Hlavní navigace

Jak správně telefonovat (po Internetu)

27. 10. 1998
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ne, nebojte se, nechystám pro vás žádné poučné desatero pravidel, jak se chovat v telefonu; ostatně mám pocit, že pánové Šimek a Grossman to už dávno zvládli nenapodobitelným způsobem. Řeč je o možnostech telefonování po Internetu u nás.

O telefonování po Internetu, či chcete-li IP telefonii, se hovoří už poměrně dlouhou dobu. Aby ne – je to celkem lákavá možnost, jak mohou nejrůznější (a zvláště Internetové) firmy konkurovat spojeným Telecomům celého světa a trochu jim upuštět jejich prakticky výhradní rybník dálkových hovorů. Díky IP telefonii totiž hovor po ryzí telefonní síti prochází na obou koncích jen „na poslední míli“. Na straně volajícího jde nejprve po jeho lokálním telefonním připojení do Internetu, potom pokračuje po Internetu až na místo určení, kde se jakousi branou znovu vrací do telefonní sítě, v ideálním případě jako lokální hovor, v každém případě však „blíže“ cíli – a tedy levněji – než původně.

První pokusy v telefonování po Internetu by se snad ani nedaly nazvat telefonováním. Na jednom konci chodby (a posléze možná světa) někdo hovořil do mikrofonu počítače a na druhém konci lezly rovněž z počítače jakési podivné skřeky, které by se s notnou dávkou dobré vůle mohly označit za lidský hlas. Šlo tak spíše o přenos zvuku po Internetu, zvláště když tyto systémy často nebyly ani duplexní. To znamená, že v jednu chvíli mohl hovořit vždy jen jeden a když domluvil, mohl začít zase druhý. Jestli jste někdy v detektivce sledovali vysílačkový rozhovor inspektora se základnou, plný „Přepínám“, máte myslím celkem přesnou představu, jak to funguje."

Mnohem zajímavější jsou však profesionálnější systémy, které přišly na řadu později. Jeden ze způsobů jsem už popsal. Využívá sice pro přenos Internetu, ale kdesi v dálce ústí do telefonní sítě, takže je možné komunikovat na druhé straně s libovolným telefonem a nikoliv jen s počítačem – to je ten hlavní rozdíl. Jiný způsob předvádí třeba RadioMobil se svým Paegas Internet Call – v tomto případě je přes Internet přímo hnán provoz telefonního operátora, takže věc se chová „transparentně“ – na obou koncích je člověk, který drží v ruce telefon a nesedí u počítače.

Jak však vypadá situace v českých luzích a hajích. Nejmasivnějším způsobem využívá volání po Internetu právě zmiňovaný Paegas, což je celkem logické. Jeho cenové podmínky jsou oproti tarifům Telecomu velmi výhodné, ale ani zdaleka nedosahuje úrovně čistě Internetových telefonistů. Je to poměrně logické – nemá potřebu tak činit. Jeho konkurencí na masovém trhu je Telecom a – s trochou nadsázky – pár počítačových šílenců, kteří volají z počítače po Internetu, ho tak moc nezajímá. Ostatně jeho služba má podstatnou výhodu – nejste uvázáni nohou k počítači, můžete si do zahraničí po Internetu zavolat prakticky odkudkoliv.

Přímo v českém Internetu jsou v současné době dva hlavní hráči. Jako první se objevila služba PhoneGlobe od známé firmy Globe Internet, na Invexu se k ní přidala služba Net2Phone v podání CESNETu, který myslím rovněž není třeba představovat. Osobně mne to velmi zaujalo – dokud se této činnosti věnují „nezávislé“ firmy typu Globe, jde přeci jen o něco jiného, než když začnou tento segment trhu obsazovat samotní poskytovatelé připojení. Upřímně řečeno to naznačuje trendy budoucího vývoje – CESNET nepochybně nezůstane osamocen, i další poskytovatele zřejmě přijdou s podobnými nabídkami a část jejich obchodů se přelije z čistého Internetu do telefonování.

To jsem však trochu odbočil, zpátky do reality. Z hlediska zákazníka jsou nepochybně velmi důležité ceny za telefonní hovory, které zaplatí při použití různých cest. Pokusil jsem se proto shrnout ceny za hovor do některých základních zemí u jednotlivých operátorů, lze-li je tak všechny nazvat.

Cílová země SPT TELECOM Paegas Internet Call PhoneGlobe CESNET
USA 35,20 20,90 5,00 3,50
Velká Británie 21,50 13,50 6,40 3,50
Německo 15,80 13,50 9,20 3,50
Francie 23,00 13,50 9,20 3,50
Rusko 30,70 neumožňuje 28 16,50
Čína 73,50 neumožňuje 32,80 20,50

Jak nakonec vidíte sami, nabídka CESNETu je u všech zemí nejnižší. Ceníky Globe byly ovšem konstruovány podstatně dříve, takže není vyloučené, že se se přizpůsobí situaci na trhu a půjdou s cenou dolů.

Ještě na jednu věc je třeba upozornit. Kvalita hovoru do značné míry záleží na tom, jak rychlé je vaše Internetové připojení k bráně dotyčné firmy a jak rychlé je pak její připojení do světa. Je proto důležité si uvědomit, že Net2Phone má svoji základnu – pozor, překvapení – u CESNETu, zatímco PhoneGlobe u Luka. Je tedy důležité, abyste byli připojeni do Internetu u poskytovatele, který s nimi má peering. U Luka, které má peering se všemi, to není takový problém, na dobré cestě je ale i CESNET – dnes mu chybí v podstatě jen InWay, Oasa a SPT TELECOM. Zajímavé je, že PhoneGlobe na svých stránkách nedoporučuje jako optimální připojení k Luku, což by bylo logické, nýbrž k Video On Line. Pokud jde o spojení obou firem se zahraničím, bohužel nemohu sloužit. Paradoxně obě firmy totiž kdysi vystoupily z našich testů, takže se nedá přesně říci, jak na tom jsou. Mohu vám však na tomto místě poprvé prozradit, že CESNET se rozhodl vstoupit zpět do testů a v současné době se už řeší jen technické záležitosti, takže odhadem do týdne by mohly být na Lupě první výsledky. V případě Luka bohužel takto povzbudivé zprávy nemám, ale pokud jde o jejich připojení, díky novým upgradům, které přicházejí, je jejich spojení se světem zřejmě podstatně lepší, než když testy opouštělo.

CIF24

Není však nad vlastní zkušenost, takže pokud se rozhodnete telefonovat po Internetu, zkuste nejdříve od obou konkurentů žádat testovací přístup, abyste se mohli na vlastní kůži přesvědčit, jak to funguje. Můžete přitom testovat i serióznost jejich služeb – slušný poskytovatel vás nechá službu nejdříve vyzkoušet.

Marek Antoš

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).