Hlavní navigace

J. R. Smith (AVG): Z vyhledávání získáváme přes 40 procent našich příjmů

22. 3. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: AVG
Šéf antivirové společnosti AVG J. R. Smith je na odchodu. Jak se dívá na šest let, které v čele firmy strávil? Co si myslí o českých vývojářích? A jak se AVG za tu dobu změnilo?

Nedávno jste oznámil svoji rezignaci. Kdy reálně přestanete být výkonným ředitelem firmy?

Je to poměrně otevřená věc. V současné době je stěžejní najít člověka, který mě ve funkci nahradí. Hledáme jak uvnitř firmy, tak i mimo ni. V okamžiku, kdy takového člověka najdeme, může začít proces předávání pravomocí. Není to tak, že bych si určil konkrétní termín, do kterého bych chtěl z pozice odstoupit.

Bavíme se tedy o týdnech či měsících?

Určitě to budou měsíce.

Jaký máte pocit z toho, že po oznámení vaší rezignace akcie firmy prudce poklesly?

Máte pravdu, že po oznámení rezignace naše akcie spadly. Nicméně pokud jste veřejně obchodovatelná firma, neexistuje něco jako vhodná doba pro oznámení odchodu výkonného ředitele. Pro některé lidi může být oznámení o odchodu šéfa v době, kdy se firmě daří, možná trochu nepochopitelné. Ve skutečnosti ale nedochází k žádné velké změně. Firma stále pokračuje v růstu a akcie se v následujících čtvrtletích, možná i rychleji, opět dostanou na hodnoty, kterých dosahovaly před oznámení.

Co vás vedlo k rozhodnutí odejít z pozice výkonného ředitele?

Jednoduše jsem dospěl k názoru, že nyní je pravý čas odejít. Částečně proto, že firmě se daří a neopouštím ji v situaci, kdy by byla v problémech. Naopak má potenciál k dalšímu růstu. Nicméně úplně firmu neopouštím, přesunu se do dozorčí rady, kde budu mít nadále vliv na strategické rozhodování a budu moci firmě pomáhat. Jsem člověk, který se vždy pohyboval v oblasti technologií. Technologický průmysl se v poslední době velmi rozvíjí a nabízí mnoho skvělých příležitostí. Zatím nemám ale v plánu nic konkrétního. 

Přemýšlel jste o tom, co bude první věc, kterou uděláte, až za sebou naposledy zavřete dveře vaší současné kanceláře?

Začnu pravděpodobně uvažovat o tom, čemu se budu věnovat do budoucna. Nepochybně budu trávit více času s rodinou. 

Do AVG jste nastoupil před šesti lety. Jak se za tu dobu firma změnila?

Změnila se opravdu hodně. Z malé antivirové firmy sídlící v Brně vyrostla v silnou mezinárodní společnost s českými kořeny. O patro níže, kde se nacházejí naše laboratoře, se mluví sedmi různými jazyky. AVG je nyní globální společností. Většina jejích příjmů pochází ze Spojených států. Všechny kroky, které činíme, jsou veřejné, stejně jako finanční výsledky. Myslím, že to pomáhá zaměstnancům pochopit, kam firma směřuje.

Kolik mělo AVG před šesti lety zaměstnanců?

Firma zaměstnávala okolo 200 lidí. V současné době má AVG zhruba 900 zaměstnanců. Kdybychom ale v průběhu let přistoupili na personální požadavky všech oddělení, mohli bychom mít dnes okolo tří tisíc zaměstnanců.

J. R. Smith

Když jsem na webu hledal informace o AVG, narazil jsem na web Glassdor.com, kde lidé hodnotí své bývalé zaměstnavatele. V případě AVG se někteří bývalí zaměstnanci vyjadřují o managementu firmy velmi kriticky. Co na to říkáte?

Vypadá to, že ten, kdo to psal, byl opravdu zahořklý. Byl to zřejmě někdo, s kým jsme se museli rozloučit, a on to prostě neunesl. Když se nad tím zamyslíte, tak na podobné stránky asi nebude přispívat moc lidí, kteří by psali pozitivní příspěvky.

Minulý rok jste podepsali novou dohodu se společností Google, na jejímž základě Google dodává hledání pro AVG Secure Search. Uzavřeli jste podobné dohody i s dalšími vyhledávači?

Uzavřeli jsme podobnou dohodu s Yahoo a na českém trhu se Seznamem. V současné době se díváme na některé lokální trhy, na kterých bychom mohli obdobné dohody uzavřít. Chceme diverzifikovat naše zdroje příjmů. Není dobré, když je firma závislá na příjmech od jednoho obchodního partnera.

Proč jste se v Česku rozhodli pro spolupráci se Seznamem a ne s Googlem?

Protože Seznam je lokální hráč, který českým uživatelům nabízí lepší uživatelskou zkušenost, a domnívám se, že i jeho vyhledávání je lepší.

Jakou část z celkových příjmů získáváte právě díky těmto partnerstvím?

Z partnerství v oblasti vyhledávání získáváme více než 40 procent našich příjmů. Je to skvělý model, kdy můžeme zákazníkům nabídnout nějakou službu, za kterou nám nezaplatí zákazník, ale obchodní partner. Je to takový způsob nepřímé monetizace. Chtěl bych nabízet všechny naše produkty zadarmo. Nevím, zda k tomu opravdu někdy dojde, ale je to můj sen. Dnes máme 146 milionů aktivních uživatelů a tuto uživatelskou základnu můžeme monetizovat mnoha různými způsoby. Posunuli jsme se od antivirové společnosti k firmě, která vydělává na své obrovské uživatelské základně.

Jak to funguje? Jste placeni za každé hledání?

Náš nástroj funguje uvnitř prohlížeče a chrání vyhledávání. Zadáte do lišty AVG Secure Search například slovo “květina”. Dotaz je odeslán do Googlu a ten nám pošle zpět výsledky, které následně projdou naším bezpečnostním filtrovacím systémem. Pokaždé, když uživatel používající AVG Secure Search klikne na nějakou reklamu, která se zobrazuje ve výsledcích hledání, dostaneme z toho svůj podíl.

Na jakých trzích se vám nejvíce daří?

Jsme velmi úspěšní v Česku, Spojených státech a Velké Británii. Daří se nám ale také například v Německu, Francii, Itálii a Austrálii. Výhodou produktu AVG bylo, že byl ze začátku nabízen výhradně v angličtině. Proto je dnes silný na trzích, kde je angličtina hlavním jazykem, nebo v těch zemích, kde je angličtina druhým nejpoužívanějším jazykem. Je pro nás štěstím, že se současně jedná o země s vysokým HDP.

Na kterých trzích vidíte potenciál k dalšímu výraznému růstu?

Myslím, že klíčové pro nás budou i nadále trhy, o kterých jsem už hovořil. Určitě vidím příležitost v Číně, Indii a obecně v Asii, ale tyto země jsou hodně navázány v oblasti Internetu na mobilní zařízení. Je to i naše budoucnost. Chceme být schopni ochránit nejen počítače, ale také mobilní telefony, tablety, televize či herní konzole.

Je český trh výrazně jiný než ty ostatní?

V Česku je mnoho šikovných vědců a vývojářů. Je zde celá řada úspěšných technologických firem. Hodně lidí tu rozumí high-tech technologiím. 

Jak vnímáte české podnikatelské prostředí?

Myslím, že je v pořádku. Je zde mnoho skvělých startupů a velmi dobrých vývojářů aplikací. Nedomnívám se, že by tu chybělo porozumění nebo podnikatelský duch.

Ptám se, protože mnoho českých firem – stejně jako AVG – sídlí v Holandsku.

To je pouze otázka korporátní struktury a optimalizace. Máme sice v Holandsku inovační centrum a finanční oddělení, ale hlavní vývojářské kapacity zůstávají v Brně.

Minulý rok jste vstoupili na burzu. Proč jste se rozhodli pro tu newyorskou a ne například pro pražskou či varšavskou?

Z mého pohledu i z pohledu akcionářů by bylo opravdu pěkné, kdybychom mohli vstoupit na burzu v Česku. Jsme ale relativně velká firma, která potřebovala větší burzu. Důvodem, proč jsme nakonec zvolili americkou burzu, je oblast, ve které podnikáme a náš freemium model. Ve Spojených státech je mnoho podobných firem, a investoři tudíž takovým firmám rozumí. Dospěli jsme k přesvědčení, že právě ve Spojených státech bude o naše akcie větší zájem a současně že právě tam je větší pravděpodobnost, že naše IPO bude úspěšné. 

Považujete váš vstup na burzu za úspěch, nebo byste s tím odstupem býval udělal něco jinak?

Nevím, jestli bych udělal něco zásadního jinak. Určitě bych se ale opět rozhodl pro vstup na americkou burzu. Cítím, že hodnota našich akcií by měla být vyšší, vzhledem k tomu, jak se firmě daří. Ale podívejte se na vývoj ceny akcií internetových firem, které vstoupily na burzu v poslední době. Ať už jde o Facebook, Zyngu či Groupon.

Můžete porovnat Česko a další země, ve kterých jste měl možnost strávit delší čas?

ebf - tip - debata

Nastoupil jsem do AVG v březnu 2007, ale v Čechách žiju už delší dobu. Líbilo se mi tady, a proto jsem se rozhodl zůstat. Žil a pracoval jsem ve Švýcarsku, Rakousku, Německu a Velké Británii a v dalších zemích. Vždy jsem si ale držel byt v Česku. Když jsem se vracel do Česka, bylo to jako bych se vracel domů. Praha mi svojí velikostí připomíná můj rodný Seattle. 

Česko mě v jedné věci změnilo. Tak jako snad každý Američan jsem vždy velmi optimistický. Někdy asi až příliš optimistický. Za tu dobu, co jsem v Česku, jsem se naučil být více realistou. Češi jsou prostě více věcní, je to součást kultury.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).