Hlavní navigace

Pověz mi zrcadlo, který web je největší?

27. 2. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Minulý týden byly publikovány lednové výsledky NET PROJEKTu, ve kterých se poprvé objevil i Seznam a část iDnesu (konkrétně servery původně patřící pod Mobil Media). Údaje NET PROJEKTu tak již začínají dávat použitelné výsledky. Pojďme se tedy podívat, jak si v nich jednotlivé servery stojí.
Ještě než se pustím do komentování veřejně dostupných výsledků, musím upozornit na to, že hlavním přínosem NET PROJEKTu nejsou ani tak údaje o celkovém počtu návštěvníků, ale o jejich socio-demografickém složení. Tyto údaje ale již veřejné nejsou, k dispozici je má jen provozovatel serveru a odběratelé všech dat (tedy mediální agentury, které podle těchto dat mohou začít plánovat on-line reklamu podobně jako v tisku či televizi).

Na úvod je velmi zajímavé srovnat projektovaný počet návštěvníků u největšího serveru – Seznamu – podle NET PROJEKTu a podle iDotu. Podle iDotu přišlo na Seznam 1 437 112 unikátních návštěvníků, podle NET PROJEKTu to je 1 355 310 lidí. V obou případech jde o 73 % měřené populace. Vzhledem k naprosto odlišné metodice obou výzkumů (neviditelný bod u iDotu, panel u NET PROJEKTu) považuji za velmi příjemné, že rozdíl výsledků je jen cca 6 %.

Přijatelné rozdíly jsou i v případě dílčích částí Seznamu: Seznam novinky – 180 tisíc (NP) proti 206 tisícům u iDotu, Seznam mapy – 135 tisíc podle NP a 170 tisíc podle iDotu, Seznam peníze – 42 tisíc (NP) proti 55 tisícům podle iDotu. Vyšší počty návštěvníků podle iDotu vycházejí celkem logicky vzhledem k tomu, že iDot měří návštěvníky bez ohledu na zemi odkud přicházejí, zatímco NET PROJEKT je realizován na panelu rekrutovaném pouze v ČR (protože pro inzerci jsou návštěvníci ze zahraniční v principu až na výjimky nezajímaví).

Tyto výsledky ukazují, že základní parametry panelu v NET PROJEKTu jsou nastaveny správně. Vzhledem k tomu, že Seznam je v tomto výzkumu rozdělen na více než 20 sekcí (což je záměr u všech větších serverů; výsledky za celý portál jsou pro inzerenty nepříliš zajímavé, oni potřebují výsledky za jednotlivé sekce, na které je mířena reklama), můžeme srovnat sekce Seznamu se specializovanými weby, které se věnují stejnému tématu. Tak například herní weby: Bonusweb měl v lednu více než 220 tisíc návštěvníků, Gamezone (patřící pod Quick) 26 tisíc a Hrej na Seznamu jen 18 tisíc návštěvníků.

V dalších dvou případech ovšem už Seznam své specializované konkurenty poráží – Reality na Seznamu mají 42 tisíc návštěvníků, Reality.cz 28 tisíc. Překvapivé je i vítězství Seznamu mezi finančními a ekonomickými servery. Peněžní sekce Seznamu má téměř 42 tisíc návštěvníků, Měšec necelých 27 tisíc, Peníze.cz 17 tisíc, Finanční noviny přes devět tisíc a Patria 4.615.

Protože je v NET PROJEKTu i Atlas (byť ne rozdělen na tolik sekcí jako Seznam), je možné srovnat některé služby těchto dvou portálů. Zatímco v oblasti www stránek zdarma je situace velmi vyrovnaná (MůjWeb – 363 tisíc, Sweb – 361 tisíc), mapy více oceňují návštěvníci u Seznamu (135 tisíc) než u Atlasu (65 tisíc).

Když už jsme u portálů – jako poměrně úspěšné se ukazuje Tiscali, které v lednu přilákalo 338 tisíc návštěvníků. Zdá se, že tento v nové podobě poměrně nový a mediálně nepříliš známý portál roste a časem by mohl začít ohrožovat první trojku Seznam – Atlas – Centrum. Jen pro zajímavost – RedBox měl podle iDotu v lednu 185 tisíc návštěvníků, Centrum a Quick nejsou ani v NET PROJEKTu, ani v iDotu.

UX DAy - tip 2

Zajímavé je také srovnání dvou webů věnovaných kapesním počítačům – Palmserver (Internet Info) má 5.399 návštěvníků, Palmare (iDnes) 5.197, tedy prakticky stejně. Buď jsou tedy oba servery srovnatelné svou kvalitou, nebo zájemci o kapesní počítače chodí na oba.

Tolik tedy stručný přehled lednových výsledků. Jak již jsem v úvodu poznamenal, zajímavější by bylo porovnat charakteristiky návštěvníků jednotlivých serverů mezi sebou, příslušná data však nejsou veřejná. SPIR však již předběžně slíbil čas od času zveřejnit údaje o některých zajímavých segmentech – snad se tedy brzy dočkáme.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Manažer internetových projektů Ringier ČR. Člen metodologické komise SPIR.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).