Necelých osm tisíc studentů za čtvrt roku ulovila online univerzita Seduo, která vzniká v rámci společnosti LMC. „Nastává nějaké momentum této oblasti. Rok 2012 se stal zásadní pro online vzdělávání globálně, letos to začalo v Česku,“ říká spoluautor projektu František Dalecký.
A rozjezd online kurzů potvrzují i konkurenční služby. Stovky zaregistrovaných uživatelů hlásí třeba portál Vímvíc.cz, který peníze na rozjezd sháněl i na Startovači.
„V současné době máme nějakých 25 kurzů a na dalších 50 se pracuje. Aktuálně spouštíme průměrně tři až čtyři nové kurzy týdně. Do konce příštího roku bychom chtěli mít kolem tří set kurzů,“ popisuje spoluzakladatel serveru Michal Hardyn. Největší zájem je podle něj o kurzy z oblasti IT a zdravého životního stylu.
„Lidé se zajímají hlavně o webdesign a Visual Design, který je populární i u děvčat. Technicky náročnější jsou už kurzy PHP nebo Swiftu,“ vyjmenovává hitovky serveru Webrebel jeho šéf Radoslav Debnár.
Startup v rámci firmy
Tým v LMC vedený Janem Nehasilem už zkoušel Seduo rozjet minulý rok, ale klaplo to, až když sehnali právě Daleckého. „Měli jsme klasické vzdělávání na Jobs.cz. Viděli jsme ale, že už v offline vzdělávání není kam jít dál. Řekli jsme si, že musíme začít hrát jinou hru. Viděli jsme inspiraci v zahraničí u globálně úspěšných webů jako je Coursera a podobně a rozhodli jsme se, že to zkusíme v Česku,“ vysvětluje Nehasil.
Za Seduem stojí šestičlenný tým. Ačkoliv se tváří jako samostatný startup, zůstává stále v rámci firmy. „Snažíme se ve velké firmě působit jako startup. Je to těžké v tom, jak přecvaknout do nového režimu. Máme ale jasně nastavené cíle a nenecháváme to plynout jen tak. Spin-off neplánujeme, chceme zůstat pořád v rámci LMC,“ říká Nehasil v rozhovoru pro Lupu.
Online vzdělávání se už ve světě stalo celkem velkým byznysem. Díky velkým univerzitám, které pustily své kurzy na web, se rozjel celý trh. Na e-learningové scéně se má podle odhadů příští rok točit už 51,5 miliardy dolarů. Před čtyřmi roky to bylo o patnáct miliard méně. Podle společnosti Docebo jsou momentálně nejžhavějšími trhy Latinská Amerika a východní Evropa. Oba regiony rostou o více než 16 procent ročně.
Jak vybíráte témata kurzů a jak je to provázáno s Jobs.cz?
Vidíme z pracovního trhu, jaké dovednosti zaměstnavatelům u lidí chybí a zároveň vidíme, na jaké pozice se zájemci hlásí.
Do budoucna samozřejmě chceme mít na Jobs.cz u různých pozic třeba doporučování, které kurzy by si uchazeč mohl udělat, aby měl vyšší šanci a podobně. Teď to ale zatím tak provázané není. Máme podobné logo, jednotnější design, sedíme společně s lidmi z LMC a snažíme se využít naší uživatelské základny, abychom kurzy rychleji prodali.
Kolik už si uživatelé přehráli videí a kolik z nich kurz dokončí?
Za první tři měsíce provozu se nám zaregistrovalo sedm a půl tisíce lidí a pustili si dohromady deset tisíc kurzů. Dojít do konce a projít závěrečným testem už se podařilo přibližně v třetině případů.
Lidé si dávají na LinkedIn své certifikáty. Dnes už víme o víc než stovce takových, kteří si osvědčením ze Sedua vylepšili profil.
Ještě letos bychom chtěli překonat hranici deseti tisíc registrovaných uživatelů. Příští rok bychom se rádi pohybovali v řádu nižších desítek tisíc. Dalším cílem je rozpumpovat ekosystém tak, že natáhneme do spolupráce univerzity i další lektory.
Kdo je největším konkurentem online univerzit?
Konkurence samozřejmě existuje. Z pohledu té nejvzdělanější cílové skupiny to jsou zahraniční weby. Přeci jenom je lepší, když mě může učit ekonomii nositel Nobelovy ceny. Záleží ale na tom, nakolik umí student anglicky. Obecně jsou ale pro nás konkurencí hlavně offline vzdělávací centra.
Cítíme, že se ale něco bude měnit. Opakují nám to firmy i samotní lektoři. Buď je to rozšíření rychlého internetu nebo tablety. Prostě je příhodná konstelace.
První kurzy jste obsadili lektory z praxe, jak je získáváte ke spolupráci? A jak funguje jejich odměňování?
Oslovujeme lektory podle témat, která chceme mít. To je asi nejčastější postup. Ozývají se nám i sami. My si ale teď na začátku zatím chceme skládat program podle sebe.
Lektoři do toho jdou s různými motivacemi. Někteří chtějí dělat i kurzy zadarmo, aby si to vyzkoušeli nebo třeba jen pro osobní PR. U placených kurzů se s nimi dělíme padesát na padesát.
Tváříte se jako online univerzita, zapojíte do projektu i vysoké školy?
Jsem nějakou dobu v kontaktu s vysokými školami a firmami. S univerzitami je komunikace velmi zdlouhavá a tvorba kurzu může trvat i třeba rok. Třeba s VŠE a ZČU už ale na tvorbě online kurzů pracujeme.
Kromě odborných kurzů ale chceme mít i trochu lehčí témata, jako je třeba finanční gramotnost.
Nabízíte kurzy i firmám? Pracují tuzemští personalisté s vašimi certifikáty?
Se zaměstnavateli chceme samozřejmě spolupracovat. Zatím chceme, aby certifikát ze Sedua fungoval minimálně tak, že personalistovi na druhé straně dá signál o tom, že se ten člověk sám vzdělává a pracuje na sobě. Je jasné, že po absolvování jednoho kurzu PPC z něj nebude špičkový profesionál, ale aspoň je vidět, že na sobě pracuje a to může pomoci při získání práce.
Po rozjezdu, kdy byly kurzy převážně zdarma, přijdou pravděpodobně i placené kurzy. Jak se budou pohybovat ceny?
Zatím jsme na začátku a testujeme cenové hladiny, ať už ve srovnání s offline kurzy tuzemskými nebo i online konkurencí v zahraničí. Většina kurzů, která se bude během příštího roku objevovat na stránkách Sedua, se bude pohybovat někde mezi jedním a třemi tisíci korun.
Jak budete službu promovat? Chystáte nějakou kampaň?
Děláme kampaně s každým kurzem zvlášť. Nechceme se ale pouštět do nějaké plošné akce. Snažíme se spíš oslovovat lidi, kteří budou mít o téma zájem. Pomáhá s tím i samotný lektor, který dělá reklamu sám sobě a je zároveň i tváří toho kurzu.
Chcete Seduo protlačit i v jiných zemích, kde operuje vaše mateřská skupina Alma?
Chceme, ale napřed se musíme rozjet v Česku. Budujeme platformu, technologii, která umožňuje přidávat videa, zařazovat je do lekcí, vytvářet testy a kvízové otázky. Máme několik rozjetých nápadů s firmami, které jsou silné ve svém oboru a chtějí to prezentovat venku.
Seduo tak může fungovat i jako další cesta pro nábor. Když bude vidět, jak to ve firmě vypadá a co tam dělají, tak to samozřejmě zvyšuje zájem případných uchazečů o práci.