Hlavní navigace

Facebook bude sledovat, jak nad ním hýbete myší

4. 11. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pohyby kurzoru myši, zejména nad kterou inzercí se uživatel s kurzorem zastavil a které příspěvky ho zaujaly, mají sloužit k lepšímu pochopení chování uživatelů.

Facebook chystá masivní posílení infrastruktury, aby zvládl sbírat množství údajů o svých uživatelích. Na řadu přichází sledování pohybu kurzoru myši a analýza toho, co vlastně uživatel opravdu viděl na displeji mobilního telefonu či tabletu. Analýza chování uživatelů by měla napovědět například to, na kterých inzerátech se uživatel zastavil, aniž na ně kliknul, a které části webové stránky vlastně používá, i jak.

Zjištěné údaje o chování a zvycích uživatelů budou mít dvě možná využití: mohou lépe přispět k návrhu a funkčnosti stránky, ale mohou také posloužit k získání dalších údajů o zájmech uživatelů — třeba právě podle toho, na které inzeráty uživatel jen „ukázal“ myší. Facebook se tyto informace chystá shromažďovat a využívat v reálném čase.

Analýza kliků na webové stránce je jedním z dlouhodobě používaných způsobů, které umožňují lépe poznat, jak uživatelé používají určitou webovou stránku, které ovládací prvky využívají více a co jim vyhovuje. Spolu s testováním více alternativ designu stránek je snadné srovnat výsledné „teplotní mapy“ a rozhodnout se pro lepší podobu stránek a funkčnosti.

Bude‑li však Facebook sledovat i to, nad jakými inzeráty se uživatel jen „zamýšlel“ s kurzorem myši, může tyto poznatky připojit k dalším informacím, které o uživateli má. Ty doposud vycházejí hlavně z toho, co o sobě Facebooku uživatel sám řekl, na jaké inzeráty kliká nebo čeho je fanouškem. Facebook ovšem využívá i informace z prvků Like/Líbí umístěných na milionech jiných webů, takže má velmi podrobné informace o tom, jaké weby uživatel Facebooku navštěvuje (i jak často a které konkrétní stránky na webech využívá).

Podle vyjádření šéfa analytiky Kena Rudina jde o testovací provoz a není jisté, zda bude nasazen na všechny uživatele. Bude záležet hlavně na výsledcích testování a ty budou zřejmé až za několik měsíců.

Rudin do Facebooku přišel ze Zyngy, kde byl šéfem pro analytiku. Zynga již dlouho analyzuje podobným způsobem to, jak lidé používají její hry — dá se tak například odhalit, zda nejsou v návrhu chyby a zda uživatelé nemají potíže s nalezením určitého ovládacího prvku.

MMF24

Wall Street Journal zmiňuje, že stejné technologie již déle používá fotobanka Shutterstock. Sleduje pohyby myši i to, jakým způsobem se uživatel chová, zejména ve vztahu k později uskutečněnému nákupu.

Zdroj: FACEBOOK WANTS TO TRACK YOUR CURSOR TO LEARN EVEN MORE ABOUT YOU a Facebook Tests Software to Track Your Cursor on Screen

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).