Hlavní navigace

Falešných recenzí na Internetu přibývá, na Yelpu jich je až pětina

30. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Yelp
Slogan v USA populární recenzní služby Yelp „reální lidé, reálné recenze“, zdá se nemůžete brát vážně. S falešnými recenzemi se ale potkáte i v českých e-shopech nebo srovnávačích.

Online recenze a názory přátel a známých jsou nejčastějšími věcmi, které ovlivňují rozhodování uživatelů Internetu. Pokud chcete něco koupit nebo někam jet, může být Internet k nezaplaceni – stačí se podívat na recenze a „okamžitě víte“. Problém je, že se na „recenze“ na Internetu nemůžete příliš spoléhat.

Michael Luca (Harvard Business School) a Georgis Zervas (Boston University) v čerstvé analýze Fake it till you make it upozorňují například na to, že na službě Yelp je plných dvacet procent recenzí falešných. V roce 2006 jich přitom bylo podvržených pouze pět procent. Yelp nedávno vstoupil i do České republiky.

Ve světle této statistiky asi nepřekvapí fakt, že úřad prokurátora města New York postihl devatenáct společností, které v oboru psaní falešných recenzí podnikají. Dejte si to dohromady s odhadem Gartnerů, že v roce 2014 bude 10–15 procent recenzí na sociálních médiích falešných (a navíc placených společnostmi), a začíná být jasno, že recenzím online už asi příliš nemůžete věřit.

Yelp a stoupající počet revidovaných recenzí

Yelp a stoupající počet revidovaných recenzí

Falešné recenze na Yelpu a řadě dalších amerických webů přitom zpravidla píší nájemní freelanceři z Filipín, Bangladéše, ale také východní Evropy. Za falešné doporučení nebo odsudek dostávají „honorář“ mezi jedním až deseti dolary.

Problém se samozřejmě zdaleka netýká Yelpu či pouze USA, stačí se například zeptat na zkušenost restauratérů či hoteliérů v Česku. Pokud se jim v podstatných online reputačních službách nedařilo dostat na špici, nic se nedělo. V okamžiku, kdy se jim podařilo poctivou metodou dostat na přední pozice, objevila se obvykle záplava negativních hodnocení a o pozici přišli.

Podobný problém se dá vysledovat i v hodnocení výrobků či služeb v Česku. Stačí se podívat na web Alza.cz a budete překvapení, jak různorodé mohou být zkušenosti „kupujících“. Pro někoho je pračka moc hlučná, podle jiných neumí to, co zcela zjevně umí, další si stěžuje na to, že nemá český návod, byť ho samozřejmě má.

BRAND24

Ohýbání reality najdete i na srovnávači Heuréka.cz, kde podvodné firmy zkouší k uzoufání pozitivními komentáři zadupávat do země reálné stížnosti. Nebo na začátku podvodné kariéry vyvolat dojem, že jde o spolehlivé a důvěryhodné dodavatele.

Stejně jako na zmíněném Yelpu pak platí, že bývá dobré filtrovat extrémně negativní i extrémně pozitivní hodnocení a komentáře. Nemluvě o tom, že falešné recenze často poznáte už podle jazyka: normální člověk by takové formulace nikdy nepoužil. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).