Youtube novou formou žurnalistiky?
Rychlé a efektivní zpravodajství formátu krátkého videa, jaké známe z Youtube, by se podle Pavla Zuny již brzy mohlo stát běžnou praxí českého mediálního provozu. Budeme na další novinku připraveni?

Ilustrace: Nenad Vitas
Když společnost Google zakoupila populární server zaměřený na publikaci krátkých videosekvencí, vzbudilo to údiv. Proč koupili server, který je v podstatě velmi podobný původnímu projektu Google Video? Dnes je však jasné, že se jedná o jeden z nejrychleji expandujících projektů současného Internetu.
I silně konzervativní britská královská rodina si již na nový formát komunikace s občany zvyká, neboť Alžběta II. pronesla svůj novoroční projev přes tento nový komunikační kanál. Podobně také lidovečtí europoslanci již začali využívat video pro komunikaci s potenciálními voliči.
Podle celé řady analytiků a mediálních expertů bude brzy většina (!) z marketingových rozpočtů vynaložena na mediální kampaň na síti a asi není těžké odhadnout, že nemalá část této sumy půjde na video reklamu na Youtube a jeho nejrůznější klony, případně do video reklamy na ostatních webech.
Z projektu, který stavěl na publikaci krátkých, především amatérských a vtipných krátkých filmů či parodií, se tak stává silný prostor pro boje politické i komerční. Parodie na klasické televizní reklamy vznikají často za finanční podpory reklamních zadavatelů. Schopnost rozlišení reklamy a vtípků je již téměř nulová.
Zajímavý rozměr však tento web získává jako zpravodajský kanál. Informace, které je nutno podávat ve zkratce a zajímavě, se jako video zpracovává poměrně snadno. Navíc je zde snadná možnost selekce chtěných a nechtěných zpráv. To vše spolu s obrovskou popularitou dává závdavek pro nový rozměr a unikátní formu žurnalistiky.
Jistě i zde se objeví hlasy o pochybné etické kvalitě jednotlivých publicistů, otazníky nad šancí na prosazení se minoritních jazyků (češtinu nevyjímaje). To jsou však záležitosti, týkající se (nejen) internetové žurnalistiky vůbec.
Nedokáži posoudit, zda se žurnalistika v češtině chytne na samotném Youtube, ale myslím, že tento formát bude nosný i pro jiné servery a v nějaké podobě se určitě objeví, dost možná i na zcela profesionální úrovni. A kdo ví, co Seznam koupí Stream.cz sledoval, třeba jen sbírá síly na další souboj “Novinky.cz vs. iDnes.cz“.
Související články
Autor článku
-
- Reporting & Analytics specialist
- FRONT-END DEVELOPER
- C#/.NET Developer
- Angular frontend developer
- UX Kapitán/ka ke kormidlu!
- IT technik
-
- Psaní velkých písmen jako pravopisná hrůza hrůz?
- Vizuální myšlení
- NLP koučink - kompletní kurz
- Kritické myšlení 8 - Racionální komunikace a argumentace
- Knihovny na SharePointu 1: co je to knihovna a jak do ní dostat soubory
- Kritické myšlení 2 - Jak hacknout rozhodování - intuice vs. algoritmy
Komerční sdělení
Mohlo by vás zajímat
Dále u nás najdete
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.