Hlavní navigace

Jaký byl obrat Mobil serveru?

Marek Antoš

Mobil server jako jeden z mála hráčů v českém Internetu propaguje informační otevřenost, pokud jde o finanční výsledky. Stejně jako vloni se proto pochlubil svým obratem v roce 1999, který zaznamenal výrazný růst. Poprvé v historii se navíc Mobil server ocitl v mírném zisku.

Oproti původním odhadům je zveřejněná částka mírně vyšší, než se očekávalo: 9,2 milionů korun. Podle tiskové zprávy činila převážnou část příjmů reklama na Internetu, kterou se Mobil server živí již od roku 1997. Jak mi potvrdil Patrick Zandl, výnosy z reklamy činily nejméně 90 procent celého obratu.

Nový výkonný ředitel Mobil serveru Pavel Bořkovec, který nedávno nastoupil, si loňské výsledky pochvaluje: „Přes další rozsáhlé investice do hardware a především přes výrazné rozšíření až na dvacet zaměstnanců, se nám podařilo v loňském roce udržet relativně vyrovaný rozpočet.“ S dvaceti zaměstnanci už patří Mobil server mezi velikány českého Internetu a upřímně řečeno bych se nedivil, kdyby v tomto ohledu předstihl i například Seznam.

Asi nejdůležitějším ukazatelem je meziroční růst, který přesáhl 300 procent – v roce 1998 měla společnost obrat 2,8 milionů Kč a ztrátu přesahující 300 000 Kč. Vzhledem k tomu, že celý trh Internetové reklamy vzrostl podle odhadů za loňský rok asi o 100 procent, je Mobil server evidentně velmi dravě rostoucí firmou.

Již dříve byla zveřejněna čísla některých jiných společností. Například obrat M.I.A. měl v loňském roce podle předběžné účetní závěrky překročit 30 milionů korun, reklamě na Internetu však odpovídá „jen“ 16,8 milionů. Okolo 10 milionů z reklamy se v loňském roce podle odhadů pohyboval Seznam a také Internet Servis. Je však důležité si uvědomit, že zatímco například u Seznamu drtivá většina výnosů skončila přímo ve firmě, M.I.A. se o ně musela podělit se servery, které zastupuje. Situace Mobil serveru je nepochybně podobnější Seznamu, na druhou stranu podíl zprostředkovaných kampaní pro jiné servery také nebude zanedbatelný.

V letošním roce by měl celkový objem reklamního trhu opět povyskočit, nejvíce však na sebe opět stáhnou ti největší. Zda se Mobil serveru podaří zopakovat letošní růst o 300 procent, je však zatím ve hvězdách.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?