Hlavní navigace

Herní konzole v chytré domácnosti: co všechno dokáží?

12. 4. 2013
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

Herní konzole je z hlediska ceny i životnosti velmi atraktivní alternativou pro hraní her za osobní počítač. Navíc dnes vedle her nabízí multimediální a komunikační funkce. Co vše současné konzole nabízí?

Počítačové hry jsou dnes nedílnou součástí zábavního průmyslu stejně jako filmy nebo hudba. Vedle osobního počítače lze ke hraní her využít také některou z tzv. herních konzol jako je PlayStation či Xbox. Herní konzole předčí herní počítač v mnoha ohledech, zejména těch praktických: pořizovací cena, provozní náklady, rychlost zastarávání a jednoduchost ovládání. Ve všech těchto aspektech herní konzole poráží herní počítač, a to výrazně.


Zdroj: HAL3000

Herní počítačová sestava české značky HAL3000

Zatímco opravdu kvalitní herní počítač vyjde řádově na desítky tisíc, herní konzoli je možné pořídit podstatně levněji. Ceny aktuálních modelů se pohybují v řádu několika tisícovek. Záleží, o jaký model konzole jde a jaké příslušenství je v ceně již zahrnuto. Jak je možný takový cenový rozdíl? V první řadě je herní konzole úzce specializovaná spotřební elektronika na rozdíl od osobního počítače, jehož možnosti využití jsou podstatně větší.

Do ceny také promlouvá fakt, že téměř všichni výrobci herních konzol tlačí jejich cenu dolů na úkor vlastního zisku. Podle některých nezávislých propočtů dokonce na samotných konzolích prodělávají. Cílem je učinit konzoli co možná cenově nejdostupnější. Zisk pro výrobce pak přichází až s prodejem her, takže logicky čím více spotřebitelů si konzoli koupí, tím větší zisk jejich výrobcům plyne, přestože z prodeje samotné konzole mají minimální zisk nebo dokonce vůbec žádný.

Podobný obchodní model není dnes u elektroniky jakkoliv výjimečný. Tedy, že cena zařízení se zhruba blíží výrobním nákladům, ovšem výrobce si vydělá na vlastním prodaném obsahu pro dané zařízení a provizích z prodeje cizího. U herních konzol jde o hry, například u tabletů o aplikace a podobně. Nicméně nízká cena neznamená, že by herní konzole pro hraní byly druhořadým zařízením.

Nároční hráči jistě budou tvrdit opak, protože současné modely konzol jsou na trhu už nějaký ten pátek a výkon počítačů za tu dobu narostl. Přišly i nové technologie. Díky tomu je možné v herní scenérii pracovat s více detaily a propracovanějšími efekty, ovšem z hlediska rekreačního hráče není tento rozdíl příliš patrný a na hratelnost nemá vliv. Naproti tomu cenový rozdíl je podstatný (ve prospěch konzole).

Herní konzole má navíc delší životnost, respektive její pořízení je investicí na delší dobu. Pro herní konzole vycházejí nové hry ještě řadu let po jejich uvedení na trh, přičemž však nepřinášejí žádné problémy z hlediska špatné kompatibility nebo nedostatečného výkonu. Například PlayStation 2 byl uveden na trh v roce 2000 a dodnes pro něj jsou dostupné nové hry. 


Zdroj: Sony

PlayStation 2: dosud nejúspěšnější herní konzole

U herního počítače se zastarávání projevuje podstatně rychleji. Nově příchozím herním titulům postupem času vyhovují méně a méně, což u herních konzol neplatí navzdory jejich nižší pořizovací ceně. Kdo si v roce 2000 koupil zmiňovaný PlayStation 2, stále může jít do obchodu a koupit si pro něj novou hru. U herního počítače z roku 2000 je to čirá teorie, ne-li utopie. Takže nejenže herní konzole stojí méně než herní počítač, ale také s ní lze počítat na delší dobu.

Navíc dnešní herní konzole mají nižší energetickou náročnost než současné herní počítače, takže jejich provoz je úspornější. Pro konzole pak hovoří i jednoduchost jejich obsluhy. Stačí vložit DVD nebo Blu-ray médium se hrou do mechaniky a během několika sekund lze hrát. Odpadá zdlouhavá instalace.

U herní konzole nehrozí žádné problémy s kompatibilitou. Zatímco každý osobní počítač je naprosto unikátní (díky kombinaci různého hardwaru a softwaru a jejich nastavení), totožný model herní konzole je vždy stejný. Tvůrci her tedy mohou svá díla maximálně vyladit, zamezit problémům s kompatibilitou a získat z daného hardwaru herní konzole maximální možný výkon.

Uživatelé herních konzol nemusí pročítat internetové diskuse a hledat informace, proč zrovna jim daná hra nefunguje, jak by měla. To je výhoda unifikovaného hardwaru i softwaru, kterou osobní počítače ze své povahy nabídnout nemohou. Navíc herní konzole dnes nejsou určené jen k hraní her. To sice zůstává jejich primární funkcí, ale přidává se také multimediální využití, surfování po webu, přístup k sociálním sítím, videohovory s přáteli a podobně.


Zdroj: Microsoft

Xbox 360 ve speciální edici pro fanoušky hry Halo 4

Nevýhodou herních konzol je ovšem cena her. Stejný titul pro osobní počítač může být až téměř o polovinu levnější než jeho verze pro některou z konzol. To ale řeší fungující bazary, kde lze kupovat hry levněji z druhé ruky nebo je zde naopak prodávat. Licenční ujednání jednotlivých her sice toto obvykle zakazuje, ovšem Evropský soudní dvůr loni vydal přelomový verdikt, že taková ustanovení jsou v Evropské unii neplatná a prodej her mezi spotřebiteli není postižitelný.

Kterou herní konzoli si vybrat?

Aktuálně jsou v prodeji herní konzole Microsoft Xbox 360, Sony PlayStation 3 a Nintendo Wii U. Poslední zmíněná byla uvedena na trh teprve v druhé polovině roku 2012, ovšem od začátku čelila kritice kvůli poddimenzovanému výkonu. To se dost možná podepsalo na slabé prodejnosti, kdy sám výrobce přiznal, že prodejnost prozatím zůstává daleko za očekáváním. Což je problém z hlediska nabídky herních titulů.


Zdroj: Nintendo

Herní konzole Nintendo Wii U kombinovaná s tabletem.

Jednotlivé konzole totiž nejsou navzájem kompatibilní. Herní studia přinášejí své tituly prioritně pro ty konzole, u nichž vzhledem k uživatelské základně mohou očekávat vysoký odbyt. Nintendo Wii U jako nová konzole na trhu nemá takovou uživatelskou základnu jako stávající rivalové a vzhledem k dosud špatné prodejnosti nelze očekávat brzký obrat k lepšímu.

Tím pádem vývoj her pro Nintendo Wii U nebude pro herní studia prioritní a vinou slabé nabídky her spotřebitelé dají přednost konkurenčním konzolím. Je to svým způsobem začarovaný kruh, nicméně z hlediska nabídky herních titulů má dnes smysl uvažovat jen o konzolích PlayStation 3 od Sony a Xbox 360 od Microsoftu. Obou konzolí se podle informací přímo výrobců prodalo zatím přes 70 milionů kusů, což je na herní konzole velmi dobrý výsledek. 

Dlužno však dodat, že Xbox 360 je na trhu již od konce roku 2005 a PlayStation 3 se začal prodávat v roce 2006. I díky tomu mají velkou uživatelskou základnu, která se promítá do pestré nabídky her. Na druhou stranu ovšem herní konzole také zastarávají jako kterákoliv jiná elektronika, byť zdaleka ne tak rychle jako herní počítače, respektive osobní počítače obecně.


Zdroj: Microsoft

Jak šel čas: Xbox 360 od roku 2005 do současnosti

Navíc obě konzole během let prošly hardwarovými i softwarovými inovacemi, takže dnes prodávané modely se v mnohém liší od modelů, které sjížděly z výrobních linek při uvádění konzol na trh. Avšak základní parametry se kvůli kompatibilitě příliš (resp. takřka vůbec) měnit nemohou. Čeká se tedy na konzole další generace. Má však na ně čekat spotřebitel?

Nové konzole na obzoru, PlayStation 4 představen

Společnost Sony letos představila PlayStation 4, ovšem analytici pochybují, že se na trh dostane dříve jak v průběhu příštího roku. Tradiční japonský výrobce elektroniky ostatně neuvedl žádné konkrétní datum zahájení prodeje a na předváděcí akci ukázal vše možné, jen ne funkční prototyp konzole či alespoň její design. Z toho lze usuzovat, že k uvedení do prodeje má PlayStation 4 ještě daleko.


Zdroj: Sony

Nový gamepad DualShock 4 pro chystaný PlayStation 4.

O nástupci konzole Xbox 360 se spekuluje již delší dobu, ovšem společnost Microsoft dosud všechny spekulace odmítá a dementuje. Očekává se, že v návaznosti na představení PlayStationu 4 by přesto Microsoft mohl novou konzoli oznámit na herním veletrhu E3 letos v červenci. Ovšem i pokud by se tak stalo, stále by bylo malým zázrakem uvést konzoli na trh alespoň v letošní předvánoční sezóně.

Čekat však nemá smysl. I z toho důvodu, že s příchodem nástupnických modelů starší modely automaticky nepatří do starého železa. Například PlayStation 2 se přestal vyrábět teprve v loňském roce, přestože nástupnický PlayStation 3 byl na trhu od roku 2006. Důvodem ukončení výroby nebyl nezájem spotřebitelů, kterým se dokonce stále dostávalo herních novinek.

S ohledem na přípravy PlayStationu 4 ovšem společnost Sony vcelku logicky potřebovala konsolidovat zdroje a nemohla si tedy dovolit v jednu chvíli pracovat na třech generacích své konzole, respektive dvě vyrábět a prodávat a třetí chystat do sériové výroby a prodeje. Každopádně PlayStation 2 je ukázkou, že má smysl dnes koupit PlayStation 3 nebo Xbox 360, přestože jejich nástupci se na trhu mají objevit již v příštím roce.

PlayStation 3 od Sony nebo Xbox 360 od Microsoftu?

Obě konzole mají svá pro a proti a spotřebitele evidentně oslovují ve stejné míře, když za zhruba stejnou dobu pobytu na trhu je evidován téměř totožný počet prodaných kusů. Obě konzole však mají esa v rukávě. PlayStation 3 skýtá integrovanou Blu-ray mechaniku, takže je schopen přehrávat filmy z Blu-ray nosičů až v plném vysokém rozlišení. Naopak Xbox 360 má pouze klasickou DVD mechaniku.


Zdroj: Sony

Herní konzole PlayStation 3 s ovladačem DualShock

Sice tak stejně jako PlayStation 3 umí přehrávat např. hudbu z CD a filmy z DVD, ovšem nepodporuje Blu-ray nosiče. Důvodem je dost možná řevnivost mezi oběma výrobci. Blu-ray je totiž technologie od Sony. Microsoft patřil k ke skupině firem podporujících konkurenční HD-DVD. Dokonce krátce pro Xbox 360 prodával externí HD-DVD mechaniku, ovšem tento formát optických médií se tržně neprosadil.

Microsoft by si sice mohl jako další výrobci elektroniky licencovat užití Blu-ray technologie, ale pro neprosazení HD-DVD zarputile tvrdí, že budoucnost distribuce obsahu není ve vysokokapacitních optických médiích, nýbrž v distribuci obsahu přes vysokorychlostní internetové přípojky. Z technologického hlediska má pravdu, ale praxe je komplikovanější, k čemuž se dostaneme.

Podpora Blu-ray médií tedy hovoří pro PlayStation 3, protože v domácnosti může bez problémů nahradit Blu-ray přehrávač. Microsoft však v roce 2010 přišel s novým příslušenstvím pro Xbox 360, které se ukázalo být větší konkurenční výhodou, než uvedení nové konzole na trh. Řeč je o pohybovém senzoru Kinect přinášejícím bez jakékoliv nadsázky revoluční herní možnosti.


Zdroj: Microsoft

Pohybový senzor Kinect pro konzoli Xbox 360

Kinect snímá pohyby hráče, který se tak svým způsobem sám proměňuje v herní ovladač. Taková úroveň vtažení do hry tu ještě nebyla. Pohyby hráče ve fyzickém světě se zcela plynule přenášejí do herního virtuálního světa. Hráč nemusí mít na sobě žádná čidla. Stačí dostatek prostoru před televizorem pro volnost pohybu, který Kinect snímá.

Je možné například hrát bowling. Přestože hráč v ruce nemá bowlingovou kouli, tak jeho pohyby simulující její vrh se přenášejí do hry, kde virtuální bowlingová míří po virtuální dráze k virtuálním kuželkám. Fanoušci Star Wars určitě neodolají soubojům se světelným mečem rytířů Jedi, kdy se jejich vlastní pohyby ze skutečného světa přenášejí na virtuální herní postavu v souboji.

Takových příkladů by se našlo více. Hry pro Kinect jsou velmi žádané, což reflektují i herní studia při přípravě nových titulů. Sony na Kinect zareagovalo ovladačem PlayStation Move, ovšem jeho možnosti jsou o poznání menší a hráči pořád musí v ruce třímat ovládací prvek jako u původní verze konzole Nintendo Wii z roku 2006.


Zdroj: Sony

Pohybový ovladač PlayStation Move pro PlayStation 3

Z herního hlediska je Kinect zkrátka rozhodující konkurenční výhodou pro Xbox 360. I když se herní konzole stávají spíše komplexními zábavními zařízeními, pořád je jejich primární úlohou hraní her. Doporučit lze tedy právě kvůli možnostem ovladače Kinect konzoli Xbox 360. Nyní se tedy budeme věnovat možnostem jejího dalšího uplatnění v chytré domácnosti.

Xbox 360 a Kinect v chytré domácnosti

Xbox 360 je v první řadě herní konzole, tudíž slouží primárně ke hraní her. Vedle pohybového senzoru Kinect nabízí i klasický bezdrátový gamepad, kterým je možné ovládat i samotnou konzoli včetně jejích neherních funkcí. Jako volitelné příslušenství jsou pak v prodeji specializované ovládací prvky pro vybrané typy her (např. volant k závodním hrám) nebo dokonce konkrétní hry (např. kytara k populární herní sérii Guitar Hero).


Zdroj: Microsoft

Oceňovaný gamepad pro Xbox 360

Konzole je vhodná pro televizory podporující FullHD, s nimiž ji lze propojit přes HDMI rozhraní. Rovněž je možné připojení k domácímu kinu pro dosažené prostorového zvuku. Myšleno je však i na starší televizory disponující pouze kompozitním nebo komponentním rozhraním. K dispozici je navíc redukce z kompozitního rozhraní na rozhraní SCART. Samozřejmě ale pak Xbox 360 nabízí hry jen v nižším rozlišení.

Novinkou z loňského roku je funkce SmartGlass umožňující využití zařízení s dotykovým displejem jako přídavného zobrazovací a ovládací jednotky. Tato funkce se zatím příliš neuchytila. Nutný je totiž chytrý mobil se systémem Windows Phone 8 nebo tablet s jedním z dvojice systémů Windows 8 či Windows RT. Spotřebitelský zájem o taková zařízení zatím není nikterak velký, což se projevuje na možnosti SmartGlass dnes v praxi uplatnit. 


Zdroj: Microsoft

Funkce SmartGlass, která tablety s Windows 8 nebo Windows RT proměňuje v druhý displej a ovladač konzole Xbox 360.

K Internetu, resp. místní počítačové síti, lze Xbox 360 připojit klasicky kabelem nebo bezdrátově díky WiFi (b/g/n). Podpora WiFi je u nyní prodávaných modelů již integrována do konzole. Dříve bylo nutné dokoupit speciální adaptér, ale to dnes už neplatí. Připojení k místní počítačové síti a potažmo k Internetu je přitom pro Xbox 360 dosti důležité.

Některé hry lze hrát s rodinou či přáteli na jediné konzoli, ovšem také je tu možnost internetového hraní se spoluhráči či protihráči prakticky z celého světa díky síti Xbox Live, což je kombinace herní a sociální sítě s doplňkovými službami a funkcemi. Pro plné zapojení do sítě Xbox Live včetně hrané po Internetu je však nutné tzv. zlaté členství, které není zdarma.


Zdroj: Microsoft

Herní konzole Xbox 360 a jeho porty a rozhraní.

Celoroční předplatné zlatého členství pro jednoho uživatele vyjde na 1499 Kč (vč. DPH) a je tak výhodnější než pravidelné měsíční obnovování za 149 Kč (vč. DPH), protože cena odpovídá deseti měsíčním poplatkům namísto dvanácti. K tomu, co vše uživatelé za své peníze jako zlatí členové Xbox Live získají, se ještě dostaneme.

Nyní ale zpět ke hraní her. Xbox 360 podporuje hraní her z DVD médií, které lze běžně koupit v kamenných i internetových obchodech. Pohodlnější je však nákup přímo přes Xbox Live Marketplace, tedy vlastní internetový obchod konzole Xbox 360. V jeho případě není nutné čekat na doručení DVD média obsahujícího hru. Ta se stáhne na pevný disk konzole okamžitě po bezhotovostní platbě.

Kromě nákupu her lze z Xbox Live Marketplace je možné zdarma stahovat hratelné demoverze pro vyzkoušení herních novinek a také různé bonusy pro již zakoupené tituly. Zlatí členové Xbox Live se k některým položkám v nabídce Xbox Live Marketplace dostanou exkluzivně o něco dříve než neplatící uživatelé se základním stříbrným členstvím v síti Xbox Live.

Komunikace, videohovory, sociální sítě

Při hraní přes Internet je často nezbytná komunikace. Proto je ke konzoli dodáván head-set, který se připojí ke gamepadu a se samotnou konzolí pak komunikuje bezdrátově. Xbox 360 má také službu Xbox Live Chat, což je klasická služba instant-messaging a internetové volání podobná notoricky známým službám jako je Skype či ICQ. 

Pro pohodlnější textovou komunikaci je jako volitelné příslušenství dodáván tzv. chatpad. Chatpad je drobná QWERTY klávesnice připojující se ke gamepadu. Je tak stále po ruce, aniž by snižovala ergonomii gamepadu nebo nějak výrazněji zvyšovala jeho hmotnost. Chatpad se hodí i pro psaní příspěvků na sociálních sítích Facebook a Twitter, pro které má Xbox 360 vlastní aplikace. Aplikace pro sociální sítě a služba Xbox Live Chat jsou však dostupné jen se zlatým předplatným.


Zdroj: Microsoft

Gamepad pro Xbox 360 s připojenou klávesnicí chatpad.

To platí i pro aplikaci usnadňující přístup k videím z YouTube či webový prohlížeč Internet Explorer pro volné surfování po webových stránkách na velké televizní obrazovce. I ten lze ovládat pohybově pomocí ovladače Kinect. S ním je pak svázána služba Video Kinect umožňující mezi konzolemi Xbox 360 realizovat internetové videohovory.

Služba Video Kinect je součástí zlatého členství v síti Xbox Live. Nevyžaduje dokoupení žádného dalšího zařízení jako je třeba webová kamera. Vše potřebné pro komunikaci obsahuje ovladač Kinect. 

Sledování videa, poslech hudby, prohlížení fotek

Herní konzole se díky propojení s moderním televizorem, případně i moderní zvukovou aparaturou stává také zajímavým zařízením pro multimediální využití. Xbox 360 nabízí v tomto směru poměrně široké možnosti uplatnění. Konzole sama funguje jako multimediální centrum, ovšem dovede spolupracovat s počítači v lokální síti i internetovými službami.

Ty obsahově nejatraktivnější internetové služby ovšem nejsou pro české uživatele k dispozici, což je právě ten praktický problém s internetovou distribucí obsahu zmíněné výše. Pro české uživatele je zapovězena například loni spuštěná služba Xbox Music umožňující neomezené přehrávání milionů skladeb z internetového archivu za předplatné nebo klasický internetový nákup hudby za jednorázový poplatek. 

Microsoft však slibuje dostupnost své služby v budoucnu rozšiřovat, takže není vyloučeno, že se jí dočkají i čeští uživatelé. Méně pravděpodobné je získání přístupu ke službě Netlifx nabízejí atraktivní celovečerní filmy a televizní seriály, kterou sice Xbox 360 podporuje (stejně jako PlayStation 3), ovšem její obsah je přístupný jen uživatelům z hrstky vybraných zemí. 


Zdroj: Microsoft

Sližba Xbox Music přinášející pestrou nabídku hudby pro Xbox 360, Windows 8, Windows RT a Windows Phone 8, ovšem jen v některých zemích světa mimo České republiky

Na vině jsou držitelé autorských práv, kteří jen velmi neochotně jednají o poskytování obsahu pro menší trhy a z jejich pohledu tzv. rizikové oblasti jako je východoevropský region, kam Českou republiku počítají. Obávají se tzv. počítačového pirátství. Že ho tím ovšem svým způsobem nepřímo podporují, to už je zase jiný příběh.

Xbox 360 ovšem má z hlediska multimediálního využití co nabídnout i bez zmíněných služeb. Dovede přehrávat filmy, resp. video nejen z média ve své optické mechanice, ale třeba i flash disku, pro jehož snadné připojení má na konzole na čele za krytkou schovanou dvojici portů USB 2.0. Video lze též přehrávat ze zařízení v místní síti: od osobních počítačů přes síťová úložiště.

Ze stejných zdrojů je Xbox 360 schopen přehrávat i hudbu. Podporuje její automatické třídění např. za využití ID3 značek u MP3 souborů, takže rychle sestaví hudební knihovnu, kterou lze procházet dle jmen interpretů a hudebních alb či hudebních žánrů. Nechybí podpora uživatelských seznamů skladeb. Xbox 360 tak může fungovat jako domácí jukebox klidně i s miliony skladeb.

V neposlední řadě Xbox 360 podporuje zobrazování obrázků, respektive prohlížení fotek. Prostřednicím rozhraní USB 2.0 jej lze propojit přímo s digitálním fotoaparátem, ovšem fotky je možné k zobrazení načítat též z CD/DVD média v optické jednotce, připojeného flash disku nebo jiného zařízení v místní síti. 


Zdroj: Sandisk

Značkový flash disk pro Xbox 360

Novinkou ze závěru loňského roku je pak přístup k fotkám a videím z internetového úložiště SkyDrive včetně těch sdílených. Sdílená videa lze též přehrávat z internetových služeb YouTube nebo DailyMotion.

Další možnosti Xbox 360 získá po propojení s osobním počítačem, na kterém je k dispozici program Windows Media Center. Ten je součástí vybraných edic operačních systémů Windows XP, Windows Vista a Windows 7. Dokoupit jej lze i do nových Windows 8. Pak je možné prostřednictvím místní sítě s programem Windows Media Center běžícím v počítači pracovat přes konzoli Xbox 360 na televizní obrazovce.

BRAND24

Výhodné je to především v těch případech, kdy je počítač vybaven televizním tunerem. Pak s ním Xbox 360 prostřednictvím programu Windows Media Center dovede prostřednictvím lokální počítačové sítě spolupracovat. Je možné po síti sledovat živé televizní vysílání, ale také plánovat nahrávání prostřednictvím elektronického programového průvodce a nahrané pořady uložené na pevném disku počítače sledovat na televizní obrazovce.

Xbox 360 tedy očividně nabízí více než jen pouhé hraní her. Může být multimediálním centrem spolupracujícím s dalšími zařízeními v domácí počítačové síti a na obrazovku klasického televizoru přináší funkce chytrého televizoru: webový prohlížeč, sociální sítě, komunikační služby a podobně.

Hrajete alespoň občas hry?

  • Osobní počítač - stolní
    39 %
  • Osobní počítač - přenosný
    20 %
  • Herní konzole - klasická
    30 %
  • Herní konzole - přenosná
    1 %
  • Mobilní telefon - klasický
    0 %
  • Mobilní telefon - chytrý
    1 %
  • Běžný tablet (např. iPad, Nexus)
    4 %
  • Tablet PC (např. s Windows 8)
    0 %
  • Jiné zařízení
    0 %
  • Nehraji vůbec
    4 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).