Hlavní navigace

Vyhledávače: Seznam stagnuje, Google posiluje

28. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Seznam versus Google Autor: 21971
Nedávno publikované statistiky měřící služby Navrcholu.cz ukázaly zajímavý trend. Zatímco vyhledávač Seznamu přivádí na webové stránky mírně menší množství návštěvníků než dříve, vliv Google roste. Trend nebo odchylka?

Nejdříve obecná poznámka k číslům Navrcholu.cz: tato čísla udávají, kolik procent návštěvníků přišlo na cílovou stránku přes web toho kterého vyhledávače. Ačkoliv v určité době například Atlas začal používat technologii Google, tato návštěvnost je i přesto nadále připočítávána k Atlasu. Z hlediska optimalizace pro vyhledávače nebo použité technologie je Atlas (skoro) totéž co Google, ale z hlediska návštěvnosti a podílu na trhu mezi vyhledávacími weby jde o rozdílné produkty.

Vyhledávače 2006 – 2008
Vyhledávač 7/2006 10/2006 1/2007 10/2007 6/2008 10/2008
Seznam 61,10% 63,39% 62,53% 62,30% 62,80% 60,85%
Google 23,48% 23,85% 24,75% 28,87% 30,16% 32,61%
Centrum 5,37% 4,72% 4,84% 3,39% 2,86% 2,61%
Atlas 2,86% 2,38% 2,58% 1,53% 1,28% 0,97%
Jyxo 0,79% 0,57% 0,42% 0,24% 0,16% 0,14%
Centrum, Atlas, Jyxo 9,02% 7,67% 7,84% 5,16% 4,30% 3,72%
Seznam a Google 84,58% 87,24% 87,28% 91,17% 92,96% 93,46%

Podíl vyhledávačů podle statistik Navrcholu v letech 2006–2008

Když se podíváme na tabulku zahrnující výsledky měření za poslední více než dva roky, nemůžeme si nevšimnout, že Google posiluje velmi výrazně. Od počátku roku 2007 nabrala doposud nevýrazná a stagnující křivka podílu na trhu českých vyhledávačů citelně rostoucí ráz. Oproti tomu Seznam v průběhu dvou let mírně poklesl. Ačkoliv v jeho případě se jedná o nepatrnou změnu a může být spíše statistickou chybou, přesto se nedá přehlédnout, že svého maxima dosáhl Seznam koncem roku 2006, od té doby jeho podíl na vyhledávání mírně klesá.

V případě Google jdou nárůsty na vrub ubývajícího vlivu nejslabších hráčů. Dramatický ústup ze slávy prožilo Centrum, které mělo se svými více jak pěti procenty v roce 2006 odkud ustupovat, propad zastavila až polovina letošního roku, i když s podílem 2,8 % ani nemá smysl se ptát, zda má Centrum mezi vyhledávači nějaký vliv. Atlas se dostal pod jedno procento a prakticky byl vymazán z mapy českých vyhledávačů. Spojené výsledky vyhledávače Atlasu a Centra se jen velmi těsně dostávají nad loňskou pozici samotného Centra.

Porovnání podílu Seznamu a Google

Google nastupuje

Nástup Google se zřetelně kryje s převodem domény Google.cz do vlastnictví společnosti Google Inc. (před tím byla registrována doménovým spekulantem), lokalizací vyhledávače a založením české pobočky, která marketingovými aktivitami začala získanou doménu zužitkovávat. Je zřejmé, že vlastnictví lokální domény je podobně důležité jako lokalizovaný obsah. Tomuto stavu ovšem nahrávalo i to, že převodu domény předcházela situace, kdy na doméně google.cz byl provozován rovněž vyhledávač, jen ne společností Google. Lidé, kteří se nechali zmást a přišli na lokální doménu google.cz, zde i tak vyhledávání našli a mohli používat. (Jak se věci mají s doménou google.cz)

Trvalý tlak na lokalizaci služeb Google v průběhu roku 2008 jen urychlil vytěsňování minoritních vyhledávačů. Právě převod domény Google.cz původně vyhledávající v jinak neznámém Zoohoo.cz, odebral minoritním vyhledávačům ze dne na den 1,3 

% používanosti, což je pro porovnání více jak polovina používanosti tehdejšího Atlasu.

Vliv minoritních prohledávačů poklesl z 6,4 

% v polovině roku 2006 na 2,8 

% dnes. Všechny návštěvníky na sebe totiž strhl Google. Také kombinovaná využívanost Centra, Atlasu a Jyxa poklesla na třetinu objemu před dvěmi lety.

Google se pomalu ale jistě blíží třetinovému podílu na českém vyhledávání, ten přesáhne zřejmě ještě letos.

Seznam stagnuje

Seznam nejprve dokázal využít slabé období svých českých soupeřů a přebíral mírně jejich návštěvníky, od počátku roku 2007 ale roste pouze Google, a to velmi rychle. Seznam naopak pozici ztrácí, i když jen pomalu. Ještě v polovině roku se ale pohyboval jeho podíl přes 62 

%, nyní se blíží k hranici 60 

%, ztráty jdou ve prospěch Google.

Otázka je, co to znamená. Z posledního měření Navrcholu.cz se zdá, že už nejde o chybičku, výkyv ve statistice, ale o trend, který další čísla za pár měsíců mohou potvrdit nebo se trend ustálí. Záviset to ale bude na tom, jaká opatření Seznam a Google učiní. Na lokální trhy Google nastupuje pomalu, ale o to důkladněji je pak válcuje v momentě, kdy má své služby lokalizované. Po podzimním spuštění českého YouTube byla lokalizována do češtiny poslední hlavní služba Google. Vyhledávač Google dosahuje v českém prostředí stále lepších výsledků. Je provazován s mapami a ty zase s databázemi firem, to všechno ochotu využívat služeb nadnárodní společnosti zvyšuje. A také to klade stále vyšší nároky na Seznam – každá chybička nyní neznamená, že lidé prostě danou funkci nepoužijí, ale použijí ji u Google a roste riziko, že tam zůstanou. Média (až na ta odborná) staví Internet do dvou rozdělených poloh, tedy na český Seznam a nadnárodní Google, což je schéma, do kterého se ostatní vyhledávače jako Centrum či Yahoo nevejdou a nasvědčují tomu i výsledky jejich využívanosti.

Služby Seznamu jsou také více pod bedlivým dozorem. Nedávný krátký výpadek vyhledávání Seznamu u některých slov (zdaleka ne u všech!) byl v internetové komunitě bedlivě komentován a přetřásán, každá taková chyba se odráží na image. Říkat, že Google je technicky bez chyby, by nebylo přesné vyhodnocení situace, přesto ho technické problémy potkávají méně.

Kdy bude Seznam dohnán a předehnán?

Oprášíme-li křišťálovou kouli a následně i učebnici statistiky, uzříme, že součet podílu Seznamu a Google na vyhledávání trvale roste, což ostatně vidíme na vytěsňování ostatních vyhledávačů. V červenci 2006 zabíraly tyto dva vyhledávače 85 

%, v říjnu 2008 už 93 

% vyhledávacího trhu. Už není kde brát. Využívání Centra, Atlasu a Jyxa činí v součtu pouze 3,7 

% a ostatní převážně zahraniční vyhledávače se pohybují na 2,8 

%. Ukrojit těmto dvěma obrům z pomyslného statistického koláče už obnáší určitou námahu. Takovu snahu vyvíjí spíše náhodně použité služby nebo služby použité cizinci, kteří preferují svůj domácí vyhledávač jako je Yahoo.

cif 24 - early cena - média

Koncem příštího roku by se Google mohl dostat přes hranici 38 

%, o další rok později nad 40 

% a tím srovná se Seznamem krok, protože se bude pohybovat „mírně pod padesát“ a Seznam zase „mírně přes padesát“. Bude to opravdu rok 2011, kdy se vliv Seznamu a Google na českém trhu vyhledávačů vyrovná?

V tu chvíli přijde Seznamu vhod jeho strategie diverzifikace služeb, zejména pak služeb obsahových. Zatímco ve službách zpravodajských bude bojovat se serverem iDNES a Aktuálně. Ve službách komunitních budou Lidé.cz soupeřit se vzrůstající popularitou FaceBooku, jehož padesátinásobný nárůst českých uživatelů v průběhu roku 2008 je rovněž důkazem, že časy se mění.

Kdy myslíte, že bude Seznam předehnán Googlem ve vyhledávání?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).