Server ReadWriteWeb upozornil na zajímavý výzkum týkající se uživatelů sociálních sítí. Konkrétně šlo o popis uživatelů Facebooku, Twitteru, MySpace a LinkedIn. Věděli jste, že lidé na Facebooku jsou starší, bílí a bohatí? To na MySpace převládají mladí a přelétaví uživatelé, ti z Twitteru mají rádi práci na částečný úvazek a na LinkedIn se pohybují milovníci technických vychytávek.
K pochopení uživatelů sociálních sítí společnost Anderson Analytics využila data z panelového výzkumu s jedenácti tisíci oslovenými během jedenácti měsíců, šlo o Američany. Vybraných 1250 lidí se zúčastnilo podrobnějšího výzkumu o užívání sociálních sítí. Účastníci výzkumu byli rozděleni do dvou základních skupin, členové té první sociální sítě používají, ti z druhé skupiny nikoliv. Za uživatele sociálních sítí byl označen ten, kdo se do některé sítě přihlásil v posledních 30 dnech před realizací výzkumu. Jedním ze zajímavých výsledků výzkumu je překryv uživatelů jednotlivých sítí.
Průměrný americký uživatel sociálních sítí se přihlašuje 5 dní v týdnu, novinky kontroluje čtyřikrát za den a na sociálních sítích tráví asi hodinu denně. Devět procent uživatelů je obvykle přihlášeno celý den. Za pozornost stojí i následující čísla, která by měla zajímat hlavně marketéry:
- 52 % uživatelů se přátelí nebo je fanouškem nejméně jedné značky
- 17 % uživatelů se dívá pozitivně na prezentaci značek v sítích
- 19 % uživatelů se na prezentaci značek dívá negativně
- 64 % uživatelů vnímá prezentaci značek neutrálně
- 20 % uživatelů by uvítalo více komunikace značek online
- 35 % uživatelů nechce více komunikace značek online
- 45 % uživatelů je spokojeno se stavem komunikace značek nebo se o ni nezajímá
Uživatelé sociálních sítí se prý příliš nezajímají o zakládání falešných profilů nebo o přátelení se se známými či populárními uživateli. Celých 45 % uživatelů se “přátelí” pouze s rodinnými příslušníky nebo skutečnými známými, 18 % uživatelů se spojuje pouze s lidmi, které znají osobně. Pouhých 10 % uživatelů přijme “přátelství” s kýmkoliv. 15 % uživatelů používá sociální sítě v práci, což není zase tak vysoké číslo, které by možná tipovali zaměstnavatelé.
Proč nejsou někteří z účastníků členy žádné sociální sítě? Není to kupodivu kvůli tomu, že nesnášejí technologie. Naopak – na Internetu tráví více času než uživatelé sociálních sítí. Myslí si, že jde o ztrátu času, že to není bezpečné nebo jsou prostě přesvědčeni o tom, že je to všechno k ničemu. Z těch, kteří sociální sítě nepoužívají, prohlásilo 22 %, že začne sítě používat během tří měsíců, 27 % uvedlo, že začne do jednoho roku.
Uživatelé Facebooku
Jak již bylo řečeno, uživatelé Facebooku jsou starší a lépe situovaní. Oproti průměru je mezi nimi více ženatých či vdaných (40 %) a indoevropské rasy (80 %). Mají mezi uživateli ostatních sítí druhý nejvyšší průměrný příjem (61 000 dolarů/rok) a průměrně 121 kontaktů. Jejich koníčky jsou veskrze průměrné při srovnání s ostatními sítěmi, žádné záliby nevyčnívají. Uživatelé Facebooku jsou extrémně loajální, 75 % z nich tvrdí, že zrovna Facebook je jejich nejoblíbenější stránkou a 59 % uvádí, že za poslední půlrok používají Facebook více než předtím.
Uživatelé MySpace
Uživatelé MySpace jsou mladí a tvrdí, že za poslední půlrok používají službu méně než předtím. Mají rádi legraci, baví své přátele. Průměrný příjem uživatele MySpace je 44 000 dolarů/rok, celkem 9 % uživatelů je černé pleti, 7 % Hispánců, 60 % je svobodných a 23 % studuje.
Uživatelé Twitteru
Uživatelé Twitteru mají radši práci na částečný úvazek (16 % z nich, v průměru to je 11 %), jejich průměrný roční příjem je 58 000 dolarů. Uživatel Twitteru má v průměru 28 “followerů” a sleduje 32 lidí. Zajímá se o zpravodajství, restaurace, sport, politiku, osobní finance a náboženství. Kupuje knihy, obuv, filmy a kosmetiku. Uživatelé Twitteru nejsou tolik loajální, 43 % z nich tvrdí, že by se bez Twitteru obešlo.
Uživatelé LinkedIn
Samozřejmě není překvapením, že uživatelé LinkedIn mají nejvyšší průměrný příjem (89 000 dolarů/rok). Do sítě vstupují z kariérních či obchodních pohnutek, hledají pomocí ní práci a nové kontakty na lidi z oboru. Mají rádi zpravodajství, informace o kariéře, sport a politiku. Chodí na jógu, do lázní a posiloven, hrají tenis a golf. Mají více technických vychytávek než uživatelé ostatních sítí, jde například o digitální kamery, televize s vysokým rozlišením nebo Blu-ray přehrávače. Mezi další zajímavé koníčky patří kupodivu hazard (zajímá 12 % uživatelů LinkedIn oproti průměru 7 %) a telenovely (10 % oproti průměru 5 %). V síti LinkedIn dominují muži, a to v poměru 57 % oproti 43 % ženám, v ostatních sítích je poměr vyrovnanější.
Údaje z výzkumu budou zajímavé hlavně pro marketéry, kteří hledají v sociálních sítích tu nejvhodnější cílovou skupinu. Trochu podrobnější pohled na výzkum nabízí například server AdvertisingAge.
Překvapilo vás něco ve výsledcích výzkumu?