Hlavní navigace

Jak velký je český trh s internetovou reklamou?

23. 3. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) odhaduje celkový obrat českého trhu s internetovou reklamou za rok 2004 na tři čtvrtě miliardy korun a v letošním roce očekává překročení hranice jedné miliardy korun. Jak si tedy stojí Internet, který donedávna nikdo neznal, v porovnání s televizí či tiskovou reklamou? A kolik z toho ukousne Seznam?
Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) při Unii vydavatelů vydala svůj pravidelný odhad obratu českého trhu s internetovou reklamou. Ten sestavuje již několik let po sobě na základě dotazníkového průzkumu: data jednotlivých serverů zpracovává agentura ABC ČR jako nezávislý auditor, který zaručuje zachování utajení důvěrných dat jednotlivých společností. Z dostupných dat (neboť ne všichni se výzkumu zúčastní) se odhadne celková hrubá částka, která českým reklamním trhem na Internetu protekla. Za loňský rok to je více než tři čtvrtě miliardy korun, konkrétně 760 milionů korun, objem trhu tak podle SVIT za loňský rok narostl o 78 procent. Do objemu se započítává pouze reklama na webových stránkách, nikoliv například prodej umístění v katalozích, přednostní výpisy dle klíčových slov a podobně. Průzkumu se pravidelně účastní asi 20 internetových serverů, které tvoří přibližně 80 procent reklamního trhu.

Suma více než třičtvrtě miliardy korun vysoce překonala původní odhad, který předpokládal růst z částky 425 milionů korun za rok 2003 o zhruba 25 procent na půl miliardy korun. Podle SVITu se na růstu podepsala řada pozitivních faktorů, jako je růst českého Internetu, vstup do EU a především vstup rychloobrátkového zboží (tedy ne zboží dlouhodobého užitku) do internetového reklamního trhu. Růst trhu s internetovou reklamou tak pokračuje poměrně strmou křivkou, o které si jiná média mohou nechat jen zdát – a již se svým objemem některým médiím začíná blížit. Pro letošní rok se počítá s dalším výrazným růstem přes třicet procent a předpokládá se překročení částky jedné miliardy korun.

Kromě tohoto odhadu SVITu existují ještě další odhady mediálních agentur, o některých se nedávno zmínil Ivo Lukačovič na svém blogu, například ARBOmedia odhaduje za loňský rok objem trhu na zhruba 310 milionů korun, OMD se více přiblížilo odhadu SVITu se sumou 710 milionů korun. Ivo Lukačovič z pozice největšího příjemce peněz z internetové reklamy v příspěvku zmínil, že podle jeho odhadů jsou obě sumy podhodnocené (ta od OMD jen o „trošku“), bohužel se však na konec na bližší odhad dle Seznamu nedostalo.

Zajímavé však je porovnání jednotlivých trhů – tedy rádia, televize, novin, out-door a kino reklamy. Z výpočtů společnosti OMD vyplývá, že v loňském roce utratili inzerenti v TV 8,53 miliardy korun, v tisku 6,60 miliardy korun, ve venkovní reklamě 1,55 miliardy korun, rádiová reklama vynesla 1,75 miliardy korun a reklama v kinech 0,09 miliardy korun. I když se neočekává, že letošní růst bude tak strmý jako loňský, začne se blížit rádiím a venkovní reklamě, které by mohl při pokračování vývoje během několika málo let i předstihnout. A to v situaci, kdy rádio poslouchá skoro každý a venkovní reklamě se nevyhne defacto nikdo, zatímco počet internetových uživatelů, i když podle iAuditu meziročně výrazně narostl, nedosahuje ani poloviny populace (a jiné výzkumy jsou ještě skeptičtější).

A jak velký kus koláče má Seznam?

Seznam minulý týden zveřejnil své hospodářské výsledky za loňský rok, podle kterých utržil 553 milionů korun, což je oproti roku 2003 nárůst o 115 procent. Čistý zisk před zdaněním činil 110 milionů korun. Největší podíl na obratu má firemní zápis do katalogu Seznamu, určený pro malé a střední firmy, následovaný klasickou internetovou reklamou a specializovanými inzertními servery Sreality, Sprace a Sauto.

CS24 tip temata

Nedá se pochybovat o tom, že tak jako je Seznam hegemonem českého Internetu v návštěvnosti, je také největším příjemcem inzertních objemů. Do přehledu SVITu se však z tohoto obratu započítala pouze část, která by měla představovat klasickou reklamu – podle vyjádření pana Stanislava Holce, předsedy SVITu, byl podíl Seznamu pouze odhadnut, bohužel však odmítl specifikovat, jak velká část celkového obratu byla započítána.

Růst objemu reklamy na českém Internetu je samozřejmě pozitivní, neboť se z tohoto média stává atraktivní prostor pro oslovování zákazníků a zároveň se stále zachovává určitá „výlučnost“ cílové skupiny uživatelů Internetu – dosahují vyšších příjmů, vyššího vzdělání a jsou mladší než příjemci reklamy v jiných médiích a než je průměr populace. Z hlediska inzerentů se tak jedná o „kvalitnější“ cílovou skupinu. Trh s internetovou reklamou se však již příliš neliší od fungování ostatních trhů, kde bude čím dál tím větší část prostředků směřovat k největším poskytovatelům obsahu (kteří také vykazují nejvyšší růst návštěvnosti). Pro ty také bude nejsnazší „rozjet“ případné nové projekty v dostatečně velkém měřítku a s možností snazšího získání finančních prostředků z inzerce díky profesionálně fungujícímu zázemí. Internet tak sice i nadále poskytuje nejjednodušší cestu k realizaci nových projektů, ovšem ekonomické a tržní prosazení může být již stejně náročné jako u „starých“ médií. Stále však naštěstí zachovává větší různorodost pohledů a názorů, a tedy větší svobodu volby, než nám kdy může zprostředkovat tisk či rádio, o televizi nehovoře.

Dáváte na své stránky reklamu?

Autor článku

Autor se již dlouhá léta šťourá v Macích, mobilních technologiích a Internetu a provozuje svůj osobní technický blog www.maler.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).