Suma více než třičtvrtě miliardy korun vysoce překonala původní odhad, který předpokládal růst z částky 425 milionů korun za rok 2003 o zhruba 25 procent na půl miliardy korun. Podle SVITu se na růstu podepsala řada pozitivních faktorů, jako je růst českého Internetu, vstup do EU a především vstup rychloobrátkového zboží (tedy ne zboží dlouhodobého užitku) do internetového reklamního trhu. Růst trhu s internetovou reklamou tak pokračuje poměrně strmou křivkou, o které si jiná média mohou nechat jen zdát – a již se svým objemem některým médiím začíná blížit. Pro letošní rok se počítá s dalším výrazným růstem přes třicet procent a předpokládá se překročení částky jedné miliardy korun.
Kromě tohoto odhadu SVITu existují ještě další odhady mediálních agentur, o některých se nedávno zmínil Ivo Lukačovič na svém blogu, například ARBOmedia odhaduje za loňský rok objem trhu na zhruba 310 milionů korun, OMD se více přiblížilo odhadu SVITu se sumou 710 milionů korun. Ivo Lukačovič z pozice největšího příjemce peněz z internetové reklamy v příspěvku zmínil, že podle jeho odhadů jsou obě sumy podhodnocené (ta od OMD jen o „trošku“), bohužel se však na konec na bližší odhad dle Seznamu nedostalo.
Zajímavé však je porovnání jednotlivých trhů – tedy rádia, televize, novin, out-door a kino reklamy. Z výpočtů společnosti OMD vyplývá, že v loňském roce utratili inzerenti v TV 8,53 miliardy korun, v tisku 6,60 miliardy korun, ve venkovní reklamě 1,55 miliardy korun, rádiová reklama vynesla 1,75 miliardy korun a reklama v kinech 0,09 miliardy korun. I když se neočekává, že letošní růst bude tak strmý jako loňský, začne se blížit rádiím a venkovní reklamě, které by mohl při pokračování vývoje během několika málo let i předstihnout. A to v situaci, kdy rádio poslouchá skoro každý a venkovní reklamě se nevyhne defacto nikdo, zatímco počet internetových uživatelů, i když podle iAuditu meziročně výrazně narostl, nedosahuje ani poloviny populace (a jiné výzkumy jsou ještě skeptičtější).
A jak velký kus koláče má Seznam?
Seznam minulý týden zveřejnil své hospodářské výsledky za loňský rok, podle kterých utržil 553 milionů korun, což je oproti roku 2003 nárůst o 115 procent. Čistý zisk před zdaněním činil 110 milionů korun. Největší podíl na obratu má firemní zápis do katalogu Seznamu, určený pro malé a střední firmy, následovaný klasickou internetovou reklamou a specializovanými inzertními servery Sreality, Sprace a Sauto.
Nedá se pochybovat o tom, že tak jako je Seznam hegemonem českého Internetu v návštěvnosti, je také největším příjemcem inzertních objemů. Do přehledu SVITu se však z tohoto obratu započítala pouze část, která by měla představovat klasickou reklamu – podle vyjádření pana Stanislava Holce, předsedy SVITu, byl podíl Seznamu pouze odhadnut, bohužel však odmítl specifikovat, jak velká část celkového obratu byla započítána.
Růst objemu reklamy na českém Internetu je samozřejmě pozitivní, neboť se z tohoto média stává atraktivní prostor pro oslovování zákazníků a zároveň se stále zachovává určitá „výlučnost“ cílové skupiny uživatelů Internetu – dosahují vyšších příjmů, vyššího vzdělání a jsou mladší než příjemci reklamy v jiných médiích a než je průměr populace. Z hlediska inzerentů se tak jedná o „kvalitnější“ cílovou skupinu. Trh s internetovou reklamou se však již příliš neliší od fungování ostatních trhů, kde bude čím dál tím větší část prostředků směřovat k největším poskytovatelům obsahu (kteří také vykazují nejvyšší růst návštěvnosti). Pro ty také bude nejsnazší „rozjet“ případné nové projekty v dostatečně velkém měřítku a s možností snazšího získání finančních prostředků z inzerce díky profesionálně fungujícímu zázemí. Internet tak sice i nadále poskytuje nejjednodušší cestu k realizaci nových projektů, ovšem ekonomické a tržní prosazení může být již stejně náročné jako u „starých“ médií. Stále však naštěstí zachovává větší různorodost pohledů a názorů, a tedy větší svobodu volby, než nám kdy může zprostředkovat tisk či rádio, o televizi nehovoře.