Zprávy z Holešovic
Bude to taková česká TA 3, ale nejen o zprávách. Tak charakterizoval program Z 1 před několika týdny v rozhovoru pro server DigiZone.cz jeho ředitel Martin Mrnka. Šéf představenstva společnosti První zpravodajská, kterou ovládá slovenská finanční skupina J a T, má kancelář v Praze na Vinohradech, kousek od budovy Českého rozhlasu. Do konce roku by se ale měl s celým týmem přestěhovat do Holešovic, kde v těchto dnech začíná generální oprava budovy pro Z 1. Pokud se mluví o týmu, jde o dva stálé zaměstnance na plný úvazek a asi dvacet externistů, z nichž většina do televize nastoupí během září a října. Přesto už má Z 1 obsazeny všechny klíčové posty v managementu i na nižším stupni řízení.
Obchodního ředitele Pavla Grombíře, dlouholetého šéfa inzertního oddělení Lidových novin, přetáhnul nový program televizi Prima. Šlo o takovou nechtěnou „výměnu“: Primě se pro změnu podařilo „zlanařit“ šéfa zahraničního zpravodajství Z 1 Petra Tichého (dostal nabídku zúčastnit se castingu na nové moderátory hlavní zpravodajské relace a Prima ho vybrala). Z toho důvodu, a taky proto, že řada lidí k nám nastupuje až během podzimu a s některými ještě nemáme uzavřenou smlouvu, většinu jmen ještě nezveřejňujeme. K tomu dojde právě až na podzim,
vysvětluje Mrnka. Obává se totiž, že by po kvalitních lidech ze Z 1 mohla sáhnout jak Prima, tak Nova, která uvažuje o prodloužení večerního zpravodajského bloku a rozšiřuje redakce zpravodajství a publicistiky.
Mrnka: Regiony budeme nakupovat
Nejistota je na místě. Bývalá redaktorka Novy Aneta Procházková, o níž se Mrnka opakovaně zmínil jako o budoucí reportérce či moderátorce Z 1, dostala podle šéfa nového zpravodajského kanálu hned několik zajímavých nabídek od stávajících televizí. Přesto zůstává u Z 1. Minulý čtvrtek uspořádala Z 1 casting na místa moderátorů. Oslovili jsme patnáct lidí. Na podzim chceme udělat ještě jednu vlnu. Už přibližně tušíme, o koho bychom měli zájem,
říká Mrnka. Redakci zpravodajství povede Hanuš Hanslík, někdejší reportér Novy a pozdější šéf pražské přílohy Mladé fronty Dnes (a naposledy vedoucí redakce bezplatného pražského deníku Metropolitní expres), šéfproducentem bude Tomáš Volejník, sport povede Daniel Macho a krajské zpravodajství Petr Schwarz, někdejší šéfredaktor zpravodajství na Primě.
Regionální zprávy chce Z 1 nakupovat od již existujících studií, podobně jako Nova nebo Prima. Například od Regionální Televizní Agentury, s jejímž výkonným ředitelem Jaroslavem Korytářem už stanice vyjednávala. Akviziční oddělení Z 1 povede Denisa Dufková, která je zároveň ředitelkou pro strategické plánování. Oproti jiným televizím nebude mít Z 1 šéfa domácího zpravodajství. Líbí se nám model slovenské TA 3, kde mají zástupci šéfredaktora bezprostředně na starosti i výrobu domácího zpravodajství. Zřejmě zvolíme stejné řešení,
říká Martin Mrnka. Se slovenskou TA 3, s níž nový zpravodajský kanál v Česku pojí stejný majitel, počítá Z 1 také při skladbě vlastního programu. Každý den nabídne alespoň jednu zpravodajskou relaci přebíranou v původním znění ze Slovenska.
Reklamu na Z 1 chce prodávat Mafra
Měření sledovanosti, na němž budou záviset příjmy televize, chce Z 1 zatím řešit přes Media Projekt. Později vstoupí do peoplemetrového průzkumu. Zřejmě využijeme nabídky společnosti Mediaresearch (nynější provozovatel peoplemetrů), ale pokud by se objevily nabídky jiných průzkumů než současných peoplemetrů, které zatím měří sledovanost pouze v domácnostech, zatímco na televizi našeho typu se člověk dívá i v práci, v restauraci nebo prostřednictvím mobilního telefonu, určitě je využijeme,
plánuje Mrnka. Ceník reklamních spotů se tedy zatím nebude odvíjet bezprostředně od sledovanosti toho kterého pořadu, ale půjde spíš o časová pásma jako u kabelových televizí. Z 1 je chce prodávat sama, ale nebrání se ani spolupráci s některou z velkých agentur.
Nenabídneme jen zprávy, říká Martin Mrnka
Kolik novinářů bude celkově pracovat v Z 1?
Celkově budeme mít 120 interních a externích zaměstnanců, z toho bude asi 30 novinářů.
Jak se bude Z 1 lišit od již existující zpravodajské digitální stanice ČT 24?
ČT 24 vlastně není tak úplně klasická zpravodajská televize. Systém ČT 24 je nastavený tak, že udělají jednou denně velké zprávy pro ČT 1, a to, co nabírají během dne, pouští na zpravodajském kanálu. Pro ně vlastně ČT 24 není prioritou, pro ně je důležité naplnit zprávy na ČT 1. Reflektují den prizmatem hlavní zpravodajské relace. My budeme fungovat jako klasická zpravodajská televize, která nemá žádnou hlavní zpravodajskou relaci. Když se něco stane, budeme mít snahu přinášet kvantum informací, nebudeme si je schovávat na později. Na prvotní informace budeme nabalovat další a další zprávy, které nabereme během dne. Budeme jakoby surfovat na vlně informací. Další rozdíl je v tom, že ČT 24 dnes hodně přebírá pořady z prvního a druhého programu ČT a vlastních pořadů má pomálu. U nás budou všechny pořady vyráběné jen pro tuto televizi.
Celý rozhovor si můžete přečíst zde.
Oslovily nás všechny tři hlavní agentury na trhu, včetně Arbomedie. Máme také domluvenou schůzku s Mafrou, projevila zájem nás zastupovat. Zřejmě zvolíme kombinaci, protože zkušenost TA 3, ale i Óčka nebo Top TV je taková, že než se celý byznys zajede, panuje ze strany agentur vůči novým projektům značná nedůvěra,
vysvětluje Mrnka. Pro Mafru by bylo zastupování Z 1 zajímavé hned z několika důvodů. Patří jí hudební kanál Óčko, další z šesti nových digitálních kanálů, ale mohla by tuto stanici také zařadit do inzertního balíčku společně se svými deníky MF Dnes a Lidové noviny, ale i se zpravodajským serverem iDnes. Naopak původní Mrnkova myšlenka společného prodeje reklamních časů v rámci Asociace digitálních televizí, sdružení šesti nových digitálních programů, se neujala. Plnoformátovým kanálům se zdála být nevýhodná.
Jaké bude pokrytí?
V jaké fázi je jednání se společností Czech Digital Group, provozovatelem přechodného multiplexu B, v němž má Z 1 vysílat? Podle Mrnky se čeká na držitele dalších dvou programových licencí pro multiplex B, regionální síť RTA a TV Pohoda. Jejich zájmu se bude muset Z 1 přizpůsobit i co se týká celkového pokrytí této vysílací sítě. Většina digitálních programů chce pozemně vysílat jen pro sedmdesát procent populace, přesně jak definuje zákon minimální celoplošné pokrytí pro komerční televize. Mrnka ale upozorňuje, že takové rozhodnutí nebude moci učinit jeden program sám za sebe, ale po dohodě se všemi dalšími stanicemi, s nimiž bude sdílet jeden multiplex. Pokud se ostatní dohodnou, že chtějí vysílat na větším území než my, budeme se jim muset přizpůsobit,
připouští Mrnka.
Tak horké to ale zřejmě nebude, protože většina digitálních stanic chce na šíření signálu co nejvíce ušetřit a v regionech s malou hustotou obyvatel počítají s dokrytím přes satelit. Komerční zpravodajský kanál by se měl objevit také v nabídce kabelové společnosti UPC a aktuálně vyjednává o zařazení do IPTV od Telefóniky O2 Česká republika. Chceme být dostupní ve všech platformách, včetně vysílání pro mobilní telefony. Jedině tak budeme zajímaví pro naše diváky,
říká Mrnka. Konkurence veřejnoprávního kanálu ČT 24 se šéf Z 1 neobává. Myslím si, že bychom uspěli, i kdyby Česká televize nepřišla o reklamu. Přeci jenom budeme komerční televize. Ale když vidím, jak na Kavčích horách najednou připravují středoevropský magazín, o kterém píšeme v našem dva a půl roku starém projektu, musím se smát.