Facebook je sociální síť, která sice není v České republice příliš známá, ale na Lupě jste se s ní již mohli setkat. Pro podrobnější informace lze doporučit článek Je Facebook nový Google?, který se Facebooku podrobně věnuje, případně se můžete na Facebook rovnou registrovat.
Facebook je v celé Severní Americe jedna z hlavních sociálních sítí, která svádí bitvu se službou MySpace. Facebook byl zpočátku uzavřenou službou, kde se sdružovali spolužáci z amerických vysokých škol, následně také ze středních a v poslední fázi byl Facebook otevřen všem. Od té doby jen utěšeně roste, a to hodně rychle. Jeho růst je nyní tři procenta za týden, což je 100.000 nových uživatelů každý den. Nejrychleji rostoucí skupinou jsou lidé ve věku 25 a více let a navíc 50 procent registrovaných uživatelů se vrací na stránky každý den.
Facebook má dnes na 30 milionů uživatelů a každým dnem jim přidává nové a nové aplikace za pomoci svých externích partnerů a uživatelů, kterým zpřístupňuje API. Problémem Facebooku ale je, že běží na uzavřeném systému. David Antoš sice není k tomuto kroku příliš skeptický, ale pokud se podíváme na trendy, kam směřuje firemní IT, tedy k aspoň nějaké standardizaci pomocí SOA, myslím si, že tato uzavřenost je opravdu krokem zpět a pro uživatele dobrá není.
Přesto přese všechno se Facebook rozrůstá o nové aplikace a dokonce vznikl program (iniciativa) Appfactory, který se věnuje sdružování a podpoře nových firem, které tvoří aplikace pouze pro platformu Facebook. Výhodou tvorby aplikací pro tuto sociální síť je, že na nich můžete vydělávat. Facebook vám totiž dovolí vložit do nich vaši reklamu.
Rozložení popularity sociálních sítí po světě
Jak již bylo řečeno, Facebook není jedinou službou svého druhu. Po světě je rozložení sil sociálních sítí poněkud složitější a jejich rozšíření se dost liší podle jednotlivých zemí (roztříštěnost popularity jednotlivých služeb v Evropě je skoro až symbolická). Facebook má silnou pozici v Severní Americe a překvapivě pak na Blízkém východě.
Na webu Valleywags byla publikována mapa, která detailněji ukazuje rozložení popularity sociálních sítí po celém světě. Jak je vidět, ČR nepatří mezi země, kam by tento fenomén nějak výrazně zasáhl, případně není identifikována služba, která by měla jasnou převahu. Obávám se, že u nás jsou tyto služby suplovány weby jako Lide.cz, i když i zde jsou některé sociální sítě známé a relativně populární.

Mapa popularity sociálních sítí podle Valleywags (zdroj: The world map of social networks)
Z těch známějších bychom mohli jmenovat službu Orkut, která se však z mého pohledu vyznačuje pouze tím, že se na ní nehovoří anglicky, ale portugalsky. Další známou službou, kterou uvedu a která se v ČR nějak prosadila, je Linkedin. Ten je však zaměřen především na business kontakty. Nedávno se navíc objevily spekulace, jestli je tato služba schopná přežít a ustát nápor Facebooku, který sice zatím nenabízí srovnatelné služby, ale při rychlosti, s jakou se vyvíjí, tato situace asi nebude trvat dlouho.
Toto rozložení popularity sociálních sítí však není neměnné a věci mohou nabrat dramatický obrat, a to nejen pro ostatní sociální sítě, ale také pro firmu Microsoft a další softwarové giganty. Důvodem je první akvizice Facebooku, kterou je nákup firmy Parakey. Ten je popisován jako webový operační systém, který může dělat to samé, co mohou dělat běžné OS. Na blogu Wikinomics k tomu dodávají, že pokud se Microsoft nemusel bát Googlu, Facebooku se možná obávat bude muset. Upozorňuji, že dva dny před touto akvizicí vyšel na Lupě článek hovořící o Facebooku jako možné variantě, která nahradí Windows.
Facebook jako nový operační systém
Parakey je platforma, na které se dají budovat aplikace, jež v sobě slučují to nejlepší z webu a z klasického desktopu. Stejně jako desktopové aplikace, i tyto aplikace pracují offline, nabízejí více soukromí než běžné webové stránky, běží rychle a jsou integrovány s vaším počítačem a jeho příslušenstvím. Na druhou stranu, stejně jako webové aplikaci jsou více kreativní, vizuálně přitažlivější a přístupné odkudkoli, případně pro kohokoli. Ve stručnosti jsou aplikace Parakey navrženy tak, aby byly použitelné i „sociální“, což je kombinace, která dnes není příliš častá.
Parakey nebuduje pouze platformu, ale také první sadu aplikací, vše tak, aby bylo pro běžné lidi používání počítače velmi snadné. Jeho záměrem je být platformou pro nástroje, které mohou manipulovat s čímkoli na vašem disku, ať už jsou to e-maily, fotky, videa, kalendáře. Parakey je vytvářen pod stejnou licencí jako Firefox, což není zas tak překvapivé, protože jeho spoluzakladatelem je Blake Ross, jeden z tvůrců Firefoxu (otázkou je, jestli pod touto licencí bude Parakey poskytován i nadále).
Myšlenka, která ke vzniku webového OS vedla, je, že zde není žádná snadná a jednotná cesta, jak nakládat s médii na našich počítačích, která navíc chceme sdílet. Pokud např. chcete nahrát fotky na Flickr, tak je musíte stáhnout ze svého fotoaparátu, nahrát někam do adresáře a z něho potom postupně přehrát fotky na Flickr. Nahrání videa na YouTube pak funguje opět přes jiné rozhraní. Pokud chcete vytvořit nějakou stránku nebo blog, musíte opět na jinou službu a používat jiné rozhraní. To vše nám komplikuje život. Odpovědí na toto je právě Parakey. Ten by měl umožňovat snadné uskladnění a sdílení našich dat se světem. Heslem pak je: „jedno rozhraní místo dvou“.
Příkladem budiž e-mailová aplikace; pokud dnes používáte Outlook a třeba Hotmail nebo i webový Outlook, webové a desktopové rozhraní jsou vždy jiné. To by se mělo s Parakey změnit. Revoluční je také práce se soubory a jejich synchronizace s online verzí. Pokud nějaký soubor editujete doma na počítači, Parakey dovede rozpoznat, které soubory jsou online a dovede je sám synchronizovat (FTP tak už nebudeme potřebovat).
Chcete-li třeba sdílet fotky se světem, uděláte to v Parakey pomocí klíčů. Není třeba žádné registrování na různé weby, které dovolí sdílet obsah. V Parakey označíte různými klíči obsah, který chcete sdílet, a podle druhu klíče bude mít k danému obsahu přístup určitá skupina lidí. Lidem pak budete posílat pozvánky na určité klíče a pomocí cookies, které budou obsahovat potřebné heslo ke sdílenému obsahu.
Abyste mohli Parakey používat, je nutné si stáhnout a nainstalovat malou aplikaci obsahující software, který přemění váš počítač na lokální server. Ale to neznamená, že bude najednou přístupný celému světu. Spíš naopak, pracujete na jakémsi lokálním serveru, kde uspořádáváte svůj obsah a vybíráte si, co a jak budete sdílet se světem.
Pro Parakey je dokonce vytvořen nový programovací jazyk JUL – Just another User interface Language.
Parakey bohužel není momentálně dostupný, ale je možné se registrovat a jakmile bude spuštěný naostro, dostanete o tom zprávu.
Pokud se nyní ještě jednou podíváme na mapu popularity sociálních sítí po celém světě, tak se v případě úspěchu webových operačních systémů mohou stát dvě věci. Facebook vytlačí ostatní sociální sítě a nahradí je spolu s OS Windows, a nebo vznikne větší diverzifikace OS tím, jak každá sociální síť bude mít svůj OS, který nahradí stávající desktopový OS (rozuměj především Windows). Samozřejmě nemusí se jednat pouze o sociální sítě, které svůj OS mohou provozovat, ale pro úspěch je nutné mít velkou základnu uživatelů a přidružených aplikací, které na daném OS poběží.
Co nás tedy do budoucna čeká?
Představme si, že Facebook bude dominantní webovou stránkou, přes kterou bude chodit velké většina uživatelů. Facebook jim nabídne operační systém a na něm poběží všechny oblíbené aplikace, které však poběží pouze a jedině na Facebooku. Uživatelé budou mít k dispozici e-mail, nástroje Office (již nyní Zoho nabízí svoje Office 2.0 aplikace pod Facebookem) a další programy, které máme doposud spojené pouze s desktopy. Bude možné ukládat si tam svá data (bez obavy, že se vám zničí selháním vašich lokálních disků) a každý tam bude propojen se svými přáteli, se kterými bude moci rovnou online komunikovat. Zdá se, že to je to, kam Facebook směřuje. Nevýhodou samozřejmě je, že opět bude pouze jeden hlavní operační systém. Jeho sílu ovšem bude umocňovat fakt, že na jiných OS nebudete třeba moci komunikovat se svými přáteli nebo že bude obsah, který vytvoří lidé registrovaní pod komunitní službou A, zamčený lidem v síti B, která bude využívat jiný operační systém. Při dnešním směřování práce s informacemi je evidentní, že nikdo nebude chtít jít tam, kde se informací nachází málo.
Budoucnost však může být úplně jiná. Microsoft se již nyní nechal slyšet, že plánuje v roce 2010 nové Windows Seven. Pokud ale Microsoft nebude reagovat vhodně na měnící se trendy, může se stát, že Windows budou nahrazeny a firma se stane dodavatelem firemních aplikací a hardwaru.