Hlavní navigace

YouTube mluví česky - co to pro nás znamená?

10. 10. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Kamera. Zdroj: sxc.hu Autor: 74287
Bezkonkurenčně nejnavštěvovanější server se streamovaným videem a jedna z nejpopulárnějších internetových stránek světa přišla s českou lokalizací. Mluví se o ní již dlouho, včera byl gordický uzel otázek kolem lokalizace konečně přeťat ostrým spuštěním. Co ale lokalizace doopravdy přináší? Vyplatilo se vůbec čekání?

Přestože má dnes YouTube desítky následovníků, z nichž zejména ty asijské mu občas začínají konkurovat alespoň co od návštěvnosti, zůstává služba stále dost dobře nenapodobitelným fenoménem. Statistiky, jak víme, sice skýtají obrovský prostor pro manipulaci s čísly, v případě Youtube však hovoří čísla poměrně jasně. Teprve tři roky starý projekt se může pyšnit měsíční návštěvností přes 75 milionů uživatelů, dlouhodobě se drží v desítce nejnavštěvova­nějších serverů na Internetu a jenom v prvním měsíci letošního roku zde shlédlo 79 milionů uživatelů přes 3 miliardy videí. V srpnu tohoto roku již server zaznamenal podle renomovaných agentur, jako je ComScore, dokonce 330 miliónů návštěvníků. Každou minutu je na YouTube nahráno v průměru téměř 13 hodin videí.

Proč má vlastně vůbec úspěšná mezinárodní služba lokalizace zapotřebí?

Služba by podle všeho byla evidentně životaschopná i bez lokalizací. Jaký tedy mají vlastně smysl? Jde jen o snahu nepůsobit arogantním dojmem, jinými slovy zkrátka „Dont be evil“? Jak jistě tušíte, jistě ne. Zdánlivé tajemství nám jasně poodkrývají například poslední aktivity Googlu spojené se zapojením služby YouTube do svých komerčních aktivit. To má pochopitelně svůj historický kontext, Google odkoupil YouTube v říjnu roku 2006 za za tehdy naprosto nepravděpodobnou sumu 1,65 miliardy dolarů. I když byla částka vyplacena pouze ve formě „pouhých“ akcií Google, jednalo se tehdy o jednu z nejmonstróz­nějších akvizicí v dějinách celého Internetu. Celá situace byla kuriózní už tím, že v této době internetovému videu celá řada seriózních subjektů příliš nedůvěřovala. Šlo zkrátka o jedno z populárních marketingových zaklínadel, které se v budoucnu mohlo stát internetovou killer aplikací, nebo také prázdnou bublinou. Prakticky od samého počátku tedy začali rozčarovaní investoři na Google tlačit, aby z uživatelsky sice oblíbené, nicméně zatím nijak ziskové služby obchodně vytěžil maximum.

aktualne na ceskem youtube

YouTube nabízí pro lokální komerční subjekty možnost zřízení prémiových kanálů.

Až doposud služba vracela svému investorovi peníze pouze z inkasování za tradiční reklamní modely a těch několik set milionů dolarů obratu ročně se z perspektivy počáteční investice jevily jako určitý ne úplně zdravý nepoměr. Pokud tedy Google hodlal svým akcionářům vyjít vstříc a rozvinout reklamní, potažmo distribuční potenciál video serveru skutečně naplno, nezbývalo nic jiného, než se začít jednotlivým národním trhům přizpůsobovat. Relevance se v tomto případě začala jevit jako klíčová. Spuštění další lokální verze YouTube je přirozeným krokem ve vývoji těchto stránek, prohlásil na adresu české lokalizace spoluzakladatel a generální ředitel YouTube Chad Hurley. Video je mezinárodní formát, který umožňuje lidem po celém světě komunikovat a vyměňovat si názory. Díky lokalizaci bude naše globální služba ještě relevantnější pro místní komunity v různých částech světa. Zde nejde již jen o samotné uživatele konzumující nějaký videoobsah, ale především o zadavatele reklamy a lepší cílení v případě prodeje nějakého komerčního obsahu prostřednictvím videoserveru. Pokud se právě startující obchodní aktivity populárního serveru uchytí, mohly by v součtu všechny komerční snahy YouTube podle některých nezávislých analytiků v příštím roce serveru přinést čistý zisk asi 200 miliónů dolarů.

Mikro exkurz do historie YouTube

  • Server YouTube vzniká 15. února 2005 registrací domény www.youtube.com, za službou stojí iniciátoři projektu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, v té době ještě zaměstnanci společnosti PayPal.
  • Samotný server byl spouštěn v listopadu 2005.
  • V říjnu roku 2006 YouTube přebírá společnost Google, a to formou akvizice za částku 1,65 miliardy dolarů.
  • Vedle Česka je služba lokalizována v dalších 21 zemích: Austrálii, Brazílii, Kanadě, Francii, Německu, Hong Kongu, Izraeli, Indii, Irsku, Itálii, Japonsku, Jižní Koreji, Mexiku, Nizozemí, Novém Zélandu, Polsku, Rusku, Španělsku, Tchajwanu a Velké Británii.

Historie české lokalizace

První významnější vlna lokalizací služby, která byla zaměřená výhradně na Evropu se objevila již v červnu loňského roku, oznámena byla na tradiční googlovské konferenci v Paříži. Tehdy se také začaly objevovat první spekulace o lokalizaci do češtiny. Ta totiž na seznamu nebyla. Těžko říci, podle čeho Google tehdy národní lokalizace vybíral, jen podle velikosti potenciálního trhu těžko, protože vedle češtiny a jí podobných jazyků jsme zde nenašli například ani lokalizaci německou. Některé (z dnešního pohledu evidentně příliš optimistické) prognózy přesto hovořily o české verzi YouTube nejpozději do konce roku 2007. Víme, že spousta Čechů používá YouTube, a rádi bychom vám vaši verzi nabídli co nejdříve, prohlásil tehdy Patrick Walker, odpovědný ve společnosti za navazování spolupráce v oblasti videa. Taťána le Moigne, ředitelka české pobočky Googlu, však již tehdy prozíravě odmítla informaci přímo potvrdit a prohlásila pouze, že: Za český Google můžu říci, že pro to uděláme maximum.

TIP: Pokud jste na stránkách lokalizované verze poprvé, budete si pro zobrazení češtiny nejprve muset kliknout na záložku English a přepnout jazyk na „Český“.

Česká lokalizace možná z počátku nebyla prioritou už z toho prostého důvodu, že si čeští uživatelé navykli službu v hojné míře navštěvovat i přes překážky s jazykovou bariérou. Ještě před lokalizací totiž službu podle výsledků z jarního průzkumu společnosti Mediaresearch navštěvovalo 62,4 % českých uživatelů Internetu (starších než 15 let), z toho 10 % uživatelů dokonce pravidelně každý den. Češi navíc na YouTube tráví poměrně hodně času, každý dvacátý náhodný návštěvník z Česka se zde zapomene na více jak hodinu a určitě by bylo zajímavé podívat se někdy na to, jak významný podíl má YouTube v Česku na snižování produktivity práce. Česká lokalizace serveru tedy přichází v době, kdy jsou první velké lokalizační vlny serveru dávno za námi, v době, kdy si již řada evropských jazyků svoji premiéru na Youtube odbyla a hlavně také v době, kdy má server v Česku spolehlivě natolik velkou uživatelskou základnu, aby se na ní již dal vybudovat nějaký ten business. Česká verze je Youtube dnes představuje 22. lokalizovanou verzi služby na světě.

ceske youtube

Homepage lokalizované verze serveru.

V čem lokalizace přesně spočívá?

Podle některých uživatelů na serveru dlouho očekávaná lokalizace příliš vidět není, co se za ní tedy kromě domény a některých přeložených menu přesně skrývá? K lokalizaci patří nejen česká doména www.youtube.cz a překlad rozhraní webu. Bylo nutné přeložit stovky stránek, které k YouTube patří a vytvořit naši vlastní domovskou stránku, která obsahuje i propagovaná videa, podobná videa a propagace českých kanálů, komentuje otázku Kateřina Holcmanová, marketingová manažerka Google. Nesmíte také zapomenout na českou uživatelskou podporu a zprovoznění komunitních funkcí, jako je třeba hodnocení videí, sdílení videí či označování obsahů. Uživatelé se teď na stránce rychleji zorientují a budou mít mnohem pohodlnější přístup k lokálním i globálním videím, dodává.

Jak vnímá vstup českého Youtube na trh konkurence?

Lokální konkurence se zatím staví k lokalizovanému hlavnímu hráči na trhu s online videem překvapivě pozitivně, a to i přesto, že je český trh s internetovým videem poměrně dost vytížený. V Česku působí Stream.cz podporovaný českou jedničkou mezi vyhledávači, server N-joy.cz společnosti Funpower a vlastní videoserver chystá i společnosti Centrum Holdings. Kouzlo YouTube teď pravděpodobně objeví spousta nových internetových uživatelů, protože padla jazyková bariéra. Zároveň tento krok může uživatele motivovat k tomu, aby více natáčeli svá videa a nahrávali je na YouTube. Lokalizace YouTube se asi nedotkne televizních společností, které si své pořady umisťují přímo na svoje weby. Naopak dobrá zpráva to není pro ty české videoprojekty, které akumulují videa z jiných zdrojů. Bude také velmi zajímavé sledovat, jak české firmy začnou využívat sílu tohoto videokanálu, předpokládá David Hác, šéf videotýmu v Centrum Holdings, který se nás na oplátku zeptal: Víte, že má Aktuálně.cz na lokalizované verzi YouTube svůj český kanál? Ten lze nalézt na adrese http://cz.you­tube.com/aktu­alne a s počtem přes 180 videokousků jde momentálně o největší český prémiový kanál na YT.

MMF24

Český Google uspořádal ke včerejšímu startu lokalizovaného YouTube párty v klubu Mecca, na které nechyběla ani konkurence YouTube. V jednu chvíli dokonce instalované obrazovky ovládly barvy serveru Bomba.cz. Jak to vypadalo, se můžete přesvědčit na videozáznamu pořízeném přímo na místě.

Vstup YouTube vnímáme poměrně pozitivně. Tím že na trh oficiálně vstupuje tak velký hráč v oblasti internetového videa, očekáváme, že se zvýší pozornost věnovaná videu na Internetu obecně, což pomůže všem hráčům v této oblasti. Naší výhodou je, že jsme na trhu již dva roky, tvrdí David Heger, project manager & web media specialista Funpower s.r.o., který má na starosti provozovatel serveru N-joy.cz. Je však spuštění lokalizace opravdu tak významným počinem, jak ho Google a zpětně také některá média prezentují?

Ano i ne. Velká událost je to proto, že YouTube je, co se týče obsahu, obrovský. Na druhé straně událost je ohlašována už více než rok, takže už trochu ztrácí na aktuálnosti, dodává Heger. Tolik zatím oficiální stanoviska. Jak lokalizovaná verze skutečně ovlivní trh, si budeme moci říci nejdříve tak za půl roku.

Máte registraci na Youtube?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).