Když se loni na podzim dvě sítě tuzemských balíkomatů – Kouzelná Almara a InPost - spojily v jednu, neobešlo se to bez problémů. Mnoho zásilek nebylo doručeno, nebo se na místo určení dostaly se zpožděním, a začaly se množit hlasy nespokojených obchodníků.
Někteří provozovatelé e-shopů dokonce kvůli problémům s doručením přestali tuto možnost nabízet. A spoluzakladatel Kouzelné Almary Tomáš Čupr v listopadu pro deník E15 prohlásil že „InPost a IN TIME projekt Kouzelná Almara zabily.“
Balíkomaty v Česku
Automaty na vydávání balíkových zásilek začaly v Česku fungovat před rokem. Jako první je pod názvem Kouzelná Almara spustil zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr, investiční skupina Miton a Enern. Jen o pár týdnů později se rozjel projekt poštomatů InPost polské skupiny Integer.pl. Poštomaty provozuje společnost Postal Terminals CZ s.r.o. (vlastněná z 55 % polskou firmou easyPack patřící do skupiny Integer.pl) a veškerou logistiku zajišťuje kurýrní firma IN TIME.
Jaká je situace po více než půl roce? Na první pohled to vypadá na happy end: zástupci IN TIME tvrdí, že se jim potíže podařilo odstranit a doručování balíčků do poštomatů vyladit ke spokojenosti obchodníků i zákazníků.
Že už služba funguje bez problémů, Lupě potvrdil například šéf obchodu Bonami.cz Václav Štrupl, který si loni v říjnu na zpožďování zásilek stěžoval.
Poštomaty používá necelá stovka e-shopů
Zatím to ale vypadá, že mezi zákazníky není o poštomaty příliš velký zájem. Podle údajů IN TIME jich je aktuálně po celé České republice rozmístěna rovná stovka. Nejvíce využívané jsou ty v Praze, Brně a Ostravě, k více vytíženým ale patří i některé poštomaty ve Zlíně a Českých Budějovicích.
V dubnu do nich bylo doručeno v průměru 1500 zásilek týdně. Byť toto číslo podle Petera Prištice, obchodního ředitele firmy IN TIME, neustále roste, například na Bonami.cz využívá doručení do poštomatů jen zhruba 5 % zákazníků. U některých internetových obchodů je podíl doručení do poštomatů ještě nižší.
„Z 10 000 objednávek si vybralo doručení do poštomatu pouze 39 lidí. Což je velice směšné číslo. A to poštomaty hezky podporujeme v nabídce dopravy v objednávce. Pro zákazníky to není lákavé, pokud jsou jiné možnosti dodání,“ říká provozovatel e-shopu Dárkyla.cz Jan Kovalčík.
Zásílání zboží do poštomatů nabízí v současné době více než 80 e-shopů. Prištic ale věří, že v následujících měsících může jejich počet přibývat tempem až 30 e-shopů měsíčně. Pomoci by tomu měl jednodušší způsob napojení na systémy internetových obchodů. „S nárůstem počtu zásilek klesá procento těch nevyzvednutých. Aktuálně se pohybuje těsně pod 2 %,“ dodal Prištic.
Jisté ale je, že zásilky od největšího tuzemského internetového prodejce Alza.cz se v poštomatech neobjeví. E-shop totiž v těchto dnech spustil svoji vlastní síť balíkomatů. Na začátku jde o jedenáct boxů rozmístěných po Praze, brzy jich ale má v hlavním městě být až třicet.
Ze statistik IN TIME vyplývá, že lidé si zásilky ze samoobslužných automatů vyzvedávají cestou z práce, konkrétně mezi půl čtvrtou odpoledne a půl osmou večer. „Není ale hodina, kdy by si příjemce nepřišel vyzvednout svoji zasilku do Poštomatu. Překvapily nás pozdní noční hodiny, ale i velmi brzké ranní hodiny,“ uvedl Prištic.
Platby v hotovosti v dohledné době nebudou
Za nižší oblibou poštomatů InPostu by mohlo stát například to, že umožňují za doručené zásilky platit pouze prostřednictvím platební karty – a na tom se v blízké budoucnosti nic nezmění.
„Specifikem tohoto regionu je způsob platby. Objednávání přes internet využívá více možností způsobu platby, nicméně stále je velké procento příjemců, kteři volí dobírku. Dnešní doba je čím dál více elektronizovaná a používání internetu, mobilu a platební karty neustále roste. Proto v tuto chvíli považujeme způsob platby kartou za postačující, ale nevylučujeme i použití jiných způsobů, které by umožňovaly přijemci jednoduché a pohodlné vyzdvednutí zahrnující úhradu za zásilku,“ prohlásil Prištic.
Připomeňme, že Česká pošta (ČP), která po několika odkladech spustí v ostrém provozu svých prvních deset balíkomatů o letních prázdninách, se vydala opačnou cestou. Nejdříve nabídne pouze platby v hotovosti. Rozšíření na platby kartou bude záviset na výsledcích jednání o jednotlivými bankami.
V poštomatu maximálně tři pracovní dny
Zatímco v platebních možnostech se budou balíkomaty státního podniku a InPostu lišit, shodná bude maximální doba, po kterou v automatu vyčká na svého adresáta – tři pracovní dny. Pokud si v této lhůtě zákazník InPostu, resp. IN TIME nestihne zásilku vyzvednout, má možnost tak následující čtyři pracovní dni učinit v nejbližším depu. Podobě bude postupovat i ČP s tím rozdílem, že zásilku uloží na další čtyři pracovní dny na nejbližší poštovní pobočce.
Ze zkušeností společnosti IN TIME vyplývá, že se ČP musí připravit na to, že se její balíkomaty mohou stát terčem vandalů. „Často se setkáváme s poškozením kamer nebo obrazovek, čas od času si kuřáci o poštomat típají cigaretu. K velkým poškozením ale zatím nedošlo,“ dodal Prištic.
Poštomaty zatím slouží pouze k doručování zásilek, v budoucnu by ale jejich prostřednictvím mohlo být možné zásilky i odesílat. „Připravujeme to ve spolupráci s provozovateli několika služeb, které jsou dnes na českém trhu dostupné. Všichni nabídnou adresátům zaslání zásilky nejen po České republice, ale i na Slovensko. Tato služba bude dostupná nejen firmám, ale i běžným lidem ‚z ulice‘,“ uvedl Prištic s tím, že bude prostřednictvím poštomatů možné posílat zásilky jak na adresu, tak do jiného poštomatu. Kdy konkrétně by měla být služba spuštěná, ale neprozradil.
Také ČP počítá s tím, že využije potenciál balíkomatů oběma směry. Tedy nejen pro doručování balíků, ale i pro jejich odesílání. Do budoucna plánuje, že by prostřednictvím těchto automatů mohlo být možné zaplatit i složenky či dobít kredit mobilního telefonu.
První balíkomaty se v Evropě objevily už před více desti lety. V roce 2001 je začali testovat v sousedním Německu. Podívejte se, kde všude v zahraničí fungují.