
Ilustrace: Nenad Vitas
Když společnost Google zakoupila populární server zaměřený na publikaci krátkých videosekvencí, vzbudilo to údiv. Proč koupili server, který je v podstatě velmi podobný původnímu projektu Google Video? Dnes je však jasné, že se jedná o jeden z nejrychleji expandujících projektů současného Internetu.
I silně konzervativní britská královská rodina si již na nový formát komunikace s občany zvyká, neboť Alžběta II. pronesla svůj novoroční projev přes tento nový komunikační kanál. Podobně také lidovečtí europoslanci již začali využívat video pro komunikaci s potenciálními voliči.
Podle celé řady analytiků a mediálních expertů bude brzy většina (!) z marketingových rozpočtů vynaložena na mediální kampaň na síti a asi není těžké odhadnout, že nemalá část této sumy půjde na video reklamu na Youtube a jeho nejrůznější klony, případně do video reklamy na ostatních webech.
Z projektu, který stavěl na publikaci krátkých, především amatérských a vtipných krátkých filmů či parodií, se tak stává silný prostor pro boje politické i komerční. Parodie na klasické televizní reklamy vznikají často za finanční podpory reklamních zadavatelů. Schopnost rozlišení reklamy a vtípků je již téměř nulová.
Zajímavý rozměr však tento web získává jako zpravodajský kanál. Informace, které je nutno podávat ve zkratce a zajímavě, se jako video zpracovává poměrně snadno. Navíc je zde snadná možnost selekce chtěných a nechtěných zpráv. To vše spolu s obrovskou popularitou dává závdavek pro nový rozměr a unikátní formu žurnalistiky.
Jistě i zde se objeví hlasy o pochybné etické kvalitě jednotlivých publicistů, otazníky nad šancí na prosazení se minoritních jazyků (češtinu nevyjímaje). To jsou však záležitosti, týkající se (nejen) internetové žurnalistiky vůbec.
Nedokáži posoudit, zda se žurnalistika v češtině chytne na samotném Youtube, ale myslím, že tento formát bude nosný i pro jiné servery a v nějaké podobě se určitě objeví, dost možná i na zcela profesionální úrovni. A kdo ví, co Seznam koupí Stream.cz sledoval, třeba jen sbírá síly na další souboj “Novinky.cz vs. iDnes.cz“.