Hlavní navigace

Facebook: to se mi nelíbí!

18. 6. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 21971
Facebook je bezesporu největším tématem posledních let na webu a jeho kroky jsou sledovány stejně pozorně jako kroky Googlu nebo Apple. S tlačítkem "Líbí se mi" vystoupil do okolního prostoru, ale ten je, řečeno slovy Karla Schwarzenberga, tím jen omezeně nadšen. Rychle se objevily alternativy, které spojuje jedno: Nejsou od Facebooku!

Reakcí na nedávno představené Like tlačítko a OpenGraph (informovali jsme před časem) byla intenzivní diskuse. Na jedné straně byla tato iniciativa vítána coby předzvěst otvírajícího se Facebooku, na straně druhé zaznívaly hlasy, které v podobné iniciativě vidí velké nebezpečí pro otevřenost webu. Výsledkem kritických hlasů je hned několik protikladných projektů, mezi nimiž dominuje iniciativa OpenLike, za kterou stojí skupina investorů a vlivných lidí ze startupové scény.

Cílem OpenLike a dalších podobných aktivit (jako je např. QuickPress představený WordPressem) je předejít případnému monopolu Facebooku v této oblasti. OpenLike je v současné době zatím „velmi raná alfaverze“, což lze číst jako zatím to nefunguje a nevíme, jestli vůbec, přesto ale první verze, které jsou k dispozici, naznačují, jak si OpenLike a další představují konkurenci pro fb:like.

Před několika dny na stránkách Lupy popisoval Daniel Dočekal instalaci widgetu pro fb:like. Pro OpenLike zatím podobný článek psát nelze, i když je možné si OpenLike widget vložit na stránky již dnes (např. ve verzi 2). OpenLike widget vypadá téměř stejně jako známá „komba“ spojující různé podobné funkce (Digg, StumbleUpon, retweet apod.) Výhodou a hlavním rozdílem by mělo být to, že o tom, jaké služby v nabídce widgetu jsou, nerozhoduje majitel stránky, ale uživatel, návštěvník stránky. Lze si tedy zvolit sadu vlastních oblíbených společenských služeb, a tu pak využít na každé stránce, která je „OpenLike-ready“.

openlike

Proč alternativa?

Facebook je v oblasti společenských sítí podobným hegemonem jakým je Google v oblasti vyhledávání; historie společenských sítí se velmi ostře dělí na „před Facebookem“ a „s Facebookem“. Facebook přinesl oproti předchozím pokusům výraznou novinku, a tou byla možnost doplňovat vlastní aplikace. Je pravděpodobné, že právě aplikace třetích stran byly tím, co rozhodlo o vytvoření „hype“ okolo Facebooku, který následně přitáhl více uživatelů a efektem sněhové koule vedl až k současné situaci (je to logické: když hledám společnost, budu ji hledat tam, kde jsou lidé, ne tam, kde nikdo není).

Kritici Facebooku, když pomineme známé spory o soukromí, nejčastěji vyčítají to, že je jednosměrný – pohlcuje všechny možné informace, ale uvolňuje jich naprosté minimum. I aplikace, postavené nad otevřeným FB API, směřují spíš „dovnitř“: jsou to nástroje, které rozšiřují Facebook o další a další oblasti, ale většinou z něj nic nepouštějí ven. Z obrovského množství metainformací, které na Facebooku vznikají (co koho zajímá, s kým se kdo stýká, kdo je fanoušek jaké stránky), se ven dostává jen naprosté minimum, a i to většinou cíleným „dolováním informací“. Facebook podle kritiků otvírá to, co otevřeno být nemá, a zároveň to, co otevřeno být má, není schopen (nebo ochoten) nabídnout okolnímu světu k využití.

Open Graph je zavádějící označení, protože nikomu nic neotvírá, kromě Facebooku. Je to jen systém pro tagování stránek, aby jim Facebook dokázal porozumět, říká na rovinu Chris Dixon, zakladatel služby Hunch. (zdroj: GigaOm)

Sběr dat?

Podle kritických hlasů (např. tento blog) je razantní vstup Facebooku na ostatní stránky jen další metodou, kterou se FB snaží získat data o uživatelích, tentokrát ale mimo své domácí hřiště. A ačkoli mluvčí Facebooku popírá, že by fb:like měl sloužit ke sledování uživatelů, je každému jasné, že Facebook tato data do ruky dostane – i když veřejně deklaruje, že je nebude cíleně sbírat. Jejich využití pro cílení reklamy je nabíledni.

Další kritici hovoří např. o nezdravém posílení vlivu a moci Facebooku, o stratifikaci uživatelů na ty, co jsou na FB a mají přístup k informacím, a ty, co na FB nejsou, přičemž rozhodnutí má v rukou právě Facebook, či o poškození služeb jako je Digg. Kliknout na „Digg +“ znamenalo doporučit stránku dalším lidem, kliknout na „fb:like“ znamená říct Facebooku o sobě další soukromé informace. Rozdíl mezi Facebookem a (třeba) Diggem je právě v koncentraci ostatních údajů – Facebook má k dispozici velké množství dalších „doplňkových informací“, které na sebe leckdy sami prozrazujeme. Samy o sobě jsou neškodné, ale Facebook je umožňuje propojit a přiřadit ke konkrétním osobám.

BRAND24

Výsledek bitvy „všichni vs Facebook“ je opět nepředvídatelný, stejně jako v případě Open Social. Vítězství fb:like bude pro uživatele velmi pohodlné, ale dá Facebooku do rukou nevídanou moc nad webem – dnes lze ještě „být mimo Facebook“, ale pokud se výrazněji prosadí „FB Like“, bude stále těžší zůstat mimo tuto síť – mnoho služeb začne být dostupných „pouze na Facebooku“ (tento trend se začíná projevovat už i dnes – např. některé akce jsou promovány pouze na Facebooku, a pokud chcete zjistit informace o místě a času konání, musíte být uživatelem Facebooku).

OpenLike a další iniciativy mohou dnes působit donkichotsky a proti propracovanému systému „fb:like“ nepoužitelně, ale rozhodně není na místě je ignorovat. Jejich velkým pozitivem je, že nedávají informaci „To se mi líbí!“ do rukou jednomu jedinému poskytovateli, ale dávají svobodu volby. Pravděpodobně nebudou nikdy majoritní, většina dá nejspíš přednost řešení, u něhož není třeba volit, ale jejich „souboj“ s Facebookem bude zásadně utvářet podobu webu v dalších letech.

Používáte facebookovské tlačítko like?

  • Ano.
    25 %
  • Používám jeho nefacebookový ekvivalent.
    1 %
  • Ne.
    74 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).