Hlavní navigace

Doma uspěl, teď chce slovenský Webrebel on-line učit programovat Čechy

Jan Beránek

Slovenský projekt Learn2Code už dal vysvědčení čtyřem tisícovkám vývojářů. Teď vyrazil pod značkou Webrebel na českou scénu.

Doba čtení: 3 minuty

HTML, CSS, responzivní web, JavaScript, jQuery, iOS nebo Ruby on Rails. Víc než stovka výukových videí a živí učitelé pomáhají zájemcům o rychlé vplutí do světa kodérů a vývojářů. 

Typickým studentem je muž mezi dvaceti a třiceti lety, který má zájem podnikat nebo už podniká, vysvětluje zakladatel Learn2Code Radovan Debnar s tím, že často jde o designery, kteří se chtějí profesionálně naplno věnovat třeba webdesignu. 

Debnárův projekt už druhým rokem sází kromě videí i na živé konzultanty, kteří snižují množství studentů, kteří nedokončí celý kurs. Podobné programy typu Codecademy nedodělá až devadesát procent studentů, protože se zaseknou na nějakém problému a nevědí si s ním rady, vysvětluje Debnár. 

Na projektu se na Slovensku podílí i tamní scéna v podobě WebSupportu, personální agentury Profesia nebo knihkupectví Martinus. Podle Debnára může i jejich služba podporovat budování slovenského startupového ekosystému. Slovenská scéna se zatím nemůže pochlubit úspěchy jako ta česká, teď především doufáme, že se naplní všechna očekávání u připravovaného akcelerátoru a u státní podpory, tvrdí. 

Češi zatím mohou studovat ve slovenštině

Během února spustil Debnár a jeho tým pod značkou Webrebel českou verzi svého vzdělávacího portálu. Český trh je nám nejblíže a slibujeme si od něj posílení značky. Postupně budeme předělávat kurzy do češtiny a zároveň hledáme i tuzemské instruktory a mentory, dodává Debnár s tím, že společně s expanzí na místní trh začínají hledat i investory pro posun do dalších zemí. “Po dvou letech jsme v černých číslech a všechny zisky vracíme zpátky do projektu.” 

V oboru po absolvování kurzu zůstává přibližně čtyřicet procent účastníků. A to nejen mezi mužskými studenty. O programování mají zájem i ženy, ale ve srovnání s vizuálním designem nebo webdesignem je menší. V některých prezentačních kurzech už máme ale skoro polovinu děvčat, vypočítává Debnár a plánuje v tuzemsku rozjet spolupráci s projektem Czechitas, v jehož rámci se dámy samy vzdělávají především v IT dovednostech. 

Právě loni spuštěný dívčí projekt už sbírá velké partnery. Naposledy se dámy domluvily v Adastře a Microsoftu. Rozhodly jsme se více věnovat holkám na střední škole, které se teprve rozhodují, co budou dělat a studovat na té vysoké. Věříme, že jich pár inspirujeme k volbě technické vysoké školy. Spolu s Microsoftem a ČVUT připravujeme letní školu pro dívky, na konci srpna, tvrdí spoluzakladatelka Czechitas Dita Přikrylová

E-learning na vzestupu

Na rozdíl od globální konkurence typu Coursera, edX nebo Udacity, nejsou kurzy na Webrebelovi zdarma, ale začínají na třinácti stovkách. Klasické vzdělávací weby zase vydělávají v případě, že absolventi vyžadují certifikát o úspěšném absolvování kurzů. 

A právě díky velkým univerzitám, které pustily své kurzy na web, se rozjel celý trh. Na e-learningové scéně se má podle odhadů příští rok točit už 51,5 miliardy dolarů. Před čtyřmi roky to bylo o patnáct miliard méně. Podle společnosti Docebo jsou momentálně nejžhavějšími trhy Latinská Amerika a východní Evropa. Oba regiony rostou o více než 16 procent ročně. 

České vlaštovky řádí v cizině

Z tuzemských startupů se snaží na scéně on-line vzdělávání bojovat clickandstudy. Absolventi programu CzechAccelerator to zkoušeli třeba v berlínském akcelerátoru Microsoft Ventures, ale nakonec se po úspěchu teď sází spíš na asijský trh. 

Díky Czechacceleratoru jsme se dostali do Singapuru a získali jsme přehled o trhu nejen tam, ale hlavně v Malajsii, kde se vláda snaží bojovat s velkým jazykovým deficitem. V Singapuru jsme uspěli v Seed Foru, které nás zařadilo mezi top 5 startupů jihovýchodní Asie, říká finanční ředitel firmy Ondřej Taláb.

Služba je ale namísto vysokoškolských nebo technických přednášek zaměřena na výuku jazyků formou hry, a to jak na počítači, tak na mobilním telefonu nebo tabletu. Asie je pro učitele jazyků zaslíbeným světadílem, podle zástupců firmy tu totiž roste trh až o čtyřicet procent ročně. Pro letošek chce startup po Singapuru a Malajsii proniknout do Indonésie a Japonska. Pokud by se nám povedlo dostat do Číny, tak by to bylo samozřejmě skvělé, dodává Taláb.

WT100 tip v článku Kabátová

Především ve světě Microsoftu je pak úspěšný Corinth, jehož zakladatelé během loňského roku objížděli konference po celém světě, aby představili novou službu Classroom. V Lotyšsku třeba zkouší ve spolupráci s českým výrobcem 3D tiskáren be3D propojit svůj virtuální trojrozměrný obsah s 3D tiskem. 

Našli jste v článku chybu?