Hlavní navigace

Jaký byl digitální rok 2011 pro kabelové a IPTV společnosti? Těžký…

30. 12. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Prim u televizních diváků letos hrál satelit a pozemní digitální televize, zatímco „kabeláři“ se zuby nehty snažili alespoň udržet pozice z loňska. Zájem o placené televizní služby stagnoval, zejména pak u těch společností, které jsou pozadu se zaváděním programů ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Obecně lze říct, že kabelové a IPTV společnosti většinou tratily na tom, že se jim příliš nechce investovat do budování optických sítí až do domu, díky nimž by mohly nabídnout mnohem zajímavější služby. Existují ale výjimky.

UPC začal klesat počet zákazníků kabelové televize

Letošní rok byl zlomový pro největší tuzemskou kabelovou společnost UPC, jejíž zákazníci začínají více využívat připojení k internetu a pevnou telefonní linku než samotnou kabelovou televizi. Počty předplatitelů kabelové televize UPC sice vytrvale klesají už od poloviny roku 2008, letos však tato firma vůbec poprvé zaznamenala i úbytek zákazníků digitální kabelové televize (DVB-C), jejichž počet dosud výhradně stoupal. Většinou proto, že na digitální příjem kabelové televize přecházeli klienti UPC, kteří dosud měli pouze analogovou programovou nabídku. Ve třetím čtvrtletí 2011 ale počet klientů digitální kabelové televize v porovnání s druhým čtvrtletím poprvé klesl (o pět tisíc).

Dominantní službou UPC, tedy tou, která má nejvíc placených zákazníků, se stalo vysokorychlostní připojení k internetu. Ve třetím čtvrtletí 2011 mělo internet od UPC celkem 423 300 zákazníků, zatímco digitální kabelovou televizi pouze 414 700. Pro pořádek je třeba dodat, že analogovou kabelovou televizi od UPC mělo stále ještě předplaceno 87 100 domácností, takže kabelovou televizi obecně od této firmy mělo 501 800 zákazníků. Toto číslo ale bude pravděpodobně nadále klesat, což se nedá říct o vysokorychlostním internetu od UPC. Telefonní služby od této kabelové společnosti využívá necelých 200 tisíc klientů, což také není zanedbatelné číslo.

Počty zákazníků jednotlivých video služeb UPC
Služba/kvartál 3/2011 2/2011 1/2011 4/2010 3/2010 2/2010 1/2010 4/2009 3/2009 2/2009 1/2009 4/2008 3/2008 2/2008 1/2008
UPC Digital 414 700 419 800 417 300 411 800 402 400 397 200 388 000 379 700 361 600 353 100 334 600 294 000 231 500 186 400 155 500
UPC Analog 87 100 91 600 101 200 112 500 123 200 133 500 142 800 152 100 171 500 187 500 217 400 265 200 325 000 373 600 268 000
freeSAT 79 600 79 200 81 000 85 500 83 300 94 900 99 400 104 100 107 600 111 100 116 600 121 700 119 300 119 900 122 900
Kabel celkem 501 800 511 400 518 500 524 300 525 600 530 700 530 800 531 800 533 100 540 600 552 000 559 000 556 500 560 000 423 500
Video celkem 581 400 590 600 599 500 609 800 608 900 625 600 630 200 635 900 640 700 651 700 668 600 680 700 675 800 679 900 546 400

Zdroj: Liberty Global

Hrozivá ztráta UPC: 6,5 miliardy korun. Odešel její mluvčí

František Malina

Ještě závažnějším problémem než pokles počtu zákazníků kabelové televize jsou pro UPC její hospodářské výsledky. Kumulovaný dluh firmy letos dosáhl astronomické výše 6,5 miliardy korun, jenom za rok 2010 pak vykázala účetní ztrátu 277 milionů Kč. V červených číslech se hospodaření UPC pohybuje již od roku 2007, kdy firma koupila za devět miliard korun svého největšího konkurenta, kabelovou společnost Karneval, a zfúzovala s ní. Roční hospodářské výsledky od té doby vykazují stále vyšší propady. V roce 2009 byla totiž ztráta UPC poloviční oproti loňsku, dosáhla výše 133 milionů korun. Firma ztrátu vysvětluje investicemi do rozvoje kabelových sítí a jejich digitalizace.

Faktem však je, že se UPC stále více potýká s technickými problémy a na rozdíl od menších kabelových společností nezavádí optická vlákna až do domu, což jí limituje v nabídce kvalitnějších služeb – rozšíření nabídky HDTV či vyšší rychlosti připojení k internetu. Na druhou stranu, UPC letos začala nabízet velkoobchodní připojení k internetu pro firmy. Koncem roku překvapivě společnost opustil dlouholetý mluvčí František Malina (na snímku), který novinářům naznačil, že v UPC nastanou organizační změny, které by tak jako tak vedly k jeho odchodu. Malina koncem roku nastoupil na stejnou pozici do Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který mimo jiné dohlíží i na kabelové společnosti.

Rio Media změnila vedení a čelila silné kritice zákazníků

Problémům letos čelila i třetí největší česká kabelová společnost Rio Media, která v uplynulých letech skoupila větší počet malých poskytovatelů kabelové televize, IPTV a připojení k internetu. V březnu skončil v čele Rio Media její generální ředitel Petr Opletal a dočasně jej nahradil Robert H. Gardner, který v minulosti vedl druhou největší českou kabelovku Karneval (než ji koupila UPC). Rio Media začala upravovat programové nabídky a ceníky všech skoupených menších operátorů, což se nesetkalo s moc velkým pochopením jejich zákazníků. Firma totiž změnila programové balíčky a většinou navýšila jejich cenu. Rio Media se také potýkala se skutečností, že vedle analogových kabelových sítí provozuje IPTV přes optiku až do domu.

Rozdíl mezi oběma technickými řešeními, jež Rio Media využívá, je propastný a nedá se spojit. Zastaralé analogové sítě by firma musela zcela nahradit optickým kabelem, ale v řadě lokalit není jisté, zda by se jí to vyplatilo a získala by pro nové služby dostatek zákazníků. I tak Rio Media jasně vede k počtu domácností připojených na optiku: letos jich měla 50 tisíc. Po optickém kabelu ale zákazníků nenabízí digitální kabelovou televizi (DVB-C), nýbrž digitální televizi přes internetový protokol (IPTV). Klasickou kabelovou televizi provozuje téměř výhradně v analogové podobě, i když v některých lokalitách digitalizuje a vedle analogu poskytuje i digitální kabel, ovšem v pozemním standardu DVB-T. Nadále však sází především na optiku až do domu.

Petr Opletal 500

V březnu 2011 odešel z funkce generálního ředitele kabelové společnosti Rio Media Petr Opletal (Foto: archiv DigiZone.cz – Ivana Dvorská)

Nej TV pokračovala ve fúzích, je druhou největší kabelovkou

Druhá největší kabelová společnost v Česku, Nej TV, letos sloučila dosavadní samostatné operátory BKS Capital Partners a Kabelová televize Přerov do společné firmy Nej TV, a.s. Podobně jako Rio Media, i Nej TV vznikla skoupením a sloučením řady menších kabelových operátorů a v letošním roce měla 75 tisíc zákazníků ve více než 70 obcích a městech po celé zemi. Vedle akciové společnosti Nej TV vznikla také společnost Nej TV Broadcasting, která je podle generálního ředitele společnosti Nicolase Boissina připravena pro budoucí aktivity, které Nej TV zatím nechce komentovat. Také Nej TV v letošním roce pokračovala v digitalizaci svých sítí.

Jedinou středně velkou kabelovou společností, která dosud odolává nabídkám větších operátorů na odkoupení, je českobudějovická firma Elsat. Pokud ovšem nepočítáme jihomoravskou společnost Self servis, která úzce kooperuje s Nej TV a její ředitel Jan Dašovský je poradcem vedení Nej TV. Self servis letos masivně investoval do inovace svých sítí, přechází na optiku až do domu a spolu s ní zákazníkům nabízí nejvíc HD televizních programů ze všech českých operátorů, včetně těch satelitních (jde o víc než tři desítky televizí!). Méně úspěšný je další projekt, na kterém se podílí šéf Self servisu Jan Dašovský, kabelová televize „vzduchem“ Spray TV. Firma raději neuvádí počty zákazníků a během roku se nijak mediálně nezviditelňovala, ovšem od ledna 2012 chce nabídnout první HD programy.

Nej TV - mapa pokrytí ČR 2010

Rozšíření druhé největší kabelové společnosti v České republice, Nej TV

Kabelové společnosti žádají zachování podmínky „must carry“

Velkým tématem letošního roku, společným pro kabelové společnosti i poskytovatele IPTV, se stala otázka zachování povinných programů v nabídkách jednotlivých operátorů. Takzvané „must carry“ přikazuje kabelovým a IPTV společnostem zařazovat zdarma do nejnižších programových nabídek televize, které vysílají v dané lokalitě volně přes klasické vysílače. Kabelové společnosti tuto podmínku v minulosti kritizovaly a chtěly ji zrušit, letos ale obrátily o sto osmdesát stupňů a bojovaly za její zachování. „Must carry“ má skončit společně s vypnutím posledního analogového televizního vysílače v červnu 2012, kabeloví operátoři se ale chtějí zasadit o to, aby tato povinnost pokračovala dál.

Kabelovky i poskytovatelé IPTV se totiž bojí, že pokud by podmínka „must carry“ ze zákona zmizela, požadovaly by po nich volně šířené televize poplatky za to, že jsou součástí jejich programových nabídek. Nyní to je tak, že na základě „must carry“ musí volně šířené televize kabelovým a IPTV společnostem poskytovat svůj signál zdarma. V konečném důsledku by tedy zrušení „must carry“ mohlo vést až k vyřazení některých programů z nabídky kabelových a IPTV operátorů. Pravděpodobnější by ale bylo spíš navýšení ceníků služeb těchto operátorů, což by se dozajista projevilo v dalším úbytku jejich zákazníků, jejichž počet už tak letos klesal nebo stagnoval.

TV Nova - sitcom Comeback III

Kabelové společnosti se bojí, že pokud by zanikla povinnost „must carry“, mohla by po nich třeba televize Nova chtít poplatky za každého zákazníka, který se na ni jejich prostřednictvím dívá (Foto: TV Nova)

BRAND24

O2TV konečně zavedla HDTV, ale zájem o ni upadá

A jak si letos vedli čeští poskytovatelé IPTV? Největšímu z nich, Telefónice, se horko těžko daří udržet počet zákazníků svojí služby O2TV na úrovni z roku 2010. Ve třetím čtvrtletí letošního roku si O2TV předplácelo 131 tisíc zákazníků, a okolo čísla 130 tisíc se jejich počet drží už od roku 2009. Po letech slibů na sklonku letošního roku zavedla O2TV několik HD programů (konkrétně šest) a o tituly v HD kvalitě rozšířila i svoji videotéku. Obsah v HD kvalitě ale mohou sledovat zákazníci O2TV pouze v některých lokalitách s lepší rychlostí připojení. Telefónica se totiž od vzniku O2TV potýká s jedním zásadním problémem: nabízí tuto službu po staré síti, která není příliš propustná a její kapacita je omezená.

Ani letos však Telefónica nepřikročila k podobnému kroku jako kabelové společnosti Rio Media nebo Self servis a nezačala s výstavbou nové optické sítě až ke koncovým zákazníkům, která by jí umožnila zkvalitnit služby. V úplně jiné situaci je brněnská společnost Smart Comp. se svojí IPTV službou Netbox. Firma vsadila právě na optiku až do domu, výrazně rozšířila nabídku HD programů, experimentovala s 3D vysíláním i Ultra HDTV. Navíc se jí podařilo domluvit s televizí Nova na exkluzivním šíření nového, již pátého televizního programu ze skupiny Nova, zaměřeného na muže (s pracovním názvem Kanál 5). Netbox také pohltil konkurenční službu 99digitalTV od společnosti Maxprogres.

Pomohlo by zavedení optiky až do domu kabelovým společnostem získat zpět ztracené zákazníky?

  • Určitě ano.
    6 %
  • Ano, ale záleželo by na nabídce služeb a hlavně jejich ceně.
    73 %
  • Těžko říct.
    5 %
  • Určitě ne.
    7 %
  • Nevím, je mi to jedno.
    7 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).