Hlavní navigace

Google chce rozumět tomu, co hledáte

Marek Janouš

Google včera uvedl funkci, která zásadně doplňuje jeho přístup k vyhledávání — „Knowledge Graph“. Prozatím ji však začnou postupně vídat jen ti, kteří Googlu užívají v jazyce „U.S. English“. Pro vyhledávač Googlu byl internet dosud jen obrovským množstvím různě se vyskytujících klíčových slov. Algoritmy s nimi pracovaly pomocí řady signálů v podstatě zástupných; až na výjimky (třeba zeměpisná jména propojená s Google Maps) se nepokoušely postihnout obsah věcný.

Google včera uvedl funkci, která zásadně doplňuje jeho přístup k vyhledávání — „Knowledge Graph“. Prozatím ji však začnou postupně vídat jen ti, kteří Googlu užívají v jazyce „U.S. English“.

Pro vyhledávač Googlu byl internet dosud jen obrovským množstvím různě se vyskytujících klíčových slov. Algoritmy s nimi pracovaly pomocí řady signálů v podstatě zástupných; až na výjimky (třeba zeměpisná jména propojená s Google Maps) se nepokoušely postihnout obsah věcný.

Knowledge Graph to naprosto mění. Google nyní zná přes půl miliardy objektů. Ví, že za určitými hledanými slovy se skrývají lidé, budovy, zvířata, země, jídla — na co si vzpomenete. Zná o nich přes tři a půl miliardy základních údajů nebo vzájemných vztahů. Ví například, kdo byl dítětem koho, kde žil, co vytvořil… Google vybral to, co uživatelé hledali nejčastěji, a nyní jim to může rovnou nabídnout — v informačním okénku při pravé straně výsledků — a doplnit o odkazy na nejdůležitější objekty souvisící.

Ukázka Knowledge Graph: Podle koho se jen jmenují příbuzní Barta Simpsona…?
Autor: Google

Ukázka Knowledge Graph: Podle koho se jen jmenují příbuzní Barta Simpsona…?

Nové hledání nadto umožňuje snadno rozlišit mezi různými objekty se stejným pojmenováním. Prostě vám nabídne přepnutí mezi sadou různých výsledků příslušných pro ten nebo onen objekt.

EBF17

Knowledge Graph: přepnutí výsledků vyhledávání podle objektu
Autor: Google

Knowledge Graph: přepnutí výsledků vyhledávání podle objektu

Knowledge Graph se asi nebude líbit provozovatelům některých webů. Zejména těch, které se samy přiživují jen posbíranými informacemi k často vyhledávaným výrazům. Stačí‑li vám o něčem informace stručná, možná už totiž nebudete musit opustit Google.

Google není v tomto „meta‑vyhledávání“ průkopníkem. Něco podobného v provedení skromnějším dávno nabízí DuckDuckGo. Výslovně „objektový“ je například Wolfram Alpha.


Našli jste v článku chybu?