Hlavní navigace

Investice do reklamy v loňském roce a výhled na další období

22. 1. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Podle monitoringu společnosti Nielsen Admosphere loni reklamní trh meziročně vzrostl takřka o osm procent. Podle agentury ZenithOptimedia bude pozitivní trend trvat i v dalších letech.

Podle monitoringu reklamy AIS společnosti Nielsen Admosphere vzrostl loni tuzemský reklamní trh o téměř osm procent oproti předchozímu roku. Na rostoucím výkonu se nejvíce podílela televize, kde zadavatelé nakoupili reklamní prostor za téměř 35,5 miliardy korun podle ceníkových cen, což znamená meziroční nárůst o téměř čtrnáct procent. Podle vyjádření výzkumníků z Nielsen Admosphere mělo na růstu výkonu televizní reklamy výrazný podíl navýšení počtu reklamních spotů o více než čtyřicet procent – loni jich televize odvysílaly téměř čtyři miliony.

Srovnání reklamních výdajů v letech 2014 a 2015 (klikněte pro zvětšení):

Svoji pozici posílila i rozhlasová reklama a s největší pravděpodobností i on-line reklama. Ceníková hodnota využitého reklamního prostoru na rozhlasových stanicích vzrostla o více než tři sta milionů, což znamená meziroční růst na úrovni více než pěti procent. Tisková a outdoorová média z pohledu reklamních investic loni stagnovala.

Srovnání reklamních výdajů v prosinci 2014 a 2015:

Na celkový výsledek má pozitivní vliv i stagnace tisku, kterému se tak prozatím daří čelit tlaku nových médií, a to i přes mírný jedenapůlprocentní pokles ceníkové hodnoty využitého reklamního prostoru v doposud klíčovém segmentu deníků, doplnil výsledky monitoringu Tomáš Hynčica, obchodní ředitel Nielsen Admosphere.

Jeho společnost zatím nemá k dispozici kompletní data za internetovou reklamu. Nielsen Admosphere monitoruje display a videoreklamu v rozsahu projektu AdMonitoring. Finální výstupy budou podle vyjádření společnosti oznámeny nejspíš během prvního kvartálu letošního roku v rámci pravidelné tiskové zprávy Sdružení pro internetový rozvoj. I zde lze ale podle výzkumníků očekávat potvrzení pozitivního trendu posledních let.

Pozitivní trend by měl trvat i nadále

Podle studie mediální agentury ZenithOptimedia nazvané Advertising Expenditure Forecasts je televize v současnosti vedoucím reklamním médiem a v loňském roce se podílela na celosvětových reklamních výdajích 38 procenty. ZenithOptimedia však očekává, že v roce 2018 televizi předstihne internet a stane se tak globálně největším reklamním médiem. Podíváme-li se na reklamní trh jako celek, máme za to, že podíl televize vyvrcholil v roce 2012, kdy činil 39,7 procenta. Odhadujeme, že v roce 2015 bude představovat 37,7 procenta, a očekáváme, že do roku 2018 opět poklesne na 34,8 procenta, píše se v citované studii.

Jedním z důvodů poklesu podílu televize je podle ZenithOptimedia rychlý rozmach placeného vyhledávání, což je v zásadě kanál s přímou odezvou (společně s inzeráty), zatímco televize je hlavní kanál budující povědomí o značce – a bude tomu tak i v mnoha příštích letech. ZenithOptimedia očekává, že v roce 2015 bude televize představovat 44,7 procenta výdajů na displejovou reklamu (tj. bez internetových inzerátů a placeného vyhledávání) a v roce 2018 42,9 procenta.

Audiovizuální reklama jako celek, tedy televize a on-line video dohromady, zvyšuje svůj podíl na display reklamě. Televize má nepřekonatelnou schopnost budovat dosah, zatímco on-line video nabízí přesné zacílení a personalizaci marketingových sdělení. ZenithOptimedia předpovídá, že audiovizuální reklama bude v roce 2015 představovat rekordních 48,4 procenta displejové reklamy, půjde tedy o nárůst oproti 44,1 procenta v roce 2010. Agentura očekává, že v roce 2018 její podíl dosáhne 48,9 procenta.

Reklama v tištěných časopisech je ve většině světa na ústupu. Ve Spojených státech amerických se příjmy z reklamy v tištěných časopisech v roce 2016 sníží o 1,8 procenta. ZenithOptimedia nicméně odhaduje, že vydavatelé časopisů v USA už dnes generují pětinu svých zisků z digitálních vydání a tyto příjmy rychle rostou. Zohledníme-li tyto digitální příjmy, předpovídáme, že v příštím roce vydavatelé časopisů zaznamenají naopak nárůst celkových příjmů o 1,8 procenta.

Růst globálních výdajů na reklamu v letech 2014 až 2017:

Světový reklamní trh je od roku 2011 stabilní, s nárůstem o čtyři až pět procent ročně, a tento stabilní růst bude pokračovat alespoň do roku 2018. Letošní rok bude relativně silný a výdaje na reklamu vzrostou o 4,7 procenta, což je více než v loňském roce, kdy růst činil ani ne čtyři procenta. Letošní rok bude nabitý událostmi, které se konají jednou za čtyři roky – výdaje na reklamu se zvýší díky americkým prezidentským volbám, letním olympijským hrám a mistrovství Evropy ve fotbale.

cif 24 - early cena - média

Letošní výdaje ovlivní olympiáda, fotbalové Euro a prezidentské volby v USA

Prezidentské volby v USA pravděpodobně přinesou americkým výdajům na reklamu
čistý nárůst o 3,2 miliardy dolarů, a to zejména televizní a internetové reklamě. Olympijské hry globální výdaje na reklamu pozvednou o další dvě miliardy dolarů, především pak televizi a venkovní reklamu. Mistrovství Evropy ve fotbale zajistí čistý nárůst výdajů na reklamu o 0,9 miliardy dolarů, zaměřených také na televizi a venkovní reklamu, a to zejména v Evropě, ale také v Latinské Americe a v Asii a Tichomoří.

Růst globálního reklamního trhu je poháněn pokrokem v technologii, zejména pokud jde o mobilní a programatické technologie, uvedl Steve King, generální ředitel společnosti ZenithOptimedia. Ale televize je i nadále nejdůležitějším kanálem komunikace značek a on-line video, její digitální odnož, zvyšuje podíl audiovizuální reklamy na globální display reklamě.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).