Hlavní navigace

Jakub Havrlant spouští prodej vlakových jízdenek, na projektu se podílí i Seznam

13. 3. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Startup Bileto.cz prodává jízdenky vlakových dopravců a zároveň porovnává jejich ceny. Investor chce využít zkušeností z dopravce LEO Express, do kterého v minulosti investoval.

V Česku dnes byla v testovacím režimu spuštěna nová online služba Bileto.cz, která dokáže vyhledat nejvhodnější vlakový spoj, aktuální cenu jízdenek i volnou kapacitu ve spoji. 

V dalším kroku umožní koupit lístek jakéhokoliv dopravce a odešle Bilet s informacemi o jízdenkách. 

„Bez ohledu na počet přestupů nebo dopravců dostane zákazník jeden e-mail se vším potřebným k cestě,“ vysvětluje technický ředitel Bileta Jiří Psota. Cílem nové služby je podle něj co nejjednodušší a intuitivní nákup lístku. Server proto zatím poběží v testovacím provozu a vedení firmy ji bude dle zpětné vazby uživatelů upravovat. 

Za Biletem stojí skupina Rockaway, kterou založil podnikatel Jakub Havrlant. Ten na konci roku 2012 investoval do vlakového dopravce LEO Express Leoše Novotného a nyní chce využít zkušeností. 

„Jízdenkový byznys, potažmo celé cestování je obor, který ještě stále čeká na svůj ‚disrupt moment‘. Na druhou stranu má extrémně vysoké bariéry vstupu. Vstup do LEO Express mi umožnil rychleji pochopit celý obor, ve kterém je pro online byznys velký potenciál,“ vysvětluje Havrlant.

Bitva o jízdní řády

Byznys Bileta ale komplikují prozatím veřejně ve strojově čitelné podobě nepřístupná data z jízdních řádů. Na tyto údaje ve zdrojových formátech má totiž v Česku stále monopol firma Chaps, která data spravuje a zveřejňuje společně s mediálním domem MAFRA na serveru Idos.cz.

S Chapsem se nyní o data soudí Seznam.cz, který se se současnou situací nehodlá smířit. I přes dílčí úspěchy a rozhodnutí soudů se ale v této věci zatím mnoho nezměnilo.

Seznam ale ústy svého výkonného ředitele Michala Feixe nedávno naznačil, že našel k datům cestu, která Chaps obchází. Konkrétní podrobnosti ale firma zatím tají.

Je proto zajímavé, že Bileto zároveň se spuštěním nové služby oznámilo spolupráci právě se Seznamem, konkrétní detaily kooperace ale chce startup zveřejnit až v následujících dnech. 

Seznam.cz plánuje ve čtvrtek 20. března představit na tiskové konferenci mimo jiné novinky ohledně nové služby Mapy.cz, je tedy dost možné, že se zde dotkne i této spolupráce. 

Jediné, co provozovatelé Bileta zatím k otázce jízdních řádů prozradili, je odpověď ve stylu chytré horákyně: pracujeme s daty z více zdrojů, které jsou nám dostupné. 

„Věříme, že data o jízdních řádech mají veřejnou povahu a je jen otázka času, než budou zpřístupněna. Když jsme ale sledovali soudní řízení, došlo nám, že může jít ještě o běh na dlouhou trať, tak jsme začali hledat jinou cestu,“ vysvětluje šéf produktu Jan Antonín Kolář

Třetí projekt

Jakub Havrlant je v poslední době hodně aktivní. V loňském roce založil skupinu Rockaway a soustředil do ní veškeré své aktivity. Obrat projektů ve skupině loni dosáhl hranice 780 milionů korun. Dalších 300 milionů korun letos zainvestuje do českých i zahraničních internetových projektů. 

UX DAy - tip 2

Havrlant už před několika týdny prostřednictvím tohoto fondu ohlásil společně s dalším českým fondem Spread Capital investici do českého startupu Brand Embassy v celkové výši téměř 1 milion dolarů.

Po vstupu do brazilského srovnávače osobních financí a nedávné investici do Brand Embassy je tak Bileto už třetím projektem, který Jakub Havrlant tento rok oznámil.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).