Podíly vyhledavačů jsou ošemetným tématem, kolem kterého se vždy strhne v komentářích pře. Minulý týden opět do ohně přililo olej Navrcholu.cz, které zveřejnilo srovnání podílů vyhledavačů podle statistik odkazovačů na stránkách, jimž měří údaje o návštěvnosti. Navrcholu.cz ke srovnání nabízí údaje z letošního února a listopadu:
Vyhledavač | Podíl | ||
---|---|---|---|
únor 2004 | listopad 2004 | ||
1. | Seznam.cz (celkem) | 48,54 % | 51,59 % |
· katalog | 38,53 % | 36,66 % | |
· fulltext | 9,99 % | 14,93 % | |
2. | Google (celkem) | 25,46 % | 21,69 % |
· Goolge.com | 16,34 % | 15,52 % | |
· Google Slovensko | 1,25 % | 1,44 % | |
· Google Německo | 1,62 % | 0,87 % | |
3. | Centrum (celkem) | 6,57 % | 7,83 % |
· mix | 3,31 % | 5,23 % | |
· katalog | 2,32 % | 2,07 % | |
4. | Atlas.cz (celkem) | 6,72 % | 6,82 % |
· mix | 4,09 % | 4,21 % | |
· katalog | 2,44 % | 2,34 % | |
5. | Jyxo.cz | 0,86 % | 1,92 % |
6. | Zoohoo.cz | 0,89 % | 1,39 % |
7. | NAVRCHOLU.cz | 1,09 % | 1,25 % |
8. | MSN (celkem) | 1,19 % | 0,95 % |
Navrcholu.cz tiskovou zprávu o podílech vyhledavačů zveřejnilo pod bombastickým titulkem Seznam je hlavní bránou do českého Internetu. Lehký přesah přes polovinu refererů k tomu tvrzení dává oprávnění. Pojďme se ale podívat, o čem data vypovídají.
Předně si všimneme, že o několik procentních bodů posílily české portály na úkor zahraničních (Google –3,77 a MSN –0,24). Na Seznamu lehce poklesl podíl katalogu a výrazně vyskočil podíl fulltextu. Polovinu svého podílu ztratil německý Google. Podstatně si polepšilo Centrum (+1,26, což je o čtvrtinu více než v únoru) a lehce i Atlas – v obou případech ve prospěch výsledků hledání sloučených z katalogu i fulltextu.
Pro další srovnání bude zajímavé srovnat i podíly příchodů z katalogu Navrcholu.cz (+0,16 procentního bodu, což je o 15 procent více než v únoru). To sice není skutečný vyhledavač, ale poslouží nám jako kontrolní prvek u srovnání ostatních podílů.
Sezónní vlivy
Nejoblíbenějším vysvětlením pro výkyvy jsou sezónní vlivy. Například přístupy z německého Googlu jsou vyšší v době, kdy jezdí Němci do ČR lyžovat. V listopadu sezóna dovolených v Německu nebyla. Ale co s těmi ostatními podíly?
Reklamní kampaně, které proběhly převážně v televizi letos se začátkem školního roku, by nás mohly svádět k tvrzení, že českým vyhledavačům pomohly reklamní spoty. Jenže Jyxo, Zoohoo a Navrcholu žádnou reklamu neměly, a přesto rostou více než Seznam nebo Atlas. Přikláním se k názoru, že Internet prochází ročním životním cyklem. V průběhu podzimu přicházejí na Internet noví uživatelé, pro které jsou portály a české vyhledávání záchytným bodem. Jak se noví uživatelé v průběhu roku s Internetem sžívají, přechází část z nich k jednoduchému rozhraní Googlu.
Mějme na paměti, že počet uživatelů Internetu stále ještě roste, od září zase „rekordně“. Takže uživatelé Googlu nejspíš neubývají v absolutních číslech, ale pouze je jejich podíl nižší s tím, jak se na Internetu objevují uživatelé noví.
Dušan Janovský, který působí jako nezávislý konzultant pro problematiku vyhledávání na webu, ve svém weblogu přišel před krátkou dobou ještě s jedním možným vysvětlením poklesu podílu Googlu: „Částečně to připisuji tomu, že se v jeho českých výsledcích na jaře a v létě objevovalo mnoho nečeských stránek (které neobsahují tečku českých počitadel), jednak příchodem technologie Jyxo na Seznam.“ Je pravda, že schopnost Jyxa nacházet na Seznamu kvalitní odkazy k dotazům se výrazně zlepšila, čímž by se dal vysvětlit i výrazný nárůst jeho podílu na přístupech.
Proměna vzorku
Druhým oblíbeným argumentem při každé změně na mapě vyhledavačů je poukaz na změnu sledovaného vzorku. Statistiky refererů nepocházejí v únoru a v listopadu ze stejné množiny webů. „Vzhledem k ne zcela povedené cenové politice ze systému Navrcholu letos odešlo hodně webů s velkou návštěvností,“ říká Dušan Janovský. Weby s velkou návštěvností obvykle mívají rozsáhlý archív a hlubokou strukturu obsahu.
V množině sledovaných webů Navrcholu nyní získávají větší podíl weby, které mají objem obsahu menší. Takové weby jsou snadno zmapovatelné prostřednictvím katalogů. Katalog naopak nevystihne všechen obsah rozsáhlého webu. Na webech s velkým archívem obsahu se naopak velmi dobře uchytí vyhledavače, které navíc díky citačním indexům velké a známé weby preferují jakožto hodnotnější zdroje.
Tuto teorii by mohly podpořit nárůsty podílů u mixovaných výsledků Centra a Atlasu, v nichž výsledky z fulltextu výrazně posiluje průnik s katalogem. Zároveň by toto tvrzení mohl podpořit velký nárůst přístupů z Navrcholu. Povšimněte si však, že roste podíl přístupů z fulltextu na Seznamu i z Jyxa a Zoohoo. Podíl přístupů z čistých katalogů naopak viditelně klesá. Myslím tedy, že se Dušan Janovský v tomto ohledu mýlí.
Ponaučení
Věřím na sezónní vliv proměny sociodemografie uživatelů Internetu. Tedy na velký nástup internetových noviců. V absolutních číslech přístupy z Googlu nejspíš neklesají a dá se očekávat, že opět získá část noviců na svou stranu. Přesto jde stále jen o pětinu přístupů. Navíc je velmi pravděpodobné, že v přívětivém rozhraní Googlu vyhledávají zkušení uživatelé více a aktivněji než novicové na portálech – pro dosažení vyššího podílu odkazovačů tedy stačí menší počet uživatelů, než by odpovídalo jejich podílu.
Vyplatí se optimalizovat pro fulltextové vyhledavače, protože roste podíl odkazovačů z nich. Na druhé straně si musíme uvědomit, že především roste podíl českých portálů. A portály vydělávají především na katalogových záznamech a placených odkazech ke klíčovým slovům. Vlastní katalog, který je pro portály dražší než fulltextové vyhledávání, portály navíc prosazují i do míchaných výsledků. To znamená, že přirozené výsledky jsou odsunuté a uživatel se k nim musí doslova probojovat. Nevyplatí se proto zapomínat na katalogové záznamy a placený marketing ve vyhledavačích – zvláště dokud budou portály porušovat zákon o regulaci reklamy a nezačnou jednoznačně odlišovat placené a přirozené odkazy, jak si zákon žádá.
Pokud pomineme všechny možné rušivé vlivy, lze jen s potěšením konstatovat, že se zkvalitňují výsledky vyhledávání českých fulltextů. A to je rozhodně pozitivní zjištění. Přesto ale očekávám, že podíl českých vyhledavačů opět do jara lehce opadne, aby na podzim zase vyrostl.
Věříte, že z českých portálů odcházejí od podzimu do jara uživatelé na Google?