Regionální média mají blízko ke svým posluchačům a někdy až příliš blízko k místním politikům. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání například v březnu konstatovala porušení zákona v případě ústecké televize, jejíž moderátorka kandidovala do krajského zastupitelstva a jako hosty si do svého diskusního pořadu zvala spřízněné kandidáty ze stejného politického uskupení. Jiným stranám nedala prostor.
V minulosti se vysílací rada zaměřila také na smlouvy, které regionální stanice uzavíraly s místními samosprávami. V některých případech vyšlo najevo, že smlouvy požadují obsahovou kontrolu a schvalování konečné podoby před vysíláním pořadu, přestože to podle zákona není možné. Takové zpravodajsko-publicistické pořady se dostávaly do rozporu s podstatou nezávislé redakční činnosti, kdy držitel licence provozuje vysílání vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost.
Zajímalo nás, jaká je situace dnes. Postupně se tedy podíváme na různá regionální média, města a kraje, a jejich vzájemnou spolupráci. Nejde přitom o vysílání sponzoringu nebo běžných reklamních spotů, ale o smlouvy na vysílání informací. Obvykle jsou to různé magazíny, ale i úžeji definované žánry, dokonce s tematickým vymezením.
„Obecně lze říci, že je poměrně běžnou praxí, kdy provozovatelé regionálních kanálů či infokanálů dostávají peněžní prostředky na výrobu pořadů od obce, města či kraje. Jelikož se jedná o vysílání orientované na dění v obci/městě/regionu, pak je pochopitelné, že klade velký důraz na činnost správního orgánu daného územního celku, respektive že velké procento pořadů je spojeno se zastupitelstvem, starostou, primátorem apod. Zvýšená reprezentace stávajícího vedení, které je vykonavatelem veřejné správy, je proto do určité míry legitimní, vzhledem k informování občanů o aktuálním dění,“ zmiňuje analýza Rady pro rozhlasové a televizní vysílání z roku 2023, kdy se zabývala vysíláním televizní stanice RTM Plus Liberecko.
„Samotná existence takových smluv tedy není z hlediska kompetencí rady a priori v rozporu se zákonem. Vždy je ale třeba zkoumat, zda konkrétní smlouva nenarušuje redakční odpovědnost provozovatele vysílání,“ upozorňuje vysílací rada.
Analýza kontraktů a objednávek dostupných v Registru smluv ukazuje, že se v nich placený obsah a reklamní spoty místy zvláštně prolínají.
Rozhovory podle smlouvy
Začněme u rádií. Přestože v každém kraji vysílá studio veřejnoprávního Českého rozhlasu a mnoho soukromých stanic informuje o lokálním dění, většina krajských administrativ ještě ochotně platí za prezentaci svých aktivit. Kraje se však liší v tom, jak moc chtějí zviditelnit hejtmany a kdy mají zájem svou činnost prezentovat obecněji.
Liberecký kraj si například u firmy Radiohouse objednává obsah v regionálních stanicích Hitrádio Contact a Rádio Blaník 101,4 FM. Smlouva v hodnotě 408 tisíc korun bez DPH zajišťuje pro letošní rok 36 rozhovorů libereckého hejtmana a radních na Hitrádiu Contact, plus 12 rozhovorů s hejtmanem na Rádiu Blaník.
Celá smlouva je koncipována jako mediální prezentace Libereckého kraje, za který jsou kontaktními osobami pracovníci tiskového oddělení. Rádia mají zajistit natočení podcastu v plné délce pro web a připravit k němu dvouminutovou verzi pro vysílání a půlminutovou upoutávku. Tyto upoutávky se mají vysílat tři dny před samotným rozhovorem. Kraj se zavazuje, že dodá textové podklady. Podcasty jsou na webu Hitrádia.
Za pravidelné okénko hejtmana v regionálních rádiích platí také Jihočeský kraj. Z registru vyplývá, že smlouvy na jeho prezentaci ve vysílání vybraných stanic uzavírá opakovaně, obvykle na kratší období. Například v té na první pololetí letošního roku objednává „rozhovory s panem hejtmanem na aktuální témata, pravidelné infovstupy hejtmana 1× týdně“ a k tomu ještě využití citací z těchto rozhovorů ve zpravodajských relacích. Za prostor ve vysílání Hitrádia Faktor, Rádia Blaník a jihočeské mutace Rock Rádia platí 375 tisíc korun bez DPH.
Ani ve Zlínském kraji nechtějí posluchače Hitrádií ochudit o hejtmanskou agendu. Tamní úřad si proto objednává „inzerci s tématy Zlínského kraje“ v Hitrádiu Zlín, příslušná objednávka však zároveň požaduje „redakčně zpracovaný pořad“ Aktuality ze Zlínského kraje. Ten má každý měsíc informovat o dění v kraji a připravovaných akcích, zvát posluchače na zajímavé akce a nabízet rozhovory s představiteli kraje.
Dalším objednaným formátem je maximálně tříminutový moderovaný vstup „Na rovinu s hejtmanem“. Mají to být rozhovory s hejtmanem na „téma, které hýbe krajem – co se v kraji děje, připravuje, o čem se diskutuje, nové projekty, změny atd.“ K těmto dvěma obsahovým formátům si kraj objednává ještě reklamní spoty kvůli propagaci Chutí Zlínského kraje a Dne Zlínského kraje. Celý balíček vyjde na 141 500 Kč včetně DPH.
Oddělené spoty
Jinde jsou smluvní závazky formulované obecněji. V Olomouckém kraji například uzavřeli smlouvu o mediálním partnerství, díky níž kraj získává prostor na Rádiu Haná, Rádiu Haná Skyrock a Rádiu Metropole. Spočívá v „nepravidelném zveřejňování informací o dění v Olomouckém kraji a na Krajském úřadě Olomouckého kraje v rozhlasových spotech“.
Kontrakt upřesňuje, že se tím zejména myslí pozvánky na akce, informace o výběrových řízeních na krajské zaměstnance nebo „přání Olomouckého kraje občanům“. Do konce letošního roku má být odvysíláno 600 takových spotů o délce dvaceti sekund, přičemž má jít o reklamy zvukově oddělené od ostatního vysílání.
Olomoucká smlouva patří mezi dohody, které výslovně požadují, aby posluchače na krajský obsah upozornily speciální znělky. Jiným příkladem je Pardubický kraj. Ten si na Hitrádiu Černá Hora objednává takzvaný „infospot“ v bloku s regionálními informacemi, vysílaný třikrát týdně v čase 9–18 hodin.
„Obsah infospotu bude tvořen ve spolupráci s tiskovým oddělením Krajského úřadu Pardubického kraje, které určí témata zahrnutá do infospotu,“ stanovuje smlouva v hodnotě 234 tisíc korun. Komerční rubrika má název Aktuality z Pardubického kraje, na rozdíl od jiných krajů je výslovně objednaná jako obchodní sdělení s úvodním a závěrečným jinglem. Infospoty jsou natočené, sestříhané a celkově produkované Hitrádiem, za obsah obchodního sdělení ale odpovídá kraj.
Další pardubický magazín je ke slyšení na Rádiu Blaník. Vysílá se tam už roky a dostal název Tamtamy Pardubického kraje. I v tomto případě kraj požaduje formu obchodního sdělení ve smyslu vysílacího zákona. Letošní smlouva určuje, že pořad bude každé pondělí mezi 16.15 a 16.30. K tomu se rádio zavázalo vysílat minimálně dvanáct upoutávek za týden. Kraj za výrobu a vysílání tříminutových Tamtamů platí téměř půl milionu korun ročně.
V Královéhradeckém kraji přistoupili k propagaci na Hitrádiu Černá Hora a Rádiu Blaník v podstatě stejně jako v Pardubickém kraji. Také si objednali obchodní sdělení v podobě infospotů, vždy ve čtvrtek okolo 13 hodin v premiéře a v 18 hodin v repríze na obou stanicích. I tady vzniká obsah v koordinaci s tiskovým odborem. Dohromady má letos na každé stanici zaznít 100 infospotů (50× premiéra, 50× repríza), vše má být ke stažení jako podcast na webu Hitrádia Černá Hora. Smlouva zní na částku 831 tisíc korun bez daně.
Cestovní ruch
Netradiční řešení zvolil Moravskoslezský kraj. Uzavřel smlouvu s majitelem Hitrádia Orion, jejíž podstatou je „nákup vysílacího času a poskytnutí licence“. Jde o vysílání týdeníku Moravskoslezský magazín na frekvencích 88,6 MHz, 96,4 MHz, 98,7 MHz a 103,9 MHz, každý čtvrtek v 16.40 až 16.43. Každý díl pořadu se navíc v průběhu týdne reprízuje. Minutu a půl dlouhý pořad vyjde na zhruba 15 tisíc korun za jednu epizodu bez DPH, maximální celková roční částka je určena na necelých 650 tisíc korun bez daně.
Objednávka z letošního ledna dále potvrzuje marketingovou spolupráci s Hitrádiem Orion, které pro kraj zajistí výrobu reklamních spotů pro Moravskoslezský kraj a souvisejících internetových kampaní. Mají upozorňovat na objekty, aktivity a veřejné akce na podporu cestovního ruchu. Souběžně si ovšem krajský odbor cestovního ruchu objednává „moderátorské vstupy“ na frekvencích v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji. Hodnota této objednávky je 470 tisíc korun bez daně.
Podobný detail je ve smlouvě, kterou s firmou Media Club uzavřel Ústecký kraj na inzerci ve všech rádiích zastupovaných touto společností. Dostal slevu 68 % na všechny produkty za dlouhodobou spolupráci. „Součástí předmětu této smlouvy jsou nejen reklamní rozhlasové spoty, ale i sponzoring, rozhovory apod.,“ naznačuje kontrakt bez bližšího upřesnění. Jednotlivé aktivity se uskuteční na základě dílčích zadání, podle potřeby Ústeckého kraje. „Pokud bude společnost Media Club nabízet další mimořádné akce, nabídne je také Ústeckému kraji,“ dodává smlouva za 600 tisíc korun bez daně.
V příštím pokračování se zaměříme na smlouvy na regionální televizní pořady.