Pro jednoduchost se nebudeme zabývat možností umístění vlastního zařízení např. v peeringovém centrum MAE-East a nakupovat konektivitu tam. Pokud je autorovi známo, žádný subjekt v ČR tuto metodu zatím nezvolil. Pro připojení tedy budeme nakupovat konektivitu v Evropě, konkrétně v Praze, kde mají někteří velcí ISP Point of Presence (PoP) s variantou připojení do Frankfurtu nad Mohanem, kde má PoP většina operátorů v Evropě.
Pokud chcete být pouze regionálním ISP, který nakupuje službu v ČR u velkoprodejce (jako je například Český Telecom nebo Global One), máte situaci ulehčenou po formální stránce. Tento velkoprodejce s vámi uzavře smlouvu dle českého práva, sám zabezpečí směrovací politiku a členství v RIPE a dalších organizacích. Směrování vašich adres potom budete moci bez problémů zařídit pomocí protokolu OSPF či dokonce statického směrování.
Zároveň můžete těžit z jeho zdrojů, jako je news server nebo cache servery. Nevýhodou ovšem je, že nemáte vlastní propojovací (peeringovou) politiku a u některých ISP, například Českého Telecomu, nejsou známy podmínky oddělení jejich wholesale služby od připojení klasických zákazníků – kterých jsou desetitisíce.
Pokud zvolíte variantu nákupu konektivity u tranzitního ISP, budete muset vlastnit „autonomní systém“ (AS) a provozovat „local Internet authority“ (LIR) – vysvětlení těchto pojmů najdete například na RIPE. Pokud už AS vlastníte, stačí se propojit s okolním světem pomocí směrovacího protokolu BGP-4. Okolní svět budou pravděpodobně přestavovat kromě vašeho upstream připojení také připojení v peerigových centrech.
Tranzitní ISP nejsou obvykle české společnosti, takže se připravte na podpis smlouvy dle práva jiné země – samozřejmě také v jiném jazyce. Platby také nebudete realizovat v Kč, ale v USD, DEM či GBP.
Smlouva s tranzitním ISP se obvykle uzavírá na jeden rok za fixní částku. Je ovšem zajímavým faktem, že nároky na připojení rostou rychleji než jednou za rok. Díky tomu je možné uzavřít s danou společností několik smluv, které budou běžet v různém časovém „okně“, případně vyhotovit dodatek. Po skončení účinnosti smlouvy můžete za stejné peníze dostat lepší konektivitu nebo stávající připojení zlevnit. Pokud dokážete dobře kombinovat trvání jednotlivých nasmlouvaných rychlostí, můžete zajímavým způsobem ušetřit.
Samozřejmě, jste-li nadnárodní telco společnost, objednáte si do začátku 34 Mb/s :-). Pro nás ostatní je základem 1 Mb/s (i když začít se dá někde i na 512 Kb/s). Jeden megabit je také nejmenší krok, kterým budete postupovat směrem vzhůru.
Pokud nakupujete konektivitu v Praze, nemusíte se příliš obávat toho, že vám cenu navýší poplatky za přístupovou linku. Naopak cena za konektivitu je v Praze dost vysoká. Přesně obrácené podmínky platí pro přístup ve Frankfurtu nad Mohanem.
V souvislosti s rozhodnutím, zda nakoupíte konektivitu u nás či v zahraničí, hraje velkou roli to, jakou rychlost požadujete. Existuje poměrně velká mezera mezi technologiemi E1 (2 Mb/s) a E3 (34 Mb/s). Je ještě smysluplné provozovat dva paralelní okruhy o kapacitách 2 Mb/s, ale výše budete mít problém. Existuje sice možnost rozhraní E2, které umožňuje rychlost 8 Mb/s, nicméně toto rozhraní není až na výjimky podporováno. Platit 34 Mb/s linku do Frankfurtu jen proto, abyste po ní provozovali 8 Mb/s není příliš ekonomické a připojení v Praze vám vyjde levněji.
Kromě nutnosti výběru typu připojení se také musíte rozhodnout, zda budete připojeni k jednomu či více tranzitních ISP. Připojení k jednomu ISP přináší jednoduchou směrovací politiku, bývalo však problematické z hlediska spolehlivosti. Dnes, díky zakruhování velkých transportních sítí, je tento problém z velké části eliminován. Druhým faktorem, proč zvolit více tranzitních ISP, je cena za konektivitu. Tato cena se mění samozřejmě v závislosti na trhu, nicméně velkou roli v ní hraje aktuální dostupnost služeb konkrétního ISP na českém trhu. Je velmi pravděpodobné, že s novými okruhy do Prahy poklesne cena připojení daného ISP více, než by se dalo očekávat na trhu.
V příštím díle uvedeme přehled dostupné konektivity a způsob, jakým jsou jednotliví ISP v ČR připojeni.
Pokud chcete načerpat podrobnější informace, koukněte na knížky Isp Survival Guide: Strategies for Running a Competitive Isp a ISP Marketing Survival Guide: Proven Strategies and Secrets for Outmaneuvering the Competition.