Hlavní navigace

Google nad Seznamem zatím nezvítězil

12. 1. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Google versus Seznam
Včera se prohnala médii bouře údajného vítězství Google nad Seznamem. Jenže analýza z odstupu ukazuje, že nic takového se neudálo. Proč? Špatná data.

„Google v Česku zvítězil nad Seznamem, poprvé v historii“, tak nazvali redaktoři článek, který vyšel včera odpoledne na Aktuálně.cz, ale i na dalších zpravodajských webech, včetně Lupy, které převzaly informaci od České tiskové kanceláře (ČTK). Podle ní souhrnný podíl Google ve vyhledávání dosáhl na začátku ledna téměř 51 procent, zatímco vyhledávání Seznamu pokleslo pod hranici 50 procent.  ČTK se odvolává na statistiky auditu návštěvnosti webových stránek TOPlist. Tato čísla udávají, kolik procent návštěvníků přišlo na cílovou stránku přes web toho kterého vyhledávače. Do podílu Google se započítává i vyhledávání, které je nasazené na jiných portálech, například od minulého října na Centrum.cz. To samé však platí pro Seznam a jeho katalogy Zboží.cz nebo Firmy.cz.

Ještě v průběhu včerejšího dne Seznam na zveřejněné články zareagoval s tím, že záleží na způsobu interpretace dat. Pokud by se vzaly v potaz pouze přístupy českých uživatelů přes vyhledávače podle Toplistu, byl by podíl Seznamu téměř 58 procent a Google 42 procent. Tyto údaje ale naopak nezahrnují přístupy českých uživatelů z vyhledávačů na zahraniční weby, uvedla pro ČTK Veronika Rozumková, ze společnosti Seznam.

Google také přidávají nějaké procento navíc slovenské weby, protože ty TOPlist také monitoruje. Ve skutečnosti by se měly z Google.sk započítávat přístupy jen na české weby, pokud jsou ale v databázi i ty slovenské, dá se předpokládat, že na ně budou lidé chodit přes slovenské vyhledávače a mezi nimi má Google.sk silnější pozici než Zoznam.sk.

TopList - podíly vyhledávačů 1/2011

TopList – podíly vyhledávačů do ledna 2011. Je třeba je kreativně sečíst.

Potíže výběru vzorku dat

TOPlist se sice dušuje, že výsledek je brán z dat za včerejšek u všech stránek, které měří referer, kromě kategorie Erotika, Anglicky a statistiky samotných serverů TOPlist a Caramba!, jenže ve statistikách figuruje například i Webnode.com, u kterého se dají předpokládat cizojazyčné stránky, ale také anglicky psané weby, které zjevně nejsou zařazeny v kategorii Anglicky/Zahra­niční. Weby jako Funny-games nebo Opensubtitles mají logicky velkou část návštěvnosti z Google, protože je navštěvují kromě Čechů především zahraniční uživatelé. A pokud nejsou zařazeny do správné kategorie, která by ze statistik měla automaticky vypadnout, zcela jistě taková statistika Seznam znevýhodňuje.

Současně není v TOPlistu zřejmé, kdy byl který server přidán a zda nezačal v nějakou chvíli patřit do kategorie, ze kterých se statistika počítá či naopak nepočítá. Pokud se takový server s vyšší návštěvností přesune mezi kategoriemi, může to změnit trendy ve prospěch jednoho či druhého vyhledávače. Proto je rozumné přistupovat k výsledným statistikám opatrně, brát je jako orientační a vyvarovat se unáhlených závěrů ozdobených slovy jako porážka či vítězství.

Navrcholu porážku nepotvrzuje

Statistiky Navrcholu.cz navíc u Google překročení magické hranice 50 procent zatím nepotvrzují, i když je správce služby Michal Krause opatrný a dodává, že právě z důvodů nutnosti data zkontrolovat Navrcholu údaje nepublikuje automaticky. Jinými slovy podle monitorovací služby Navrcholu.cz si Seznam stále drží pozici nejpoužívanějšího vyhledávače v České republice.

Nejde však ani tak o odlišné výsledky způsobené rozdílnou metodikou jednotlivých monitorovacích služeb. Měření obou totiž jasně ukazuje na dlouhodobý a obecně známý trend poklesu podílu Seznamu na poli vyhledávačů právě ve prospěch Google. Například v červenci 2006 držel Seznam podle Navrcholu lehce přes 61 procent, o tři a půl roku později už to bylo necelých 54 procent. Pokles šest procent za více než tři roky sice nevypadá nijak dramaticky, ale ve stejném období vzrostl Google o více než devět procent a na konci roku 2009 se přiblížil 33 procentům.  Google se dlouho dařilo růst na úkor malých hráčů, kteří postupně vyklidili trh, nebo jejich podíly klesly na marginální hodnoty.

Google nemá ambici nikoho porážet (ale potěší to)

Google ústy své české ředitelky Taťány le Moigne tvrdí, že není jeho cílem Seznam porazit.  Nemáme ambici nikoho porážet, mohu ale říci, že naším cílem je výrazně posílit pozici Google v Česku, a to nejen v oblasti vyhledávání, ale také v celé řadě dalších strategických produktů, zopakovala v prosinci pro server Lupa.cz Taťána le Moigne. Přesto Google loni spustil v Česku televizní a citylightovou reklamní kampaň, která měla bezesporu za cíl prohloubit mezi lidmi povědomí o značce a přilákat další uživatele.

Jakýkoli růst Google dnes znamená pokles podílu Seznamu. Na setkáních NetClubu se moderátor Miloš Čermák hostů pravidelně ptá, kdy podle nich Google předběhne v Česku Seznam. Michal Illich, zakladatel Jyxo.cz v listopadu uvedl, že Google může porazit Seznam ve vyhledávání do pěti let. Na začátku loňského roku Michal Bláha na tuto otázku odpověděl slovy:  Já bych Seznamu věřil. Kdybych si mohl koupit akcie Seznamu, tak to udělám. 

Od Bláhy to nebylo nepochopení otázky, ale chytré shrnutí situace. Jde přece hlavně o to, komu se podaří ukrojit větší koláč z reklamních příjmů, a v této oblasti Seznam stále nemá na českém Internetu konkurenci. Na tom se nemusí změnit nic ani v okamžiku, kdy klesne jeho podíl ve vyhledávání pod psychologickou hranici padesáti procent. Navíc Seznamu v tom okamžiku může pomoci v minulosti přijatá strategie diverzifikace služeb, zejména těch obsahových.

Komu fandíte v souboji vyhledávačů vy?

Tak kdy to přijde?

Že k výměně vedoucích hráčů v oblasti vyhledávání na českém Internetu může dojít už brzy, je nasnadě. Otázkou ale je, zdali ten okamžik vůbec zaregistrujeme. Bude totiž záležet hlavně na Google, jestli tuto informaci uvolní. Google je pověstný úzkostlivým utajováním jakýchkoli čísel, a proto ani není spolehlivě možné určit, zdali se aktuální situace blíží včera prezentovaným statistikám TOPlistu – svá data o návštěvnosti přitom Google zná – ale s nikým se o ně nedělí. Data Seznamu si snadno najde na NetMonitoru. Že by si snad Google nechal na své stránky nasadit měřící kód Netmonitoru, je též zcela nepravděpodobné.

KL24

Seznam loni poprvé neobhájil prvenství v anketě Křišťálová Lupa a první místo v kategorii Vyhledávače mu vyfoukl kdo jiný než Google. Může to být předzvěst změny i co se týče podílu v oblasti vyhledávání.

Koncem příštího roku by se Google mohl dostat přes hranici 38 procent, o další rok později nad 40 procent a tím srovná se Seznamem krok, protože se bude pohybovat „mírně pod padesát“ a Seznam zase „mírně přes padesát“. Bude to opravdu rok 2011, kdy se vliv Seznamu a Google na českém trhu vyhledávačů vyrovná? ptal se v roce 2008 zde na Lupě Patrick Zandl. Otázka, i přes včerejší trochu předčasné soudy ČTK, zůstává stále nezodpovězena.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).