Hlavní navigace

Jak olympiáda ovlivnila únorové výsledky sledovanosti českých televizí?

Jan Potůček

UVNITŘ TOP 10 POŘADŮ ÚNORA – Oproti lednu ztráceli všichni kromě dvou olympijských kanálů České televize. Do desítky nejsledovanějších pořadů měsíce se ale ze Soči dostal jediný přenos.

Doba čtení: 4 minuty

Meziměsíční vývoj (vs. leden 2014)

Cílová skupina 15+

Ani zimní olympijské hry v Soči v únoru neohrozily pozici hlavního kanálu Novy coby lídra českého televizního trhu. Naopak ČT Sport, hlavní olympijský kanál České televize, se probojoval za celý měsíc na pozici čtyřky na trhu. Zaznamenal však největší meziměsíční nárůst v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let. Konkrétně si polepšila o 10,09 procentního bodu na hodnotu 12,45 procenta. Stačilo málo, a byla by třetí nejsledovanější televizí v zemi, protože hlavní kanál Primy v únoru dosáhl podílu 12,72 procenta. Vítězná Nova oslovila 22,11 procenta publika, ČT 1 pak 14,41 procenta, přičemž oproti lednu si pohoršila nejvíc ze všech českých televizí (o 2,58 procentního bodu).

LEDNOVÁ DATA: V lednu nejvíc klesala ČT 1, i meziročně. Oproti prosinci si nejvíce polepšila Prima

Česká televize díky olympiádě, kterou nabízela hned na dvou programech (kromě ČT Sport také na ČT 2, která si oproti lednu polepšila o 0,56 procentního bodu na 4,84 procenta), se v únoru s přehledem stala nejsilnější televizní skupinou v zemi. V souhrnném celodenním podílu na dospělém publiku starším 15 let dosáhla hodnoty 37,28 procenta, což bylo o 7,54 procentního bodu více než v lednu. Skupina Nova se posunula na pozici dvojky trhu, když si oproti lednu pohoršila o 2,42 procentního bodu na kumulovaný podíl 29,38 procenta. Na třetí pozici skupiny Prima se nic nezměnilo ani v únoru, meziměsíčně si pohoršila o 1,80 procentního bodu na hodnotu 19,28 procenta.

Top 10 všechny stanice (únor 2014)

Cílová skupina 15–54

V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, na kterou programově a obchodně cílí skupina Nova, v únoru nejvíc posilovala olympijská ČT Sport. Polepšila si více než v širší kategorii všech dospělých starších 15 let, konkrétně o 11,45 procentního bodu na hodnotu 13,91 procenta, a stala se druhou nejsledovanější televizí v zemi hned za hlavním kanálem Novy (ten vykázal celoměsíční podíl 24,14 procenta, přičemž vykázal největší meziměsíční pokles o 2,74 procentního bodu). Až za ČT Sport skončila sesterská ČT 1 (podíl 11,48 procenta) i hlavní kanál Primy (9,77 procenta). Růst v únoru zaznamenala už jen ČT 2 (o 1,11 procentního bodu na hodnotu 4,79 procenta) a Smíchov, u něhož šlo spíše o stagnaci (rostl o jednu setinu procentního bodu na podíl 1,60 procenta).

Rozdíl mezi největšími televizními skupinami a jejich souhrnnými celodenními podíly na publiku v této divácké kategorii nebyl tak významný jako u cílové skupiny D15+. Lídrem sice byla Česká televize, která si ve srovnání s lednem polepšila o 10,07 procentního bodu na hodnotu 34,47 procenta, ale druhá Nova zaostala jen o necelé dva procentní body, když vykázala podíl 32,86 procenta. Oproti lednu klesla o 4,21 procentního bodu. O něco menší pokles zaznamenala skupina Prima na třetí pozici: pohoršila si o 2,07 procentního bodu na hodnotu 18,02 procenta, přičemž nejvíc klesal její hlavní kanál (o 0,99 procentního bodu na podíl 9,77 procenta).

Kanály – průměrné podíly (únor 2014)
Graf podílu kanálů (únor 2014)
Graf podílu skupin (únor 2014)

Meziroční vývoj (vs. únor 2013)

Cílová skupina 15+

Letošní zimní olympiáda skýtá zajímavé meziroční srovnání s únorem 2013, kdy se žádná podobná velká sportovní akce nekonala. V tomto meziročním srovnání průměrných celodenních podílů na publiku starším 15 let logicky nejvíce vzrostla ČT Sport, a to o 8,15 procentního bodu na hodnotu 12,45 procenta. Stoupal ale i Smíchov (o 0,44 procentního bodu na 1,05 procenta), „olympijská“ ČT 2 (o 0,33 procentního bodu na 4,84 procenta) a televize zastupované agenturou Atmedia (o 1,25 procentního bodu na 3,25 procenta). Naopak největší pokles vykázal hlavní kanál Primy, který se meziročně propadl o 2,97 procentního bodu na hodnotu 12,72 procenta, a také ČT 1 (klesla o 2,46 procentního bodu na podíl 14,41 procenta).

Z pohledu tří největších televizních skupin v zemi a jejich souhrnných celodenních podílů na publiku starším 15 let si v únoru meziročně nejvíc polepšila Česká televize. Její kumulovaný podíl vzrostl o 6,81 procentního bodu na hodnotu 37,28 procenta. Nepatrný růst i přes olympiádu zaznamenala i skupina Nova, která stoupla o 0,29 procentního bodu na 29,38 procenta. Nutno ale dodat, že loni v únoru se do jejího výkonu ještě nezapočítávala sledovanost Telky. Významný meziroční pokles potkal skupinu Prima, která si pohoršila o 5,48 procentního bodu na hodnotu 19,28 procenta. Významně se na tom podílela i Prima Zoom, která meziročně klesla o 1,55 procentního bodu na hodnotu 1,79 procenta.

Cílová skupina 15–54

V „novácké“ kategorii diváků od 15 do 54 let si v únoru meziročně nejvíce polepšila rovněž ČT Sport. Její podíl vzrostl o 9,21 procentního bodu na hodnotu 13,91 procenta. Růst zaznamenal i Smíchov (o 0,61 procentního bodu na 1,60 procenta), ČT 2 (o 0,27 procentního bodu na 4,79 procenta) a skupina televizí zastupovaných agenturou Atmedia (o 0,32 procentního bodu na 3,22 procenta). Nejvíce v této kategorii meziročně klesal hlavní kanál Primy, který si pohoršil o 2,74 procentního bodu na hodnotu 9,77 procenta. Klesal ale i hlavní kanál Novy (o 1,78 procentního bodu na 24,14 procenta), ČT 1 (o 1,34 procentního bodu na 11,48 procenta) a „ostatní“ neměřené televize (o 1,34 procentního bodu na 8,21 procenta).

V meziročním srovnání výkonu tří největších televizních skupin a jejich souhrnných celodenních podílů na publiku od 15 do 54 let si nejlépe vedla Česká televize. Jejích šest programů oslovilo 34,47 procenta publika, což bylo o 9,66 procentního bodu více než v únoru 2013. Skupina Nova si v této kategorii meziročně pohoršila o 1,14 procentního bodu na hodnotu 32,86 procenta a skupina Prima výrazně propadla o 6,75 procentního bodu na kumulovaný podíl 18,02 procenta. Za zmínku stojí, že o dva procentní body meziročně klesla nejmladší stanice skupiny Prima Zoom, výrazně si ale pohoršila i Prima Cool (klesla o 1,45 procentního bodu).

Našli jste v článku chybu?