Hlavní navigace

Youtube novou formou žurnalistiky?

4. 1. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Rychlé a efektivní zpravodajství formátu krátkého videa, jaké známe z Youtube, by se podle Pavla Zuny již brzy mohlo stát běžnou praxí českého mediálního provozu. Budeme na další novinku připraveni?
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Když společnost Google zakoupila populární server zaměřený na publikaci krátkých videosekvencí, vzbudilo to údiv. Proč koupili server, který je v podstatě velmi podobný původnímu projektu Google Video? Dnes je však jasné, že se jedná o jeden z nejrychleji expandujících projektů současného Internetu.

I silně konzervativní britská královská rodina si již na nový formát komunikace s občany zvyká, neboť Alžběta II. pronesla svůj novoroční projev přes tento nový komunikační kanál. Podobně také lidovečtí europoslanci již začali využívat video pro komunikaci s potenciálními voliči.

Podle celé řady analytiků a mediálních expertů bude brzy většina (!) z marketingových rozpočtů vynaložena na mediální kampaň na síti a asi není těžké odhadnout, že nemalá část této sumy půjde na video reklamu na Youtube a jeho nejrůznější klony, případně do video reklamy na ostatních webech.

Z projektu, který stavěl na publikaci krátkých, především amatérských a vtipných krátkých filmů či parodií, se tak stává silný prostor pro boje politické i komerční. Parodie na klasické televizní reklamy vznikají často za finanční podpory reklamních zadavatelů. Schopnost rozlišení reklamy a vtípků je již téměř nulová.

Zajímavý rozměr však tento web získává jako zpravodajský kanál. Informace, které je nutno podávat ve zkratce a zajímavě, se jako video zpracovává poměrně snadno. Navíc je zde snadná možnost selekce chtěných a nechtěných zpráv. To vše spolu s obrovskou popularitou dává závdavek pro nový rozměr a unikátní formu žurnalistiky.

UX DAy - tip 2

Jistě i zde se objeví hlasy o pochybné etické kvalitě jednotlivých publicistů, otazníky nad šancí na prosazení se minoritních jazyků (češtinu nevyjímaje). To jsou však záležitosti, týkající se (nejen) internetové žurnalistiky vůbec.

Nedokáži posoudit, zda se žurnalistika v češtině chytne na samotném Youtube, ale myslím, že tento formát bude nosný i pro jiné servery a v nějaké podobě se určitě objeví, dost možná i na zcela profesionální úrovni. A kdo ví, co Seznam koupí Stream.cz sledoval, třeba jen sbírá síly na další souboj “Novinky.cz vs. iDnes.cz“.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).