Koncesionáři musí hovořit o „své BBC“
Britská veřejnoprávní televize a rozhlas BBC za sebou mají poměrně významný projev jejich generálního ředitele Tonyho Halla, který do funkce nastoupil v dubnu letošního roku. Dvaašedesátiletý zkušený manažer nastínil vize, kudy by se obě média mohla ubírat až do roku 2022, tedy přesně do doby, kdy instituce oslaví sto let od svého vzniku. Zároveň byly nastíněny i novinky, na něž se mohou koncesionáři v nejbližší době těšit. Vzhledem k tomu, že BBC je brána jako matka všech veřejnoprávních médií, která bývá častou inspirací pro ostatní, rozhodl jsem se v dnešním článku alespoň ve stručnosti nastínit, které zásadní skutečnosti v jeho řeči padly.
Byl bych rád, kdyby BBC byla do budoucna mnohem blíže svým divákům a posluchačům. Měli bychom s nimi zacházet jako s vlastníky BBC, aby tedy mohli tvrdit, nejen, že jde o BBC, ale že jde o „moji BBC“, případně „naši BBC“,
uvedl Hall a dodal: „Naši koncesionáři očekávají, že se budou moci více zapojit do vysílání. Do budoucna k nám budou více promlouvat jejich hlasy a my jim musíme naslouchat. Generální ředitel nejuznávanější veřejnoprávní instituce měl na mysli především novinky v přehrávači BBC iPlayer, internetový obchod BBC Store, aplikaci BBC Playlister nebo zpracování živých přenosů. BBC má své cíle i na poli globálním.

Generální ředitel BBC Tony Hall nastínil své vize, kam by se instituce měla v následujících letech ubírat.
BBC iPlayer: Doplňkové informace, bonusy i rozlišení 4K
BBC iPlayer je možné přirovnat do stejné kategorie jako iVysílání České televize. BBC ale nechce mít z tohoto prvku jen přehrávač. Chce nabídnout koncesionářům i služby navíc, na něž doposud nebyli zvyklí. Ráda by poskytla doplňkové kanály k významným událostem, jako bude například festival v Glastonbury. Vlastního internetového kanálu by se mělo dočkat například BBC Radio 1, umění nebo věda. BBC iPlayer má přinést také doplňkový exkluzivní obsah, který se na obrazovce neobjeví a umožní zjistit zájemcům o daném pořadu více informací. Uživatel taktéž získá možnost vytvořit si vlastní programové schéma.
Exkluzivního obsahu se má dočkat na internetu například Doctor Who (Pán času) nebo Strictly Come Dancing (originální verze našeho StarDance). Koncesionáři nejen, že budou mít možnost sledovat obsah na různých platformách, jako jsou mobily, tablety, notebooky apod., ale navíc budou moci pokračovat ve sledování pořadu na jiném zařízení od místa, kde v něm skončily. Možnost takzvané Second Screen (druhé obrazovky), tak získává čím dál tím větší popularitu. Uživatel si taktéž bude moci přizpůsobit vysílání jednotlivých tematických internetových kanálů podle svých představ. V rámci iPlayeru budou dostupné i doplňkové informace, zobrazení detailů obrazu a u vybraných videí už také rozlišení 4K.
BBC Playlister: Novinka pro hudební fanoušky
Služba, jakou je BBC Playlister, se do budoucna určitě objeví i u nás, otázkou je, zdali ji nabídne veřejnoprávní médium. Je to ale šance spíše pro stanici Českého rozhlasu, kterou je Rádio Wave. BBC Playlister v dohledné době umožní do aplikace přidávat a ukládat oblíbené skladby, které posluchači zaslechli ve vysílání, a následně je pak exportovat do jedné z digitálních služeb partnerů BBC. V praxi by to pochopitelně znamenalo, že Český rozhlas by se s některým z takových hráčů na českém trhu musel spojit. Co teď není, může za pár let být. A třeba se této možnosti chopí některé z komerčních rádií. Mohla by po ní skočit třeba Evropa 2.
BBC Playlister bude v první fázi spolupracovat se třemi službami, a to Spotify, YouTube a Deezer. Všechny tři značky by měly být známy i uživatelům v Česku, pokud nejsou zrovna internetovými analfabety. Prostřednictvím Playlisteru získají jeho uživatelé také doporučení od svých oblíbených DJ-ů nebo moderátorů. Aplikace tak bude atraktivní jistě především pro posluchače legendární rozhlasové stanice BBC Radio 1. Služba bude sázet na jednoduchost ovládání a právě interakce mezi institucí, jakou je BBC, a samotným posluchačem -koncesionářem. Jde o platformu, která by tu do budoucna rozhodně neměla chybět, ať už se jí chopí veřejnoprávní nebo komerční sféra.
Budoucnost se vyvíjí poměrně jasně
Kroky, které v následujících týdnech, měsících až letech učiní britská BBC, poměrně jasně ukazují na to, jakým směrem by se svět televize měl ubírat. Divák by neměl být jen pasivním uživatelem, ale také se do děje na obrazovce a mimo ni aktivně zapojovat. BBC už nepovažuje koncesionáře za pouhé „povaleče v gauči“, ale lidí, kteří chtějí mít její obsah kdykoliv a kdekoliv. Navíc vychází vstříc i těm lidem, kteří televizor leckdy vůbec nemají. Uživatelé by prostřednictvím interaktivních kanálů měli dostávat obsah navíc. Obrazovou kvalitou Full HD pokrok nekončí, uživatel BBC iPlayeru se dostane i k rozlišení 4K.
Česká televize v porovnání s BBC drží v rámci možností krok. Výkladní skříní internetové zábavy je bez diskusí online videoarchiv iVysílání, který v době psaní tohoto textu nabízel 3104 dní videa a pořadů, v přepočtu tedy přibližně 8,5 let tohoto materiálu. To už skutečně slušná dávka, kterou si může vzít uživatel v podstatě kamkoliv, protože médium nabízí tuto platformu i na mobilních telefonech a tabletech. Je jasné, že uživateli v dnešní době už toto nestačí. Bude chtít exkluzivní informace a materiály, které najde pouze na internetu. Vědoma si toho jsou určitě dobře i komerční média, která ovšem takový obsah budou generovat za účelem zisku. Budoucnost ale bude bezpochyby patřit čím dál tím více tandemu televize internet.
Zamlouvají se vám novinky, které představila britská BBC?