Hlavní navigace

Incubator 2.0 pomůže uskutečňovat nápady

2. 4. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Po dlouhých peripetiích byl ve středu na tiskové konferenci představen Incubator 2.0. Jeho podnikatelským záměrem je pomáhat vzniku firem, které vyvíjejí nové technologické projekty a služby. Incubator 2.0 navazuje na zkušenosti inkubátoru E-konom a využije spolupráce silných komerčních partnerů.

Pojem inkubátor je jako označení pro prostředí určené k vzniku firem dobře známý ze zahraničních příkladů, kde inkubátory často vznikají v blízkosti univerzit zabývajících se výzkumem nebo je zakládají vlády pro podporu podnikání – nejednou stojí za úspěchem izraelských počítačových firem právě inkubátor podporovaný státem. Jak se můžete domyslet z dvojky v názvu projektu, Incubator bude navazovat na předchozí zkušenosti inkubátoru E-konom.

598

V rozsáhlé příloze týdeníku Ekonom, která vyšla právě při příležitosti spuštění Incubatoru 2.0, se píše o několika projektech na podporu podnikání v České republice, ale Incubator 2.0 by se měl stát prvním plnohodnotným inkubátorem. Incubator by měl firmám poskytnout nejen pomoc při získávání finančních zdrojů, ale například i odborné poradenství (včetně daňového a právního servisu), nabídne kancelářské prostory a další podmínky nutné k dosažení soběstačného a ziskového fungování, případně vstupu strategického partnera.

Ve spojení s inkubátory a start-upy se v poslední době obvykle vynoří ještě třetí slovo, a tím je dot.com – Incubator 2.0 ale nehodlá podporovat vznik internetových serverů. Bude se soustředit především na firmy, které přinesou produkt nebo službu založenou na vlastní technologii – těžko tedy ve výběrovém řízení uspěje třeba internetový obchod. To ovšem neznamená, že by Internet byl pro Incubator 2.0 tabu. Velký důraz je v Incubatoru 2.0 kladen na vlastní vývoj produktu nebo služby. I proto měl původně sídlit na půdě Univerzity Karlovy v Praze, nakonec ale bylo vybráno místo, které patří k areálu VŠE.

Vyvinout nový produkt ovšem nestačí, a proto se Incubator 2.0 soustředí také pomoc při tvorbě podnikatelské strategie, zprostředkování obchodních kontaktů. Významným kladem Incubatoru 2.0 je také partnerství výnamných firem, které mohou start-upům v počátcích pomoci například kooperací nebo právě s obchodními kontakty. Patrneři, ke kterým dnes patří Accenture, Accord Group, First Tuesday, Globe Internet, IBM, Logos, a především platinový partner Microsoft, se budou kromě jiného podílet i na výběru vhodných projektů pro Incubator 2.0. Tím by se mělo zajistit, že firma skutečně přinese produkt nebo službu, která má šanci na trhu obstát, a že obchodní záměr firmy v inkubátoru je unikátní (tzn. že třeba nic takového ještě neexistuje nebo se právě nevyvíjí jinde).

Kromě podpory při vývoji produktu a při podnikání nabízí Incubator 2.0 navíc také pomoc při propagaci, public relations, ale třeba i v dalším vzdělávání. Důvodem je poznání, že české technické univerzity vyučují převážně techniky bez znalosti obchodu a marketingu, a na straně druhé ekonomické školy nedávají svým absolventům výrazný technologický rozhled. Úzce specializovanému odborníkovi pak v praxi druhá složka vzdělání chybí. Proto se Incubator 2.0 rozhodl pracovat nejen s právě spravovanými projekty, ale bude působit i mezi studenty a vyučujícími na školách. Obracet se Incubator 2.0 chce i na širší veřejnost – k tomu by mu měly dopomoci dobré vztahy s First Tuesday a BMI, ale třeba i s mediálními partnery Ekonomem a Českým rozhlasem.

ebf - partner 1

Společnost Incubator 2.0 si dala za cíl připravit prostředí pro osm start-upů již v tomto roce. Pomoci by jí v tom mělo až devatenáct partnerů a sponzorů. Aby byly do inkubátoru vybrány vhodné projekty, budou byznysplány procházet třífázovým posouzením, do kterého se zapojí i odborní partneři. Úspěšné projekty pak budou do inkubátoru přijaty na jeden rok a v jeho průběhu budou neustále vyhodnocovány dílčí cíle. Po roce bude na zvážení, zda už firma bude připravena na odtrhnutí od inkubátoru, nebo bude zralá na vstup strategického partnera, či zůstane dále v inkubátoru.

Inkubátorem E-konom prošlo 16 projektů a polovina z nich se udržela na trhu. Snad formální pravidla Incubatoru 2.0 a kamenná podstata firmy zajistí větší účinnost investovaných prostředků a pomůže rozvoji technologických firem v České republice a snížení zaostalosti za vyspělými zeměmi Západu.

Znáte nějakou firmu, která vznikla za pomoci inkubátoru?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).