Hlavní navigace

Jak se budou živit internetové firmy

16. 11. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Stranou diskuse o stavu internetové infrastruktury zůstává problematika postupného "sbližování" klasických IT firem a poskytovatelů internetových služeb. Jde přitom o významný aspekt soudobého rozvoje informačních a komunikačních technologií. Kdo vlastně bude na dalším rozvoji profitovat a jakým způsobem?

Hlavní otázkou, která se stále více dere do popředí, je, zda-li tím správným partnerem pro budování e-commerce projektů je specializovaná webdesignerská společnost a nebo spíše „klasický“ systémový integrátor. Část odpovědi lze zcela jistě nalézt v produktových posunech hlavních dodavatelů podnikových řešení, kdy snad ani jeden z významnějších producentů nenechává pole e-záležitostí ležet ladem. Také většina domácích i zahraničních dodavatelů řešení nabízí svým zákazníkům internetové aplikace, ať už v přímé integraci s existujícími systémy nebo jako samostatné aplikace.

O obrázcích to již dávno není

Na straně druhé se řada původně „prezentačně“ zaměřených firem, které vznikly právě s příchodem komerčního využívání Internetu, postupně absorbovala schopnosti vytváření komplexnějších aplikací. Navíc často se schopnostmi zajištění provozu takových aplikací díky své větší provázanosti s vlastními poskytovateli připojení. Právě komplikované provázání „kreativity“ a analytických schopností činí z těchto firem nadmíru zajímavé subjekty, které jsou schopny poskytovat interaktivní prezence svým klientům nejen na Internetu. Samozřejmě nelze opominout skupinu specializovaných firem většinou orientovaných na specifické aspekty spojené s Internetem, ať už je to česká Tiny Software nebo např. americká Ariba. Tyto specializované firmy uspějí nejen podle kvality svých řešení, ale i podle schopnosti naladit své klienty na „správnou“ vlnu, které jejich řešení představuje.

Velkým otazníkem ovšem zůstává, jak se bude odehrávat další boj o podnikové zákazníky, neboť je již jednoznačné, že Internet se nerovná pouze prezentace spadající do působnosti reklamní agentury a web designérů.

Internet začíná protkávat nejrůznější zákoutí podnikových informačních systémů, a současní obsluhovatelé rozhodně nechtějí přenechat toto pole pro nově příchozí „čistě“ internetové společnosti. Na druhé straně řada IT firem nebyla prozatím schopna dostatečně integrovat a ovládnout nové technologie, a jejich výstupy neodpovídají současným posunům na trhu.

Obě pomyslné strany bojiště přichází nejen s naprosto rozdílnými schopnostmi, ale současně jsou i odlišně vnímány svými zákazníky. Samozřejmě jako ideální se jeví propojení obou typů subjektů, leč to v delším časovém období znamená další konsolidaci a přeskupování na trhu.

Jestliže v celosvětovém měřítku lze očekávat i možné odkupování „klasických“ IT společností internetovými díky jejich virtuální síle dané cenou akcií, u nás pak bude panovat spíše opačný trend – tedy integrace internetových firem do nejsilnějších IT firem, případně vytváření specializovaných divizí v rámci těchto firem. Nemalou měrou se na tomto bude podílet již zmíněné využívání základních komponent od IT dodavatelů, které řadu funkcionalit nyní vyvíjenou na zakázku nebo jako samostatné řešení již obsahují.

Co přinese ASP

Další zajímavou otázkou je, i ve světle nové zprávy o fundingu společnosti ASP1000 ze strany „profláknuté“ Esther Dyson, jak do současné hry zasáhne příchod ASP (Application Service Provider) provozovatelů. Jakkoli je celosvětově tento trend opěvován, osobně se domnívám, že jeho prosazení ve východní Evropě bude stát podstatně více úsilí než většina společností nyní předpokládá. Samozřejmě budou existovat oblasti, ve kterých bude situace podstatně jednoduší – typicky je jí dnes prodej na Internetu, kde již jako ASP působí několik firem (byť toto označení příliš nepoužívají). Důvodem je poměrně značné oddělení prodeje na Internetu od vnitřních procesů, zatímco např. v případě CRM řešení (oblíbená oblast pro celou řadu firem), bude situace dle mého názoru komplikovanější.

Jedním z důvodů je nízká kvalita infrastruktury u malých a středních firem, která komplikuje vzdálené využívání aplikací a jejich propojení s vnitřními procesy a systémy. Velké firmy mají pak tendenci spíše ke klasickému outsourcingu než k využívání plejády ASP aplikací od řady provozovatelů.

KL24

Ovšem tak jako je tomu v jiných oblastech, rozvoj ASP není záležitostí samotného modelu, ale především „killer“ aplikace, která bude schopna maximálně zaujmout cílové trhy. Současně musí dojít k postupné změně modelu fungování současných firem, která přinese vyšší „virtualizaci“ jejich procesů a tedy i možnost téměř neomezeného přenášení výkonu některých z nich na externí provozovatele.

Opět otevřenou otázkou zůstává, kdo vlastně bude ASP služby poskytovat. Určitě to na jedné straně je snahou současných „ISP“ firem, ale do zelí jim lezou i přímo IT dodavatelé, kteří drží v ruce trumf – rozsáhlé schopnosti rozvoje vlastních ASP aplikací.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V současné chvíli pracuje jako managing director poradenské skupiny Tree of Business Knowledge.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).