Hlavní navigace

Facebook otevřel Timeline (a Aktivity v Open Graphu) pro desítky dalších služeb

24. 1. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Facebook logo Autor: 21971
V září loňského roku oznámené rozšíření Open Graphu o „aktivity“ se při prvním spuštění objevilo jenom u několika vybraných partnerů. Ve čtvrtek 19. ledna Facebook tuto funkčnost odemkl pro desítky dalších služeb a nové zájemce bude postupně aktivovat. Co „aktivity“ v Timeline znamená?

V září 2011 Facebook oznámil rozšíření Open Graph rozhraní o možnosti přidávat další „aktivity“ (akce). Oproti doposud přítomnému a klasickému „Líbí“ či „Doporučit“ se tak v Open Graphu objevily možnost jako například „Poslouchal“ či „Četl“ a Facebook přislíbil, že možnosti aktivit bude postupně, podle zájmu, rozšiřovat. Součástí novinek v Open Graphu byla i možnost aby aplikace (webové služby) prostřednictvím Aktivit získaly přístup do Timeline (profilu) uživatele. A zároveň s tím i k jeho přátelům, kteří každý záznam do Timeline uvidí (v reálném čase) v Tickeru – oné nepraktické věci, nacházející se v pravém sloupci na Facebooku.

19. ledna Facebook oznámil, že nový Open Graph „umí“ používat dalších šedesát služeb a aplikací a zájemci o využití (a případné rozšíření aktivit a možností) se mohou hlásit a Facebook je bude schvalovat. V praxi to funguje například tak, že máte účet na Pinterest.com – v Nastavení účtu si aktivujete propojení s Facebookem a také nové možnosti přístupu k Timeline (musíte projít skrz schvalovací proces aplikace, tak jak tomu bylo doposud zvykem). A od tohoto okamžiku se vaše každá aktivita na Pinterest.com projeví na vašem účtu na Facebooku. Nutné dodat, že se neprojeví každá aktivita – projeví se například to, že jste si někoho začali sledovat či přidali na svůj Pinterest nějaký nový obrázek.

Obdobným způsobem to funguje například na Spotify.com – po aktivaci se při každém poslechu hudby přenese informace o „Listened to a song“ na Facbeook a záznam se objeví ve vašem profilu a také v Tickeru. Rozdíl oproti doposud běžnému „Like“ (Líbí) je ten, že k záznamu na Facebook není potřeba klikat na žádné „Líbí“, ale stačí vykonat určitou aktivitu na webu (v aplikaci), která o tomto pošle informaci na váš Facebook.

Informace ve vaší Timeline můžete zpětně ručně upravovat – můžete kompletně skrýt určitou aplikaci, stejně tak jako ji můžete odstranit (a nahlásit spam, pokud překračuje meze). Každou jednotlivou aktivitu v rámci takto připojené aplikace také můžete upravovat – smazat, nastavit viditelnost, zamezit dalším možnostem publikování Aplikace, případně přímo aplikace odstranit.

Automatické nevědomé sdílení, „frictionless sharing“

Je poměrně zajímavé sledovat, jakým způsobem se „sdílení“ informací (o tom, co děláme na Internetu) vyvíjí.

  • Na samém počátku bylo možné sdílet na Facebook jedině tak, že jste zkopírovali adresu webové stránky a vložili ručně na Facebook
  • Objevil se Like/Líbí, webový prvek, který „jedním“ kliknutím umožnil sdílet. Chvíli existovalo Like/Líbí a Share/Sdílej s drobným rozdílem v „objemu“ nasdílených informací
  • Share/Sdílej bylo zrušeno a Like/Líbí se proměnilo v plné sdílení na Facebook, stále ale bylo nutné kliknout, byť už opravdu stačilo kliknutí jediné
  • Nová Timeline a aktivity v Open Graphu sdílí na Facebook, aniž byste o tom věděli, respektive, aniž byste pro to cokoliv dělali. Stačí si například přečíst (otevřít) článek a dozvědí se o tom okamžitě všichni vaši přátelé

V praxi nové aplikace pouze potřebují získat váš souhlas k přístup na váš profil na Facebooku a pak už pouze automaticky informují o všem, co v příslušné aplikaci děláte. Novinové weby o tom, jaké články čtete, hudební weby o poslouchané hudbě, YouTube by mohlo informovat o každém videu, na které se podíváte. E-shop o každém zboží, jehož detail jste si zobrazili či co jste si koupili. Foursquare o každém místě na které jste se přihlásili, případně, v tom ještě děsivějším případě, o každém místě, kde jste právě byli, aniž byste se vůbec museli k místu přihlásit.

S odstupem času to bude vypadat tak, že uživatelé už zpravidla ani nebudou tušit, kterým aplikacím (webům) povolili přístup do Timeline a jejich profil na Facebooku se tak bude plnit informacemi o tom, co na Internetu dělají. Nejspíš jim to ani nebude vadit, tedy až do okamžiku, kdy se někdo z jejich přátel dozví, že se podívali (například) na nějaké poněkud společensky nevhodné video. Nebo až nějaká dívka náhle začne číst sérii článků o těhotenství či potratu. Neuvědomí si, že jejich webové aktivity se kamsi přenášejí, evidují a zveřejňují.

„Oversharing“ a otázka soukromí

V souvislosti s novými možnosti aplikací na Facebooku (nový Open Graph a aktivity nasadila i Zynga do některých svých her) se objevuje termín „oversharing“ – vystihující podstatu. Sdílíme toho čím dál tím více, až tolik, že je toho příliš. Zatímco až do loňského roku bylo ke sdílení na Facebooku nutné něco udělat, v novém pojetí stačí prostě jenom brouzdat po webu. Stačí navštívit Yahoo News a chvíli si číst. Všechno, co jste si přečetli, se v reálném čase objevuje na vašem Facebooku. Přímo na Yahoo se navíc můžete podívat, co tam četli (a možná i právě čtou) vaši přátelé – Yahoo vám něco takového ukáže automaticky, není nutné si přátele jakkoliv přidávat.

Pro Facebook a další společnosti je záznam o vašich aktivitách důležitý, pro vaše přátele je to diskutabilní. Zejména pokud si tímto způsobem na svůj Facebook „napojíte“ větší množství webů (aplikací) a budete je jakkoliv více intenzivně používat. Vytvoříte tím skutečně záplavu záznamů na Facebooku (v Timeline i Tickeru) a pro vaše přátele budou nakonec pouze obtěžující. Facebook to řeší tím, že záznamy nejdou přímo do vaší Timeline jako jednotlivé statusy (příspěvky) – místo toho mají vlastní umístění a spojují se do jednoho záznamu. „Oversharing“ se tak sice skutečně bude v řadě případů konat, ale vliv na vaše přátele bude podstatně menší, než by se na první pohled mohlo zdát.

Málokdo z těch, kdo si aktivují toto automatické nevědomé sdílení, ale řeší to, jestli může mít nějaký dopad na soukromí. Odpověď je jednoduchá, samozřejmě že může. Už jsem to naznačil například na příkladu mladé dívky, která si náhle začne číst články o potratech v okamžiku, kdy to považuje za něco, co prozatím nechce řešit ani se svými rodiči či původcem problému. Natož to sdělovat všem svým přátelům. Problém je, že v okamžiku zaplnění její Timeline předmětnými články už bude pozdě.

Automatické sdílení toho co na webu děláte bude mít samozřejmě i dlouhodobé důsledky dotýkající se soukromí – Facebook a řada dalších firem o vás získá obrovskou zásobu informací. Zatímco dříve Facebook věděl pouze o článcích a stránkách, které se vám líbily (záměrně a vědomě jste kliknuli na Líbí), dnes bude vědět o všech vašich návycích na webech, které tuto funkčnost povolí. O každém přečteném článku, shlédnutém videu, poslechnuté písničce, prohlédnutém či zakoupeném zboží. A od Facebooku se tyto informace dostanou ke komukoliv. Bez iluzí, Facebook data o uživatelích nechrání a chránit nikdy nebude. Pokud už je neprodá, dříve nebo později se objeví další a další bezpečnostní nedostatky, které tato data zpřístupní nepovolaným očím.

Facebook, mimochodem, data o vašem chování na webech má už dlouho. Od doby co existuje Like/Líbí prvek, shromažďuje detailní údaje o tom, jaké webové adresy navštěvujete. Jakmile je na nich Like/Líbí, vaše návštěva se ukládá v databázi Facebooku. Jediné, co doposud chybělo, je pochopení, co vlastně ta návštěva představuje. Se změnou Líbí na konkrétní aktivitu už to bude Facebook vědět, data o návštěvách a užití cizích webů mu zůstanou nadále.

Proč to ty weby dělají?

Dělají to, protože jim to přináší další šíření obsahu. Like/Líbí je nesmírně výhodný doplněk na většině webů – umožňuje získat další zviditelnění tím, že někdo „něco“ nasdílí na svůj Facebook a tam to zaujme jeho přátele. Dnes je běžné, že návštěvnost ze sociálních sítí tvoří i více než 30 % příchodů na web. A nová Timeline s aktivitami nabízí ještě další posílení tohoto mechanismu.

Facebook navíc Open Graph a jeho možnosti chce rozšiřovat ještě více – už teď mohou s jeho pomocí společnosti dosáhnout na vaše přátele, zjišťovat, co máte společného, upravit odpovídajícím způsobem nabídku, využít historické údaje k určení toho, co by vás právě mohlo zajímat. A čím více dat bude v Open Graphu databázích k dispozici, tím lépe bude možné z nich dostat potřebné informace. A s pomocí Facebooku to bude snazší, bude to Facebook kdo data ukládá, zpracovává, umožňuje nad nimi provádět dotazy. Jednoduchým, efektivním a levným způsobem.

Které weby/služby aktuálně tuto novinku nově podporují?

  • Cestování – Gogobot, Airbnb, TripAdvisor, Wipolo, Where I've Been

  • Jídlo – Foodspotting, Cookpad, Snooth (wine), Urbanspoon, Yummly, Foodily

  • Nakupování a móda – Pose, Pinterest, Polyvore, Oodle, Fab.com, eBay, Giftrocket, Payvment, Livingsocial

  • Zdraví – MapMyRun, Runkeeper

  • Zábava – Rotten Tomatoes, Dailymotion, Cinemur, Metacafe, Ford (hra), Wooga (Bubble Island, Diamond Dash), OMGPOP (Draw My Thing), Zynga (Words with Friends, Castleville)

  • Dobročinnost – Causes, Fundrazr, Artez.com

  • Další – BranchOut, Monster, Color, Courserank, Grockit, Foursquare, Goodreads, Kobo, StubHub, Ticketmaster, Ticketfly, ScoreBig, Appsfire, Artfinder, Autotrader

Co byste si o novém sdílení na Facebook měli zapamatovat

Nová možnost přístupu k vaší Timeline (profilu na Facebooku) vyžaduje jednorázové počáteční schválení „aplikace“ a konkrétní chování už je závislé na aplikaci. Jak hodně toho bude sdílet a zda bude možné sdílení ovlivnit, není věcí Facebooku.

Vše, co bude aplikacemi sdíleno, bude viditelné pro každého a objeví se to v přehledu zpráv/příspěvků (v některých případech), Tickeru a na Timeline v „přehlednější“ formě. Ovlivnit to můžete jenom zpětně a uvidí to všichni vaši přátelé. Pokud budete chtít ovlivnit viditelnost, nejlépe se vám to podaří přes Seznamy přátel (Lists) a nastavení viditelnosti jenom pro určité seznamy, nejlépe v okamžiku, kdy určité aplikaci schvalujete přístup.

cif 24 - early cena - média

Automatické sdílení tohoto druhu nemusíte používat, je to něco, co je potřeba předem a vědomě povolit. Pokud se ho později budete chtít zbavit, může to být obtížnější hlavně tím, že odstranění aplikací na Facebooku je utopeno hluboko v menu. A na konkrétním webu nemusí být snadné se dostat k nastavení vlastností, natož k odstranění propojení.

Cokoliv co jste již nasdíleli, Facebook ví a nikdy to neodstraní. Jakkoliv to můžete ze své Timeline „smazat“, Facebook data již získal a mazat je rozhodně nebude. Pouze přestanou být viditelná.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).