Minulý týden došlo k předem avizovanému přechodu webové SMS brány T-Mobile do zpoplatněného režimu. První dny doprovázely určité problémy s dostupností celého portálu, a došlo i na určité změny oproti tomu, co bylo dopředu avizováno. Podívejme se proto na tyto změny a na první zkušenosti podrobněji.
Jak na registraci
Zájemci, kteří chtějí využít služeb placené brány v rámci portálu T-zones nebo chtějí použít balíček SMS zpráv zdarma, jež jim každý měsíc mobilní operátor T-Mobile nabízí, musí být na portálu zaregistrováni. Právě v procesu registrace přitom došlo k určitému zjednodušení oproti původně avizovanému stavu. K registraci totiž potřebujete znát nejen své telefonní číslo, ale také bezpečnostní kód PUK2, sdružený s příslušnou SIM kartou. Co ale dělat v případě, že jej neznáte?
V předchozím článku (Jak na zpoplatněné SMSky?) jsem zmiňoval postup při ztrátě tohoto kódu tak, jak mi jej popsali zástupci T-Mobile na nedávném setkání s novináři – že klient musí zavolat operátorovi a projít určitým ověřením (bude dotazován na poslední volání, poslední nabití kreditu atd.). Právě zde však došlo ke změně, avizované i na samotném portálu – stačí zavolat na číslo 4603 a v nabídce volit možnost 4 a pak znovu 4, načež vám systém sám přečte první čtyři číslice vašeho kódu PUK2 (a dokonce vám je pošle SMS zprávou na váš mobilní telefon). Když jsem si to prakticky ověřoval, nabídla mi stejnou službu i kombinace možností 0 (z hlavního menu) a pak 1 (zjištění hodnoty PUK2). K registraci na portálu přitom potřebujete právě jen ony 4 první číslice kódu.
Určitě je to příjemné zjednodušení, ale je použitelné jen pro toho, kdo ještě není na portálu zaregistrován. Pokud tam již zaregistrováni jste (přesněji: s telefonním číslem, ze kterého voláte na 4603), systém to pozná a váš PUK2 vám odmítne sdělit. Místo toho vás pošle za operátorem, se kterým budete muset absolvovat výše zmiňovanou ověřovací proceduru.
Obnova účtu po uzamknutí
Při své první návštěvě portálu po 4. únoru jsem nalezl svůj účet uzamčený (automaticky, prý z bezpečnostních důvodů) a musel jsem jej nejprve odblokovat. Postup byl stejný jako v případě ztráty hesla – bylo třeba použít první čtyři číslice kódu PUK2. Zřejmě proto ono zpřísnění při zjišťování PUK2 na infolince operátora v případě, že účet již existuje.
Zásadní změnou, která mě na mém odblokovaném účtu čekala, bylo přidání nového filtru pro přeposílání emailů na mobilní telefony. Místo jediného zakazujícího filtru se zde objevil druhý filtr povolujícího charakteru. V něm lze nastavit, za jakých podmínek bude nějaký email přeposlán na mobilní telefon (naopak zakazující filtr funguje opačně, splnění v něm nastavené podmínky zabraňuje přeposlání).
Tak jak bylo dopředu avizováno, našel jsem svůj účet ve stavu, kdy navolen byl povolující filtr, a nastaven byl jako prázdný (tj. nepovoloval žádné přeposlání z emailu na mobilní telefon), viz obrázek:
U předchozího článku se rozvinula vášnivá debata o (ne)spolehlivosti těchto filtrů, které vychází z údajů o příjemci, odesilateli a v předmětu emailu (a které lze snadno zfalšovat). Pravdou je, že příslušný návod na portálu před nespolehlivostí těchto údajů nijak nevaruje:
Filtr ‚NEPŘEPOSLAT, pokud záhlaví obsahuje‘ – Email NEBUDE přeposlán jako SMS, pokud záhlaví emailu (adresa příjemce, adresa odesílatele nebo předmět zprávy) bude obsahovat některé z nastavených klíčových slov nebo řetězců znaků (např. při nastavení klíčového slova ‚zvon‘ neobdržíte email obsahující v hlavičce slova jako zazvonit, zvonění, vyzvonit (…)).
Filtr ‚PŘEPOSLAT, pokud záhlaví obsahuje‘ – Email BUDE přeposlán jako SMS, jen pokud záhlaví emailu (adresa příjemce, adresa odesílatele nebo předmět zprávy) bude obsahovat některé z nastavených klíčových slov nebo řetězců znaků (např. při nastavení klíčového slova ‚zvon‘ obdržíte email obsahující v hlavičce slova jako zazvonit, zvonění, vyzvonit (…)).
Tip: Pro přeposílání všech emailů zvolte filtr ‚Přeposlat pokud záhlaví obsahuje‘ a zadejte znak @. Pokud chcete zamezit přeposílání všech emailů, zvolte filtr ‚Nepřeposlat pokud záhlaví obsahuje‘ a zadejte znak @.
Jak je to se zpoplatněním přeposlaných emailů?
Již dopředu bylo avizováno, že přeposílání emailů na mobil (skrze výše zmiňované filtry) bude T-Mobile zpoplatňovat tak, jako všechny ostatní SMS zprávy dle tarifu uživatele a dokonce mimo balíček 20 či 100 SMS zpráv měsíčně zdarma. Všechny informace, které jsem o tom našel přímo na portálu, jsou s tím konzistentní a hovoří o zpoplatnění přeposílaných emailů.
Nikde jsem na portálu naopak nenašel informace, která se objevila v tiskové zprávě T-Mobile ze 4. února, s názvem T-Mobile průběžně posiluje kapacitu systému t-zones. Tato tisková zpráva informuje o překlopení brány do zpoplatněného režimu, ale také o zvýšené zátěži, kterou to vyvolalo, i o problémech, jaké to způsobilo:
Počet zákazníků, kteří projevili zájem o registraci, zaznamenal k dnešnímu dni výrazný nárůst. Oproti běžnému provozu tak nyní systém zpracovává mnohonásobně více požadavků, což způsobuje prodlevy při jejich vyřizování. Technické oddělení společnosti průběžně pracuje na dalším posílení kapacity a optimalizaci systému.
Zajímavé je ale pokračování tiskové zprávy, ve kterém se uvádí toto:
T-Mobile chce vyjít vstříc všem zákazníkům, kterým vzhledem k momentálnímu zatížení systému vznikly dočasné potíže při vstupu do portálu, a rozhodl se je kompenzovat.
Uživatelům služeb MobileBox, MobileBox Easy a MobilePager nebude od 4. února do odvolání zpoplatňováno přeposílání emailových zpráv na mobilní telefon. Zákazníci budou o počátku účtování včas informováni. Doporučujeme uživatelům služeb MobileBox a MobileBox Easy, aby využili tuto dobu ke kontrole nastavení svých filtrů pro přeposílání emailů na mobil.
Právě tuto informaci jsem na portálu nenašel. Experimentálně jsem si ale ověřil, že emaily přeposlané na mobilní telefon ve formě SMS zpráv skutečně nejsou zpoplatněny.
www.sms.cz a DreamCom
V předchozích článcích na téma zpoplatněných SMS zpráv jsem popisoval služby, které nabízí možnost placeného zasílání SMS zpráv do sítě T-Mobile i jinam – Mobilem.cz, levnesms.cz i dosud nezprovozněnou sms.sluzba.cz. Mezitím jsem byl upozorněn na to, že obdobnou službu nabízí také www.sms.cz, a to za cenu 1,20 Kč za jednu SMS zprávu (do sítě T-Mobile a do zahraničí).
Princip fungování této služby je obdobný jako u ostatních dříve popisovaných, placení je realizováno na bázi předplatného, nabití kreditu lze zajistit více různými způsoby. Přesto jsem však zde našel určité odlišnosti od ostatních služeb stejného typu (vesměs vyplývají ze smluvních podmínek):
- Registrací dáváte provozovateli služby právo zasílat vám SMS zprávy s reklamním obsahem (snad bez zpoplatnění, osobně mi to u placené služby vadí).
- Provozovatel negarantuje doručení zpráv.
- Pokud si dobíjíte kredit částkou nižší jak 100 korun, strhne vám provozovatel manipulační poplatek pět korun.
Tak jako se službou Mobilem.cz spolupracuje program Gatekeeper (pro pohodlné psaní SMS zpráv na počítači, viz tento článek), se službou www.sms.cz spolupracuje obdobně zaměřený program DreamCom. Jeho autory jsem byl upozorněn na zajímavou schopnost, kterou je pokračující podpora brány T-zones a možnost odesílat zprávy skrze ni i nadále. To by totiž umožnilo klientům T-Mobile, registrovaným na T-zones, využít i měsíční balíček 20 či 100 SMS zpráv zdarma. Tato možnost je inzerována i na stránkách DreamCom:
Zachována také zůstane podpora brány T-Zones, přes kterou půjde také odeslat omezené množství zpráv zdarma.
Také samotný program je na to uzpůsoben a bránu na T-zones podporuje ve svých skriptech. Když jsem si to chtěl prakticky vyzkoušet, vše probíhalo jak na drátku, dokonce i výpis komunikace s bránou se zdál být v pořádku (až na chybějící informaci o počtu zbývajících SMS zdarma) – ale ani jedna takto odeslaná SMS zpráva nebyla doručena. Důvod, resp. příčinu se mi do uzávěrky nepodařilo zjistit.
Když jsem se na nedávném setkání s novináři ptal zástupců T-Mobile právě na takovouto možnost (odesílání SMS zpráv ze samostatných programů skrze placenou bránu na T-zones), jejich odpověď byla negativní, prý s něčím takovým nepočítají.