Hlavní navigace

Jak se vyvíjí návštěvnost českých webů od roku 2007? Velcí hráči nerostou

15. 11. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jak se vyvíjí návštěvnost řady nejdůležitějších českých webů – portálů, televizí, médií i sociálních sítí? Někdy je dobré podívat se na čísla z dlouhodobějšího pohledu.

Roste český Internet? Pokud budeme brát v potaz čísla z NetMonitoru, počet měsíčních uživatelů (RU) českého Internetu už roky míří vzhůru. Na základě toho by se dalo očekávat, že největší a nejdůležitější weby na českém Internetu by také měly růst. 

Jenže při pohledu na vývoj návštěvnosti čtyř nejsilnějších – Seznam.cz, Novinky.cz, Centrum.cz a iDnes.cz – to nevypadá zrovna nejlépe. Poslední měsíce to vypadá dokonce spíš na pokles. A to ani nebereme v potaz, že v měsících, kdy většina z nich stagnovala, český Internet jako takový rostl.

Portály (Zdroj: Netmonitor, RUest)

Portály (Zdroj: Netmonitor, RUest)

Jak je na tom e-comerce? Už před několika lety bylo zajímavé sledovat, jak rychle roste Heureka.cz nebo Bazos.cz. A ejhle, i s odstupem dvou, tří let oba tyto weby stále nabírají nové uživatele. Zatímco Aukro.cz klesá a ani Zbozi.cz (od české jedničky, Seznamu) rozhodně neroste.

e-komerce (Zdroj: NetMonitor, RUest)

e-komerce (Zdroj: NetMonitor, RUest)

S českými televizními či video weby je to taky zajímavé. Streamu se přestalo dařit už někdy loni, od té doby jde setrvale dolů. A pokud se podíváte na graf, který jej srovnává s Novou, zjistíte, že té se po mnoha měsících stagnování konečně podařilo mírně růst. Ale Blog.cz, který Nova kdysi koupila (a měl být výraznou pomocí v návštěvnosti), padá dolů.

Stream vs. TV NOVA (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Stream vs. TV NOVA (Zdroj: NetMonitor, RUest)

České sociální sítě, tedy Lide.cz, Spoluzaci.cz a Libimseti.cz, jsou opravdu už jenom ozvěnou minulosti. Na počátku 2009 je v návštěvnosti předstihl Facebook. A zatímco ten dnes udává, že má 4,2 milionu měsíčních aktivních uživatelů z ČR,  Lide.cz jsou už hodně dlouho pod jedním milionem. A to v době své největší slávy měly i přes dva miliony.

České sociální sítě (Zdroj: NetMonitor, RUest)

České sociální sítě (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Ale vraťme se ještě na chvíli k největším webům a hlavně portálům – Seznam.cz, Novinky.cz, Centrum.cz, Atlas.cz (ano, kupodivu stále existuje) a iDnes.cz pohledem návštěvnosti hlavních stránek. Je to smutný pohled, protože Seznamu se s jeho hlavní stránkou za poslední roky podařilo vyrůst ze zhruba 4 milionů na prakticky pět a půl. A zbytek „živoří“ kdesi u jednoho milionu.

ebf - partner 1

Portály a jejich hlavní stránky (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Portály a jejich hlavní stránky (Zdroj: NetMonitor, RUest)

A na závěr graf zachycující více webů a tedy trochu méně přehledný. Ukazuje ale několik podstatných věci, které se týkají médií na českém Internetu. Především to, že velcí hráči nerostou. Pak to, že se iPrima.cz podařilo za poslední rok velmi výrazně vyrůst, dokonce tak, že poráží i Českou televizi a pokud se bude stále stejně snažit, mohli by se dostat až na úroveň Novy. A také to, že Blesk.cz se dařilo růst až do počátku letošního roku, ale pak se růst zastavil.

Média (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Média (Zdroj: NetMonitor, RUest)

A nabídnu vám ještě jeden zajímavý graf. Ten bude ale pro opravdové pamětníky, kteří pamatují doby, kdy byly v kurzu Volny.cz a Tiscali. Prvně jmenovaný web koupila Economia a připadá mi, že je dost smutný pohled dívat se, jak portálu stále klesá návštěvnost. Druhý web, tedy Tiscali, se stále snaží o samostatnou existenci. A pořád je na tom aspoň lépe než Volny.

Tiscali a Volny (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Tiscali a Volny (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).