Hlavní navigace

Facebook jako zdroj informací? Masivně ovlivňuje, jaké zprávy čtete

11. 6. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Médiím trvalo doslova několik let, než jim došlo, že algoritmy Facebooku nepracují v jejich prospěch a že pro ně Facebook může být značnou hrozbou.

Základní princip sociální sítě – tedy že se uživatel obklopí dalšími uživateli a zdroji informací podle vlastního uvážení – je dost podobný reálnému světu. Způsob, jakým se informace k uživateli prostřednictvím sociální sítě dostávají, funguje stejně jako mimo ni. Vidí příspěvky od lidí, které si vybral, a ten výběr měl nějaký důvod. Stejně jako vidí články a informace z dalších zdrojů, novin, blogu či firem, také na základě vlastního výběru.

Jenže Facebook to, co se k nám uživatelům dostává, mohutně filtruje. Média, blogy a firmy provozující stránky jsou od fanoušků uměle odříznuty a změnit to v zásadě mohou pouze placením. Uživatelé to netuší, domnívají se, že když si „objednali odběr“, tak dostávají všechno. Není tomu tak. Funguje to podobně, jako byste si předplatili nějaké noviny, ale doručovatel by vám je do schránky dával podle toho, jestli obsahují to, co on sám uzná za vhodné k předání.

Bohužel stejná situace panuje u přátel, které jste si vybrali. Vaše příspěvky vidí vaši přátelé pouze v několika desítkách procent případů: v klasickém případě jde zhruba o každý třetí příspěvek. Pokud jste hodně pilní, je poměr možná ještě horší.

Celý mechanismus sice můžete ovlivnit řadou věcí, tedy hlavně tím, jak hodně přispíváte, kolik přátel mají vaši přátelé, kolik stránek sledují, zda na příspěvky reagují (čím více na něco reagují, tím více jim to Facebook bude ukazovat). Ale zásadním prvkem je i to, jak na obsah reagovali jiní lidé. Což v praxi znamená, že vám Facebook bude vnucovat věci, které jsou „populární“, ale nikoliv podstatné či důležité.

Cenzura Facebooku je známá roky

Tohle vše víme roky, velká média se tomu ale nikdy příliš nevěnovala. Vše se mění až nyní, kdy Facebook ještě více omezuje dosah médií, která mu přímo neplatí, nebo se nechtějí účastnit jeho vlastní služby, v jejímž rámci chce jejich kompletní obsah hostovat přímo uvnitř Facebooku. Proto můžete v If you use Facebook to get your news, please — for the love of democracy — read this first číst tak trochu zoufalé volání o pomoc. A nevolá nikdo malý, jde o Washington Post.

Článek má přitom pravdu v tom, že pokud se spoléháte na Facebook jako zdroj zpráv, dozvídáte se velmi pečlivě přebrané informace. Řada podstatných věcí k vám nikdy nedorazí, Facebook je nepustí. V praxi to znamená, že ovlivňuje váš pohled na svět, vaše mínění, vaše vnímání světa.

Washington Post přitom poukazuje na čerstvý výzkum Pew Internet, ze kterého plyne, že většina uživatelů internetu v Americe zakládá politické postoje a názory právě na informacích získaných na Facebooku. Což s ohledem na blížící se volby (v roce 2015) může být podstatnější než kdykoliv předtím.

Washington Post se navíc již dříve odhodlal a zkoumal, kolik informací od vašich přátel a stránek nakonec coby uživatel Facebooku neuvidíte. A vyšlo jim to, co je dlouhodobě známé – nevidíte až 72 % obsahu, který byste vidět měli – protože jste se přihlásili k jeho odběru. Jde o výzkum ze srpna 2014, aktuální číslo tedy bude pravděpodobně vyšší, protože od té doby Facebook ještě více utahoval kohoutky.

Přidejme si k tomu další zjištění, tedy že 62,5 % uživatelů Facebooku nemá ponětí o tom, že algoritmus Facebook mohutně cenzuruje přátele i je samotné.

Facebook má prý dobrý důvod, proč to dělá

Facebook tvrdí, že musí omezovat počty příspěvků, které jeho uživatelé vidí. Mark Zuckerberg dokonce před pár lety přišel s magickým číslem, že uživatel nezvládne více než 1 500 příspěvků za den. Což nakonec vedlo k tomu, že Facebook zkouší omezit maximální počet příspěvků za den na toto číslo.

Jenže pokud se podíváte na Twitter, kde žádné omezování není, je dost jasně vidět, že žádné umělé snižování počtu příspěvků není potřeba. Uživatelé prostě buď stíhají číst, co si objednali, nebo zruší to, co číst nechtějí. A nebo nemají problém s tím, že nestihnou číst všechno.

Starost Facebooku o uživatele je každopádně jen zástěrkou. Masivní omezování dosahu příspěvků se objevilo přesně v okamžiku, kdy jste si mohli začít  za viditelnost obsahu připlácet. A ne náhodou si mohou připlácet i uživatelé samotní. Prostě pokud chcete, aby vás viděli všichni přátelé, zaplaťte.

Co zjistil Facebook sám o sobě

Nepřekvapí, že Facebook problém pošramocené pověsti řeší. Čerstvě tak, že přišel s výzkumem, který dokazuje, že je vlastně všechno v pořádku. Bohužel zásadní problém tohoto výzkumu je, že ho sám o sobě udělal Facebook, výzkumníky si objednal a zaplatil.

Další kousek ze zpackaného PR Facebooku ale má i mnoho faktických vad: především nedostatečný a nereprezentativní vzorek. Ve skutečnosti tento výzkum ukázal, že Facebook skutečně ovlivňuje zpravodajství. Protože pokud dává „některým“ zprávám prioritu a jiné odsunuje do pozadí, ani to nemůže být jinak.

Jakkoliv to ovlivnění nevypadá zásadně (5 % liberálních zpráv odstraněno z toku zpráv u konzervativního uživatele, 8 % konzervativních zpráv odstraněno z toku u liberálního uživatele), stále tu je. Navíc to znamená, že něčeho takového je možné využít, třeba právě v blížících se volbách.

Přepnout z Hlavní na Nejnovější nepomáhá

"Hlavní" na "Nejnovější"? Nepomáhá

„Hlavní“ na „Nejnovější“? Nepomáhá

Washington Post na konci If you use Facebook to get your news, please — for the love of democracy — read this first doporučuje přepnout si news feed na Facebooku z „Hlavní“ na „Nejnovější“. Autor bohužel netuší, že to nepomáhá, protože pohled „Nejnovější“ je filtrovaný úplně stejně jako „Hlavní“. Netuší asi také, že news feed je jiný na mobilu a jiný na počítači.

Pokud chcete mít jistotu, že nežijete v informační bublině vytvářené Facebookem, budete muset začít řešit přísun zpráv sami, mimo Facebook a sociální sítě vůbec. Ty můžete velmi dobře využití k tomu, abyste si udělali představu o tom, co nejvíce zajímá lidi okolo vás a co je nejpopulárnější (což ale neznamená, že je to také důležité).

BRAND24

Ale aby to bylo fér: média samozřejmě také vybírají, co si v nich přečtete. Dělají to šéfredaktoři a editoři a odpovídá to zaměření daného titulu. Což ale znamená, že si můžete jasně udělat obrázek o tom, jestli jsou pravicové, levicové, konzervativní, liberální či zda jde jen o pytel lží a hloupostí (právě tenhle poslední typ je na Facebooku tradičně na špičce popularity).

PS: Pokud v news feedu postrádáte nějaké ty přátele, tak smůla, buď se naučte chodit přímo na jejich profil (ale i tam Facebook zasahuje do toho, co je vidět) nebo se s nimi spojte jiným způsobem. Facebook není místo pro přátele.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).