parkování unikátní. Důvod, proč být v TSQ, je jiný. Jsou to především firmy, které zde sedí a které si mohou pomoci; kontakty, které mají možnost získat; okamžitý feedback, když ho potřebují; mentoři, kteří i když jsou zaneprázdněni, přijdou a posunou je o krok dál; akce, kde potkají zajímavé lidi; napojení na investory a vlastně pomoc s čímkoliv, co právě potřebují. Je na každém, jak toho využije, zhodnotí, a rozhodne, co je pro něj důležitější…

Petr Fodor (Flow Studio): 7 důvodů, proč se vám v Techsquare BUDE líbit

V listopadu 2011 jsem ze švédského Stockholmu psal Nikolovi Rafajovi. Nutně jsme na týden potřebovali kancelář na dokončení naší první iOS hry, kterou jsme do té doby dělali po nocích a víkendech doma. Za dva dny jsme měli v Techsquare místnost a o dva měsíce později jsme se stěhovali už jako nově založená firma. Neměl jsem tehdy vůbec tušení, jak hodně nám volba Techsquare v budoucnu pomůže.

1. Poznáte nové lidi 

Před rokem a půl jsem neměl ani představu, co je to start-up. Díky akcím, co Techsquare pořádá, koho zve, kam otevírá dveře, jsem se včera na StartupYard Demo Day zdravil s polovinou sálu. O většině z nich vím co dělají, často spolupracujeme nebo si alespoň snažíme pomáhat.

2. Můžete začít hned

Dostanete stůl, židli, připojení na internet. Můžete okamžitě pracovat a neřešit místo svého podnikání tisíce produkčních drobností. Že někdy internet neběžel úplně rychle? Nebo že chybí v kuchyni vidlička? To je v porovnání s bolestmi začínajících podnikatelů a zařizováním vlastních prostor naprostá prkotina.

3. Není to o penězích

Jsme tři, nájem nás stojí 15 000 měsíčně, parkovací místa si nemůžeme dovolit. Přesto mi přijde Techsquare výhodný. Máme k dispozici recepci, tiskárny, zasedačky, chillout, sprchy. Firma může ze dne na den růst nebo se zmenšit. Jídlo jezdí k nám, automaty na jídlo zachraňují noční šichty. PR agentura pomáhá firmám v TSQ zdarma.

4. Je vám teplo i zima, společně

Ano, v openspacu bývá jednou teplo a podruhé zima. Dobré je, že s dalšími podnikateli sdílíte i méně malicherné strasti. Můžete si jít k Ondrovi půjčit monitor, za Martinem se poradit o nastavení facebookové kampaně, k Andrejovi na rozumy ohledně venture kapitálu, za Vítkem na konzultaci ohledně složení advisory board. Všichni vám rádi poradí, protože jste na jedné lodi.

5. Mentoři chodí za vámi

Během loňského Startupyardu jsem měl možnost být zdarma na řadě workshopů s domácími i zahraničními osobnostmi. V letošním turnusu jsme šli dál a každý týden Lence Kučerové posílali, koho z mentorů bychom rádi vyzpovídali ohledně našich projektů. Během dvou měsíců jsme tak mluvili s více jak 10 lidmi z ČR i zahraničí. Stačilo jen přejít chodbu, nemuseli jsme k nikomu lézt oknem.

6. Milý Johne, ráda bych tě seznámila s…

Lenka Kučerová, Petra Hubačová, Nikola Rafaj. Ti všichni nám během posledních měsíců pomohli díky svým kontaktům a „introductions“ k osobnostem, ke kterým bychom se jinak velmi těžko dostali. Síla jejich jména nám výrazně usnadnila a zrychlila cestu k osobním schůzkám.

7. Investoři

V posledních týdnech hledáme investora pro nový projekt. Přestože věřím, že je Ondřej Bartoš člověk s velkým srdcem, asi těžko by klukům z ulice pomohl hodiny ladit investorský pitch, dělat na několika schůzkách ďáblova advokáta a osobně oslovovat vhodné subjekty. Není to samozřejmě charita, ale my rádi takovou pomoc někdy splatíme.

Techsquare je funkční business akcelerátor. Kdo ho chce a umí využít, ten neřeší, že je zrovna plná zasedačka, má problém zaparkovat nebo že host čekal chvíli na kávu. A pokud to řeší, je třeba se poohlídnout po klasických business centrech s nájmem „až rok zdarma“. Ty podnikatelské začátky jsou totiž o něčem úplně jiném.

Marian Füry (Zaraguza)

V Techsquare sme viac ako rok (najskôr na Pankráci, neskôr na Smíchove). Počas celého pôsobenia v podnájme, som sa nikdy nestretol s negatívnym prístupom zo strany prenajímateľa. Pre nás je Techsquare prostredím, kde vznikajú dobré nápady, obchodné vzťahy a priateľstvá. A práve to ho tvorí výnimočným. Áno, občas sa vyskytnú problémy, ale vždy je tu ochota pomôcť. Nie sme počítače, sme ľudia a od ľudí sa očakáva ľudský prístup…a ten v Techsquare cítim vždy.

Lukáš Janoušek (iBrands)

Rozhodnutí rozvíjet firmu iBrands v TechSquare bylo nejlepší, jaké jsme mohli udělat. Jasně, stěhování do nové budovy nebylo úplně hladké, ale nedostatky se postupně odstranily. Dnes sedíme v reprezentativních prostorech odpovídajících image mladé technologické firmy a místo samotné nám pomáhá rozvíjet klíčové vztahy s obchodními partner, protože má pozitivní image. Velkou výhodu vidím v networku lidí, kteří se kolem TSQ pohybují a kteří nám pomohli navázat nejeden důležitý kontakt. Úroveň komunikace a ochoty řešit nastále problem jde v posledních měsících hodně nahoru a dnes v podstatě nemáme s ničím problem. Nic není na světě dokonalé a vše má své mouchy, ale pokud pochopíte, v čem jsou skutečně hlavní přínosy TSQ pro váš rozvíjející se byznys, budou pozitiva jasně dominovat. A to je pro nás klíčové.

Vít Horký (Brand Embassy) – jiz uvedeno primo na blogu p. Pavlíkové

My v TechSquare jsme již přes dva roky (nejdříve na Pankráci, později na Smíchově). Pred TSQ jsem pracoval ve třech různých jiných vlastních/pronajímaných kancelářích. Proč jsme v TechSquare spokojeni?

  1. Protože veškeré problémy, které Eva (velmi dobře) popsala, jsme vždy řešili s pronajímateli vlastních prostor. Často nebyli připraveni / nechtěli problémy řešit. Porodní bolesti zažívají každé nové pracovní prostředí. V TSQ se problémy řeší.
  2. Protože i když se v každém společném prostoru vždy vyskytne několik negativistických lidi, kteří šíří špatnou náladu a kritiku, tak s naprostou většinou ostatních lidi je sranda se potkávat a radost spolupracovat.
  3. Protože pro firmy, pro které je TechSquare určen, tedy startupy a firmy kolem toho, je flexibilita prostoru a předpokládatelnost nákladu K L Í Č O V Á. My jsme se za 4 měsíce zvětšili o 400 % a nebyl problém.

Chápu, že TechSquare není pro každého. Svoje unikátní postaveni v Praze ale bezpochyby má a třeba se někdy brzy objeví i pozitivní hodnocení na podobném blogu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je provozákem ve SuperVyprodej.cz. Dohlíží na to, aby péče o zákazníky, procesy a služby probíhaly co nejlépe. Vyznává motto: Náš zákazník, náš pán. Svoje zkušenosti sdílí na @evapavlikova.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).