Hlavní navigace

ICANN a . reformy?

27. 2. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Nemůže být pochyb o tom, že ICANN je častým námětem zpráv, a to spíše v nepříznivém světle. Není zdaleka jisté, že nejčerstvější zpráva, která pochází přímo z pera samotného jejího prezidenta a odráží jeho nejčistší touhu po změně v této jím rok vedené organizaci, nepříznivý dojem z práce ICANN nějak vylepší. Otázkou zůstává, zda, co a jak se skutečně změní.

Prezident ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), nejnovější neziskové  – a současně nejvíce (oprávněně) napadané – organizace v oblasti práce a rozvoje Internetu (založené roku 1998), upřímně přiznává, že v jeho organizaci je potřebná změna. ICANN má být zodpovědná za řadu technických záležitostí, a to včetně správy doménových jmen.

Přiznání a návrh změn prezident přednesl na víkendovém zasedání rady a v pondělí 24.2. jej také oznámil veřejnosti na stránce ICANN. Předseda rady a zakladatel celé organizace, Vint Cerf, jeden z otců Internetu, připustil, že struktura ICANN byla při jejím vzniku experimentem a že je nutná změna. Původní ambiciózní misí ICANN bylo „vytvořit efektivní proces soukromého sektoru pro správu a management systému alokace adres a jmen v rámci Internetu“.

Prezident M. Stuart Lynn se rozhodl zhodnotit úspěchy a pády ICANN za poslední tři roky, z nichž za ten poslední v řadě je již přímo zodpovědný z pozice prezidenta. Obviňuje zejména chybnou strukturu „své“ organizace a poněkud odbíhá od hlavních technických úkolů, které by jí měly být vlastní.

Návrh změn – struktura vedení

Nejrazantnější navrhovanou změnou je především způsob volby vedení ICANN: vláda má být hlavním voličem, zatímco vliv prostých uživatelů Internetu na volbu ředitelů se zmenšuje na nulu. Současných 19 členů vedení ICANN se má snížit na 15, z nichž deset má být nominováno na svá místa z poloviny vládami a z poloviny otevřeným nominačním výborem. Ostatní členové vzejdou ze tří výborů pro politiku a technického poradního výboru. To znamená, že současný otevřený způsob volby členů vedení prostřednictvím veřejné on-line volby (At Large membership elections) je minulostí. Tak se volba odehrála pouze jednou, v roce 2000, kdy hlasovalo 34.000 ze 76.000 uživatelů, kteří se registrovali. (Pokud se dobře pamatuji, s on-line hlasováním byly velké problémy, tedy s dostupností serverů ICANN, takže můj hlas se nikam nedostal.) Výsledkem tohoto veřejného hlasování byla volba pěti ředitelů, kdy každý z nich reprezentoval jeden region.

Prezident tento posun od veřejnosti vysvětluje tím, že by se ICANN měla věnovat omezenějšímu množství technických úkolů a opustit záležitosti týkající se celé internetové komunity, mezi nimiž jmenoval například řešení problému postupného rozdělení společnosti na internetově gramotné a ty ostatní (digital divide). Důvodem tohoto radikálního omezení zájmu ICANN „o věci veřejné“ podle prezidentových slov je, že právě z důvodů zájmu ICANN o tyto záležitosti se nemohla věnovat vlastním technickým úkolům.

Návrh změn – financování a zainteresovanost

Otázka financování ICANN byla od samotného počátku jednou z nejožehavějších, protože ICANN byla založena a vedena jako přísně soukromá nezisková společnost. Prezident se opět pokouší vyřešit tento problém po svém: zainteresovat vládní struktury a vytvořit partnerství veřejno-soukromé. Národní vlády, ale i ISPs, registry a provozovatelé kořenových serverů DNS by se měli více začlenit do práce ICANN. Prezident poukazuje na spolupráci s mnoha jednotlivými vládami, včetně jednání i s EU (regionální registry, ani ccTLD registry ale zatím s ICANN smlouvy nepodepsaly). Návrh obratu k vládám se ale jeví jako další ze seznamu kontroverzních nápadů. Prezident je přesvědčen, že „globální koordinace DNS nemůže uspět bez aktivního zapojení vlád“. Financování je momentálně nedostačující a mělo by se zvýšit o 300% až 500%, aby se zajistilo i pokrytí financování provozovatelů kořenových serverů.

Konkrétní čísla týkající se finančních potřeb ICANN jsou namátkou:

  • režie mezi 8 a 10 milióny dolarů,
  • fungování kořenových serverů kolem 10 miliónů,
  • podpora pro IANA (Internet Assigned Numbers Authority) mezi 2 a 3 milióny dolarů.

Úspěchy versus kritika

Prezidentské prohlášení se nedotklo pouze problematických oblastí ve struktuře ICANN, ale zmiňuje i úspěchy: vytvoření sedmi nových vrcholových domén, konkurenční trh s registrací domén nebo politiku řešení neshod (Uniform Dispute Resolution Policy, UDRP). Kritici ale správně poznamenávají, že nově navrhovaná mise ICANN věnovat se technických oblastem je poněkud nepodložena právě těmito zmiňovanými úspěchy, které se váží spíše k politice než k technologiím. Navíc jakákoli reorganizace si vyžádá pečlivé přerozdělení stávající práce na nějaké nové pracovní skupiny. Pokud právě tyto politické záležitosti se podaří prezidentovi od ICANN odtrhnout, pak se veřejný zájem a tlak na organizaci sníží.

Prezidentské návrhy bezesporu vyvolají řadu ostrých diskusí a budou patrně také ústředním námětem nejbližšího zasedání ICANN v Ghaně v březnu.

Zdroje:

ICANN President's Report: ICANN – The Case for Reform, 24 February 2002

UX DAy - tip 2

ICANN president calls for deep reforms

P.S. Do not shoot the messenger.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA je nezávislá síťová specialistka. Okusila český, španělský i kanadský vzdělávací systém. Vedla kurzy v 7 zemích a ve 4 jazycích, školila on-line pro UCLA.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).