Jak vás napadlo rozjet web Naučmese.cz? Byla na začátku inspirace ze zahraničí nebo nějaká konkrétní zkušenost, zážitek?
Konceptem jsem se inspiroval v zahraničí, kde úspěšně funguje už více než rok. Především mám na mysli weby Gidsy.com a Skillshare.
Podobnou platformu bych byl rád využíval i u nás, ale neexistovala. Nápad se líbil i Adamu Marčanovi, nadchl se pro něj stejně jako já. O něco později se k nám připojil i Pepa Nevoral a tým byl kompletní.
Odkud se s kolegy znáte a jak máte v projektu rozdělené role?
S Adamem se známe už dlouho, oba pocházíme z Beskyd a trávili jsme spolu hodně času už dříve. Pepa a Adam se poznali díky práci na projektech CedulArt a Bookfan. Pepa Naučmese.cz naprogramoval, Adam se postaral o vizuální stránku a já mám na starost texty a marketing. Jak už to tak u malých internetových projektů bývá, děláme toho ve skutečnosti mnohem více.
Jak jste spokojeni s prvními reakcemi? Kolik se vám registruje lektorů, kolik studentů? A jak jste vybírali a oslovovali první lektory, abyste nezačínali s prázdnou databází?
Z prvních ohlasů jsem nadšen. Zároveň si ale uvědomuji, že pozitivní aura nezaručí projektu úspěch. Ten vidím ve fungující komunitě lektorů a žáků. K dnešnímu dni u nás najdete 28 kurzů od 20 lektorů, dvě třetiny kurzů stojí méně než 500 Kč. 18 přihlášek už bylo zaplaceno.
Který z nabízených kurzů považujete za nejoriginálnější? Vyskytly se už takové, které jste do systému nepustili? A proč?
Dostali jsme nabídku kurzu prokrastinace, ale autor si asi zatím nenašel čas poslat nám podrobnosti. Rádi bychom zachovali určitý poměr mezi profesionálními a amatérskými kurzy. Rozhodně nechceme být pouhým agregátorem kurzů školících agentur.
Jak vlastně ohlídáte kvalitu seminářů? Má student nárok na vrácení peněz, když s kurzem není spokojen?
Zpětná vazba žáků bude důležitým ukazatelem spokojenosti s kurzem. Pokud žák s kurzem není spokojen, lektor se to přes Naucmese.cz dozví a budoucí lekce může přizpůsobit, vylepšit. Vrácení peněz je v krajním případě možné.
Věnujete se projektu na plný úvazek? Máte to v plánu?
Každého z nás teď živí jiné projekty. Naučmese.cz je srdcovka a to, jak se mu bude dařit, ovlivní naše další kroky.
Jak chcete vydělávat peníze?
Z ceny každého kurzu si necháváme 20 procent na rozvoj a propagaci Naučmese.cz.
Jak jste dospěli k rozhodnutí strhávat si právě pětinu? Jaká je za tím kalkulace?
Položil jsem si otázku: Jakou část z ceny kurzu bych oželel, kdybych byl lektor a někdo mi za mi pomohl kurz naplnit, vybrat vhodné prostory pro konání, postaral se o platby a umožnil získávat zpětnou vazbu?
Při stanovení ceny kurzů necháváte lektorům volnou ruku, nebo máte pro to nějaká pravidla?
S určením ceny kurzu lektoři někdy tápou, takže se jim snažíme pomoci. Konečné rozhodnutí je ale na nich.
Kolik času a peněz jste do projektu dosud investovali? A jak jeho rozjezd financujete? Hledáte investora?
Peněz nebylo nutné investovat moc. Slouží k provozu webu. A kolik času jsme vývoji prozatím věnovali, opravdu nevíme: realizace byla poměrně rychlá, makali jsme v transu. Investora aktivně nehledáme. Pokud by měl někdo zájem o spolupráci, rádi si s ním popovídáme.
Koho považujete za svou největší konkurenci – doma, v cizině, online i offline?
Vnímáme českou online konkurenci a věnujeme jí pozornost, například kluky ze Světa Rozvoje; lišíme se ale typem kurzů. Nejen na domácím poli se snažíme inspirovat.
Uvažovali jste také o jiných jazykových verzích, o expanzi do zahraničí?
Nyní se soustředíme výhradně na česká města, chceme zvýšit pokrytí kurzy. V budoucnu se ale rozhodně chceme podívat za hranice, alespoň na Slovensko.
Máte představu o tom, kdo je váš typický zákazník? Žena, muž, staří, mladí, z města, z vesnice? Jaká je jeho hlavní motivace Naučmese.cz používat?
Geograficky vede jasně Praha, důvod je jednoduchý. Většina současných kurzů se koná právě tam. Data o věku nesbíráme, poměr mužů a žen je vyrovnaný. Věříme, že motivací je obohacení života, získání nových dovedností a setkání lidí se stejnými zájmy.
Jakou máte marketingovou strategii? Jak budete oslovovat nové platící zákazníky a čím motivovat ty současné, aby se vraceli?
Dobře nám slouží sociální sítě a e-mailing. Do budoucna plánujeme brandovou reklamu a nejvíce se těšíme na osobní setkání s lektory a žáky – na bližší informace je ale ještě brzy.
Kde vidíte svůj projekt za tři roky?
Ve všech větších českých a slovenských městech. Rádi bychom žákům nabídli co nejzajímavější výběr kurzů.
Kdyby neexistoval internet, čemu byste se nejspíš věnovali?
Pepa by byl asi veterinářem, Adam myslivcem – po tátovi. Já bych možná učil jízdu na snowboardu.