Pět let poté, co se na webu objevila do češtiny lokalizovaná verze YouTube, zveřejnil Google čísla týkající se české návštěvnosti serveru. Snaží se jejich pomocí ukázat, že se na YouTube vyplatí zadat si reklamu.
Podle průzkumu má na YouTube měsíčně přijít 5,1 milionu českých uživatelů, aspoň jednou za měsíc tam zavítá 8 z 10 uživatelů v Česku. Za měsíc zhlédnou asi 500 milionů videí.
Pokud bychom porovnávali zásah (reach) YouTube s klasickými televizemi, dostal by se videoserver ve skupině 15 – 34 let na druhou příčku, uvádí Google. Jakkoli je takové srovnání problematické, pro orientační představu se použít dá.
Pokud vás téma, jaký zásah mají jednotlivé mediatypy, zajímá, tady najdete více: Srovnání, jaké tu ještě nebylo: Je reklama na Internetu výhodnější než v jiných médiích?
Zajímavé je i demografické složení uživatelů YouTube v Česku: „Uživatelé a uživatelky YouTube jsou ve velmi genderově vyváženém poměru 52 : 48 (muži / ženy). Zároveň třetinu ‚diváků‘ YouTube tvoří lidé ve věku od 35 do 50 let,“ uvádí zpráva Googlu.
Češi stále sledují YouTube hlavně na počítači, říká Google. Situace se ale mění: „Přístupy z mobilních telefonů a tabletů rostou velmi dynamickým tempem, v některých zemích už dosahují polovinu všech zhlédnutí a tento trend lze očekávat i v Česku.“ A ještě jedno číslo: 45 % uživatelů YouTube používá internet v mobilu.
Vyplatí se videoreklama na internetu?
Google se na základě výše uvedených čísel snaží přesvědčit, že se videoreklama na YouTube vyplatí: „YouTube diváci jsou aktivní a pokročilí uživatelé internetu. Jsou také častějšími zákazníky internetových obchodů (alespoň jednou měsíčně online nakupují YouTube uživatelé o 5 % častěji než online populace),“ tvrdí.
A reklama na internetu má podle něj i další výhody: jeden spot je možné využít pro 4 obrazovky, tj. TV, tablet, smartphone, laptop. YouTube umožňuje například platbu jen za dokončená zhlédnutí (tj. když uživatel dobrovolně zhlédne reklamu až do konce). Nebo umí díky remarketingu znovu oslovit uživatele, kteří zhlédli spot do konce nebo navštívili web.
Televize ovšem stále vítězí ve schopnosti zasáhnout velké množství lidí najednou. Videoreklama na Internetu tak zatím hraje především roli doplňkového formátu, který se zadavatelům vyplatí používat ve spojení se spoty v televizním vysílání.
Výše uvedená čísla vycházejí z těchto zdrojů: ATO, Mediaresearch, TNS YouTube profiling, ČSÚ – květen 2013, Cross-mediální studie Googlu v Evropě.