Už v průběhu tohoto týdne má odstartovat nový zpravodajsko-publicistický server Neovlivni.cz (web v tuto chvíli ještě není dostupný – pozn. redakce). Stojí za ním reportérka a bývalá šéfredaktorka MF DNES Sabina Slonková a její partner, bývalý šéf online deníku Aktuálně.cz Jakub Unger.
Jde o jejich první společný projekt poté, co loni oba opustili vydavatelství Mafra – Unger tam po odchodu z vydavatelství Economia působil nejprve jako externí poradce pro média firmy Agrofert a od dubna do června loňského roku zastával pozici ředitele regionálních redakcí Mafry.
Krátce po jeho odchodu oznámila svůj konec v čele deníku MF DNES také Slonková, která ve funkci šéfredaktorky vydržela půl roku. V nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz vysvětlovala, že měla „jiné představy o tom, co v praxi znamená slovo nezávislost“ než vedení vydavatelství.
O čem bude nový server Neovlivni.cz psát? „Podíváme se například, jak to vypadá, když lobbistická špička ve svém oboru pořádá večírek: dorazili politici, soudci, velvyslanci, obvinění úředníci…Co je spojuje? Jak si mohou být užiteční,“ naznačuje upoutávka na facebookové stránce projektu.
Jaká jména má redakce na seznamu redaktorů a spolupracovníků, kolik rozjezd stojí a jak bude chtít vydělat peníze? Mluvili jsme s majitelem vydavatelské firmy Dead Line Media Jakubem Ungerem:
Na tuzemském mediálním trhu je docela plno – co tebe a Sabinu Slonkovou vedlo k založení nového online projektu?
Pokud se bavíme o obsahovém mediálním trhu, přijde nám, že je na něm pořád docela prázdno. Když to měříš prostým počtem projektů v šablonách „zpravodajský server“, „portál“ nebo „nástroje a služby“, tak tam je samozřejmě přeplněno. Ale jedinečného obsahu s trvalejší hodnotou kolem nás zas tak moc nevidím, většina je si dnes podobná až stejná.
Zkusili jsme se podívat na trh i naši předchozí práci jinýma očima. Jakého obsahu je podle nás málo a co bychom se sami chtěli dozvídat ve svých mobilech, počítačích, sledovat na twitterech. Aby to bylo užitečné i pro další lidi, kterým záleží na tom, jak se v této zemi žije a kam směřuje. I když to nebývá zvykem, dali jsme si nakonec cíle firmy i do zakladatelské listiny vydavatelství – že vzniklo i proto, aby vytvářelo informační prostor pro témata rozvoje občanské společnosti a odpovědného byznysu v Česku.
Bylo od začátku jasné, jaké bude mít nový projekt zaměření, nebo jste zvažovali i nějaké další nápady?
Zaměření vydavatelství je docela široké. Deník, na který se ptáš, nakonec tvoří vlastně jen zhruba čtvrtinu aktivit firmy – ostatní mediální značky, které rovněž brzy představíme, jsou nezpravodajské. V případě deníku, který vede Sabina Slonková, byla vize jasná. Obsah logicky vychází z toho, v čem je ona a její tým silný – nové informace o vlivných lidech a institucích, investigace v zákulisí, odhalování skrytých témat a souvislostí.
Zároveň bylo jasné, co dělat nechceme. Nepotřebujeme založit další zpravodajský online deník, ta éra je pryč, generický aktuální obsah je všude kolem nás v takovém množství, že už na něj s výjimkou velkých událostí nejen ani „neklikáme“, ale vlastně už ho často na obrazovce ani nevidíme.
Proč jste nový deník pojmenovali Neovlivni?
Líbí se mi jména, která provokují zájem. Která nejsou doslovná. Dnes, teď, aktuálně, reportéři, investigace, denik24 – tomu sice každý rozumí, ale je to nuda, ne? Už to, že se na název ptáš, beru jako znamení, že funguje. Neovlivni dovoluje, aby si o něm každý přemýšlel podle svého. Protože vím, že máš rád filmy, tak si za to spojení můžeš dosadit třeba Matrix a Vliv? Nechám to na tobě.
Jaký obsah na serveru bude? Články? Reportáže? Rozhovory? Databáze? Infografiky? Video?
Ano, Neovlivní nabídne všechno z toho i něco navíc. Komplet autorský obsah od silných osobností.
Jaká bude periodicita – budou nové věci vycházet denně? Kolik jich tak bude?
Denně. Neusilujeme o množství, ale o kvalitu obsahu. Desítky či stovky článků na jedno vydání nečekej, v plánu máme spíš jednotky témat na den. Cílem je, aby lidé, kteří to potřebují ke své práci nebo jen duševnímu obohacení, našli na Neovlivní každý den zcela původní, investigativní, objektivní, nezávislé informace o vlivu a lidech.
Věříme, že menší množství může mít ve výsledku mnohem větší váhu a dopad, a tím i přínos pro naše čtenáře. Na zpravodajskou „pěnu dne“ úplně nerezignujeme, ale budeme ji sledovat a přenášet prostřednictvím sociálních sítí. Aby nezaplevelovala originální obsah.
Na projektu má dělat asi deset lidí – můžeš prozradit nějaká další jména, kromě Sabiny a tebe? A vrátíš se také k psaní?
Přispívat bych chtěl, uvidíme, zda mě nechají… Mám hlavně radost, že u nás ve vydavatelství pracuje třeba Lenka Tréglová (ex-Mafra), která pro nás staví lifestylový obsah. Ze stejné firmy přišel investigativec Tomáš Syrovátka.
Chceme přinášet obsah od autorů a mediálních profesionálů, kteří jsou všeobecně uznávaní a známí – vážíme si, že jsme vtáhli do spolupráce například Pavlínu Kvapilovou, publicisty Romana Bradáče, Davida Binara, oceňovaného fotografa Filipa Singera nebo Barboru Tachecí. Další autorské posily do týmu budou nejen z Česka, ale i ze Slovenska, které nás rovněž v první vlně zajímají.
Z čeho financujete rozjezd projektu? Vložili jste do něj nějaké vlastní úspory? Nebo máte peníze na rozjezd např. od nějakého investora? A jaké ty náklady na rozjezd vlastně jsou?
Je financovaný z vlastních zdrojů, ze zakázek, které bude realizovat naše vydavatelství, z veřejných grantů a sponzoringu. Náklady jsou srovnatelné s rozjezdem menší firmy, drtivá většina investic jde do obsahu, takže investor k tomu v této chvíli není potřeba.
Jaký máte naplánovaný rozpočet a kdy byste chtěli být v černých číslech?
Rozpočet je v řádech milionů a v černých číslech má být do roka.
Jak budete financovat provoz? Pustíte se do prodeje reklamního prostoru? Budete mít nějaký placený obsah (paywall)?
Jak už jsem zmínil, klíčovou částí budou vydavatelské zakázky, sponzorované projekty a obsah na míru. Tradiční reklama je v porovnání s tím plánovaná spíš jako menšinový příjem – tuzemský reklamní trh uplatňuje dlouhodobě pravidla, kdy je klasická reklama málo výhodná i pro zavedené hráče, natož pak, že by to byl smysluplný model pro nová média.
O paywallu teď neuvažujeme, jak víš, už jsme si v minulosti osahali jeho potenciál, tehdy jsme to odhadovali v jednotkách tisíc lidí a skupina opravdu platících za obsah se podle mého soudu od té doby nijak závratně nezvětšila. To už spíš přemýšlíme, zda nezapojit bitcoin.
Zaujaly mě ty zmiňované granty – z jakých grantových programů chcete získávat peníze a kolik jich bude? Jakou část rozpočtu by vlastně granty měly tvořit?
Menší část, v této chvíli jde o maximálně stovky tisíc korun.
Máte už domluvené nějaké zakázky? Můžeš prozradit, čeho se týkají a pro koho jsou?
Ano, v této chvíli už máme rozřešeno několik poptávek, vesměs jde o obsahové projekty. Ideově nás při přípravách vydavatelství dost inspirovala má spolupráce s malou, ale o to šikovnější nevládkou Byznys pro společnost, kde jsem měl tu čest pomáhat třeba s Národní potravinovou sbírkou.
I když naše vydavatelství jde hodně svou cestou, působení „mimo průmysl“ mi odkrylo pohled za obzor českého byznysu, který umí být i jiný a mnohem zajímavější, než jak jsme si ho všichni v mediální branži zvykli vidět. Chceme, aby se o tom, co inspirativního firmy dělají, jaké osobnosti v nich také pracují a jak kvalitní hodnoty vyznávají, víc vědělo.
Už jsi řekl, že tebou založená vydavatelská firma Dead Line Media bude kromě Neovlivní vydávat ještě lifestylový web. Chystáte i něco dalšího?
Ano. A i když chápu, že v komunitě žurnalistů asi většina kolegů řeší Neovlivní, vydavatelství je rozkročené podstatně víc. Jeden z hlavních webů nese podobně provokující název – My89 (web v tuto chvíli ještě není dostupný – pozn. redakce) – a bude přinášet inspiraci moderního, odpovědného životního stylu. Další dvě značky jsou v názvu konzervativnější, přičemž jeden magazín se bude soustředit na profilový obsah o významných osobnostech, druhý pak na regionální byznys.
Kolik chcete oslovit čtenářů? Máte spočítanou nějakou hranici, od které by se měl projekt začít vyplácet?
Kolegové říkají, že by rádi naším obsahem oslovovali deset tisíc čtenářů. To se mi líbí. Osobně se tentokrát snažím vytěsnit manažerské poučky a finanční tabulky, prostě ta obvyklá prohlášení o „skvělém byznys modelu“, „inovativním konceptu“ a „raketovém růstu“.
Na startu je pro mě důležité, že budou naše služby vážně, nefalšovaně dobré. Takže se budeme soustředit na banální úkol, abychom nabízeli naší cílové skupině něco fakt nového a jedinečného. Pokud se nám toto podaří, je jisté, že přijde i dobrý byznys.