Hlavní navigace

Gigové závody se vrací

17. 10. 2007
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Yahoo má freemail s neomezenou kapacitou, Google jeho kapacitu zvyšuje rychleji a i Microsoft přidával prostor pro e-maily. Kam až kapacita freemailových schránek poroste a potřebujeme ještě vůbec nějaký strop?
Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Vzpomínáte si na to, když se 1. dubna 2004 poprvé objevila zpráva, že Google spouští freemail s kapacitou schránky 1 GB? Nebylo jasné, jestli jde o vypečený aprílový žertík, nebo realitu. Dnes už víme, že si Google legraci nedělal. E-mailové schránky s kapacitou v řádu desítek megabytů téměř ze dne na den začaly vypadat trapně, a tak byl Google následován a odstartovaly gigové závody. Zapojili se do nich globální i lokální hráči.

Dnes je jasné, že Google nepáchal rituální sebevraždu a že je skutečně možné poskytovat obrovskou kapacitu pro e-maily. Zvláště když si ponecháte v rukou přitažené opratě v podobě zaklínadla jménem maximální velikost zprávy, případně přílohy ke zprávě. Zřejmě i proto se Yahoo odhodlalo ke spuštění freemailu bez kapacitního omezení schránky.

cif 24 - early cena - média

To Google už pěkně dlouhou dobu Gmail postupně přifukuje. Výkon jeho hustilky byl v minulých dnech radikálně zvýšen a jen za víkend přibylo cca 300 MB, takže se kapacita jedné schránky přehoupla přes hranicí 3 GB, a její velikost roste vesele dál. Už v lednu příštího roku by měla dosáhnout 6 GB. To ale asi bude muset rychlost opět klesnout, protože současným tempem by bylo této mety dosaženo podstatně dříve.

Nabízí se otázka, nakolik je dnes kapacitní strop e-mailových schránek opravdu nutný. Yahoo ukazuje, že se dá žít i bez něj, a Google vlastně také říká, že si za nastavených podmínek nedělá s obrovskými schránkami starosti. Vypadá to, že freemailoví velikáni by se tohoto stropu mohli z technického hlediska vzdát. Dostatečnou regulací je pro ně přece maximální velikost přílohy. Proč to ale dělat, když zvyšování kapacity je levný marketingový nástroj, že…

Mají ještě kapacitní stropy u freemailů smysl?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).