Hlavní navigace

Freemaily pod Lupou (3.)

11. 11. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ne nepodobný příběhům z červené knihovny je osud freemailových služeb Post.cz a Volný Mail. Nenápadná služba VOLmail žije ve vážené společnosti platících zákazníků, kdežto nezvladatelný freemail Post.cz se potácí mezi životem a smrtí. Rozhřešení přináší až sňatek z rozumu. Že nemáte rádi příběhy z knižní řady "Pod lampou"?

Post.cz

983

Volný Mail

984

Bylo, nebylo. V jednom internetovém království znali službu Volný Mail v roce 1996 prakticky jen zákazníci služby Video On Line (VOL), kteří se s ní mohli setkat v podobě webového rozhraní ke své emailové schránce. Tehdy se služba ještě jmenovala VOLmail. Do širšího povědomí internetového podhradí se dostala až v roce 1999, kdy prošla zásadní proměnou, při níž byl nahrazen původní kód prakticky zcela novým. Spolu s uvedením služby Volný v srpnu 1999 byl změněn název teď již freemailové služby na Volný Mail.

Mezitím se za devatero servery a devatero routery narodilo firmě Globe Internet děťátko Post.cz (tatínkem byl cizinec, jakýsi Hotmail.com, robátko jako by mu z oka vypadlo). Při jeho křtu se u stánku na Invexu 1997 sešly jen hodné sudičky, které mu prorokovaly obrovské množství uživatelů. Zlá sudička se prý tenkrát zdržela s nějakými slovenskými hackery.

A skutečně. Za první dva měsíce se na Post.cz zaregistrovalo zhruba 30.000 uživatelů, což byla nezanedbatelná část obyvatel tehdejšího internetového království. S nárůstem počtu uživatelů v dalších letech rostly i nároky na hardware a obsluhu. Internetový reklamní trh byl tenkrát ještě v plenkách, Post.cz se proto sám nedokázal uživit, a své matce Globe Internet tak stále visel na krku. Ta si s ním nevěděla rady a svěřovala jej na hlídání různým ISP, ale všude s ním byly jen problémy.

V září 1999 se do našeho příběhu opět vrací společnost VOL, která se v království mezitím domestikovala a přijala jméno Czech On Line (COL). Tato původně cizácká firma projevila vážný zájem o převýchovu notorického průšviháře a zakoupila od společnosti Globe Internet licenci pro poskytování služeb Post.cz svým zákazníkům. Firma COL se stala majitelem značky a společnost Globe Internet zajišťovala správu, provoz a vývoj systému.

Vše tak bylo na dobré cestě k lepší budoucnosti, ale pozorný čtenář již asi tuší zradu. Ano, zlá sudička tehdy nebyla na Slovensku náhodou. V pátek 13. října 2000 se totiž hackerská skupina Binary Division nejprve přes servery několika slovenských univerzit vlomila na Post.sk a posléze použila podobný způsob na stejně špatně zabezpečený Post.cz. Výsledkem bylo vystavení hesel k uživatelským účtům. Díky rychlému odstavení systému byly sice reálné škody minimální, ale vlastníkovi značky již pomalu docházela trpělivost.

Matka se sice snažila vychovávat neposlušný Post.cz za pomoci externích firem najímaných za peníze COL, ale marnost nad marnost. Vzhledem k hojně mediálně prezentovaným problémům se stabilitou i bezpečností systému, které mohly poškodit značku Volný, rozhodla se COL kompletně koupit Post.cz a jeho systém přepracovat na systém navržený pro Volný Mail. Matka Globe Internet v této chvíli tedy pohádku opouští a stejně tak učiníme my, když se podíváme na současnost obou služeb z pohledu holé reality.

„Po nákupu serveru Post.cz se sice uvažovalo o sloučení služeb, ale protože jsme zjistili, že na obou serverech jsou odlišné cílové skupiny, hodláme tyto dvě značky zachovat. Server Post.cz bude mít i nadále status freemailu provozovaného především ze zisků z reklam. Důraz bude kladen na uživatelské komunity a nadstandardní nabídku parametrů, pokud uživatel bude ochoten akceptovat reklamy,“ říká produktový manažer COL Miloslav Diviš na otázku, proč se firma rozhodla provozovat obě služby odděleně.

Slova o rozdílnosti uživatelů obou freemailů potvrzují čísla. Zatímco přes webové rozhraní vyřizuje svoji poštu 87 procent uživatelů služby Post.cz, v případě Volný Mail to je pouze 35 procent uživatelů. Služba Volný Mail by tak měla nabízet vysoký nadstandard a stabilitu především uživatelům služby Volný Dial-up (případně ADSL), kterým se již dnes kupříkladu nezobrazují žádné reklamy. Aby nepřišli zkrátka i ostatní uživatelé freemailů Volný Mail a Post.cz, mohou využít nadstandardních služeb nabízených za úplatu.

Zavedení placených služeb má na svědomí vysoká finanční náročnost na výpočetní kapacity (potažmo správu služeb) a také náklady na antivirové licence. Pro uživatele je v nabídce několik variant – od 15 korun měsíčně za pouhé rozšíření schránky na 25 MB až po službu Komplet nabízející za 75 korun měsíčně schránku o velikosti 100 MB doplněnou o antivirovou a antispamovou ochranu.

Platících uživatelů jsou v současné době necelé tři tisícovky a největší zájem je u uživatelů služby Volný Mail o antivirové řešení. Zhruba o třetinu méně uživatelů používá antispam. U služby Post.cz vede nepatrně antispam nad antivirem. Překvapivě malý zájem je o rozšíření schránky.

Za své peníze dostanou uživatelé antispamové řešení využívající lexikální analýzu emailu, kontrolu „elektronického otisku“ emailu a také adresy odesílatele proti mnoha světovým antispamovým databázím. Antivirovou ochranu má na starosti Kaspersky Antivirus, jehož antivirová databáze je aktualizována každou hodinu. Obě služby jsou navíc zdarma dostupné uživatelům připojeným pomocí ADSL přes Volný.

BRAND24

Z dalších zajímavých funkcí obou freemailových služeb stojí za zmínku například HTML editor pro odesílání emailů, zobrazení dokumentů Microsoft Office nebo PDF ve formátu HTML či WAP přístup (pro uživatele některé z rozšířených služeb).

Název freemailu Datum vzniku Velikost schránky (MB) základní/rozšířená Počet aktivních* schránek Počet přijatých/odes­laných emailů měsíčně
Post.cz 10/1997 15/100 0,25 mil. 10 mil./1,3 mil.
Volný Mail 08/1998 10/100 0,50 mil. 16 mil./5 mil.

* schránky navštívené uživatelem alespoň jednou za posledních 90 dní

Je cena nadstandardních služeb přiměřená?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).