Hlavní navigace

FT: Universal Music tlačí na omezení freemium modelu Spotify

David Slížek

Dáváte uživatelům příliš moc muziky zdarma, zlobí se největší hudební label na provozovatele streamovací služby Spotify. Podlehne služba tlaku?

Prodeje digitální hudby ke stažení klesají a výnosy ze streamování už jsou sice vyšší než z prodejů CD, ale vydavatelům stále nestačí. Největší světový hráč Universal Music proto, zdá se, vytáhl do boje za více peněz.

Podle Financial Times (paywall) v rámci vyjednávání o licenčních podmínkách tlačí na největší streamovací službu Spotify, aby se snažila od uživatelů vybírat více peněz na předplatném a omezila své služby zdarma.

V rámci základní nabídky dnes uživatelé dostávají neomezený přístup ke streamovanému katalogu zdarma. Musí za to strpět zobrazování a přehrávání reklam, pomocí nichž Spotify na freemium službě vydělává. 

Na prémiové úrovni se pak uživatelé výměnou za měsíční poplatek zbaví reklam a omezení (mohou například ukládat skladby k poslechu offline a v mobilní aplikaci si mohou vybírat tracky).

Podle Universalu je ale nabídka zdarma příliš široká, řadě uživatelů úplně postačuje a nenutí je k zaplacení předplatného. Dostupnost hudby zdarma navíc poškozuje prodeje písniček v obchodech jako je iTunes, argumentuje firma. 

MIF17

Universal tak tlačí na to, aby Spotify nabídku zdarma omezilo, například stanovením maximálního časového limitu, po který by uživatel mohl hudbu poslouchat. Spotify zatím podle informací FT vzdoruje, otázkou ale je, zda tlaku majitele největšího hudebního katalogu skutečně dokáže odolávat.

V roce 2014 vynesl reklamnou placený streamovací model v USA 295 milionů USD, kdežto předplacené streamovací služby vygenerovaly na 800 milionů USD, podotýkají FT.

Našli jste v článku chybu?