Hlavní navigace

Jaromír Glisník: T&T jedná o rozšíření satelitního balíčku MULTI

11. 3. 2008
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Autor: 115393
Serveru DigiZone.cz poskytl rozhovor Jaromír Glisník, výkonný ředitel společnosti Trade and Technology, jednoho z distributorů karet pro příjem placených programů ze satelitní platformy CS Link. Sešli jsme se na Kavčích horách v kavárně Rohlík a témata rozhovoru byla víceméně jasná - zhodnocení prodeje nového balíčku MULTI, který firma uvedla na trh začátkem prosince, současná situace na poli placené satelitní televize a především rozšíření programové nabídky. Vlastníci TT Karet by se v brzké době mohli dočkat např. dalšího sportovního kanálu.

Společnost Media Vision, jeden z provozovatelů satelitní platformy CS Link, nedávno oznámila 400 tisíc aktivních karet. Co tomu říkáte?

Myslím si, že je to velmi dobré číslo. V příštích měsících bude určitě růst.

Kolik karet z tohoto počtu je od vaší společnosti?

V nejbližších dnech dosáhneme 250 tisíc karet. Zbytek bude tedy pravděpodobně na straně konkurenčního distributora.

Pokud hovoříte o tom, že počet karet bude narůstat, znamená to, že v posledních měsících je tendence stoupající?

Za uplynulých šest až sedm měsíců jsme měli stabilní prodej karet, tzn., že každý měsíc je to číslo přibližně stejné. Nechtěl bych hovořit o konkrétním čísle. Jedná se o tisíce aktivovaných karet měsíčně. Byly měsíce, kdy to bylo i přes deset tisíc.

Jaromír Glisník

Kdy byl největší nárůst abonentů?

V listopadu a v prosinci 2007.

V prosinci jste uvedli na trh novinku, balíček MULTI, která do té doby neměla na poli individuální placené televize obdoby. Jak se ho daří prodávat?

Od počátku jsme byli překvapeni prudkým nárůstem. Během dvou měsíců se nám prakticky podařilo zdvojnásobit počet karet, na kterých byla aktivovaná nějaká placená služba. Z tohoto pohledu to tedy považuji za velmi pozitivní.

Máte už k dispozici nějaké statistiky, co se balíčku MULTI týká?

V současné době dodáváme karty, na kterých je balíček MULTI na dva měsíce aktivován, takže těch je na trhu velká spousta. Nás však pochopitelně nejvíce zajímají zákazníci, kteří si ho zaplatili. Pokud bychom měli sečíst všechny karty, které mají aktivovaný balíček, ať už v promo akci nebo v placeném režimu, tak jsme na číslech v desítkách tisíc.

Jak tuto službu vaši zákazníci přivítali?

Měli jsme informaci o tom, že bude určitě i negativní odezva ze strany zákazníků, kteří si platili v uplynulém období např. Galaxii sport nebo Nonstop kino či Filmbox a nyní už tu možnost mít nebudou. Velmi pečlivě jsme tyto výhrady na zákaznickém centru monitorovali a jsem rád, že počet zákazníků, kteří tuto volbu kritizovali, byl poměrně malý. Řekl bych, že se jejich počet vešel do jedné stovky. Operátorky dokonce hlásí pochvalné reakce, což nebývá jinak obvyklé. Odezvu na balíček MULTI tedy považuji za velmi příznivou.

Do redakce nám dorazilo hodně dotazů ohledně publicisticko-filmové televize Public TV. Bude ji možné přijímat na vašich kartách?

Co se týká Public TV, tak jsme opakovaně deklarovali, že máme velký zájem tento program zpřístupnit uživatelům TT Karet. Kontaktovali jsme přímo provozovatele této televize a v současné době vedeme jednání o tom, za jakých podmínek bychom mohli večerní vysílání na TT Kartách umožnit. Podmínky nabízené v loňském roce společností Media Vision (jeden z provozovatelů CS Linku, pozn. red.), která byla obchodním zástupcem programu Public TV, pro nás nebyly akceptovatelné. Nebyli jsme ochotni zaplatit poměrně velkou částku za program, který běžel v testovacím režimu, a který je svou povahou komerčně zaměřen.

Jak se tedy podmínky změnily? Proč už je v současné době jednání schůdné?

Bohužel vám nemůžu říci konkrétní podmínky, ale jednáme a věřím, že to povede k oboustranně výhodnému řešení. Ze strany Public TV je evidentní zájem, aby jejich vysílání sledoval co největší počet diváků. Současná situace je v rozporu se zájmy tohoto kanálu i zájmy naší společnosti. Určitě najdeme společnou řeč.

Poslední kanál, který jste v nedávné době zařadili do vaší nabídky, byla komerční televize JOJ. Zatím je však v testovacím režimu. Kdy přejde do toho ostrého?

Věřím, že budeme moci vysílat TV JOJ i do budoucna. Ukončení testovacího vysílání nemohu prozatím časově ohraničit. V testovacím režimu jsme proto, abychom se v případě, kdyby se ukázalo, že program TV JOJ nebude možné dlouhodobě provozovat, mohli našim zákazníkům podívat do očí. Pochopitelně bychom si přáli zařazení TV JOJ do standardní nabídky v co nejbližším termínu.

Jak to vypadá se zařazením komerční televize Markíza na TT Karty?

S Markízou to bude poněkud složitější. Je to podobný příklad jako s televizí Nova na Slovensku. Firmy jsou vlastněny jednou mediální skupinou a deklarovaly, že nemají zájem na tom, aby se vysílání jedné stanice šířilo a propagovalo v druhé zemi. Pochopitelně se to však může změnit. Před rokem jsme vůbec nedoufali, že bychom mohli nabízet Slovenskou televizi nebo JOJ-ku. Během několika měsíců se pak situace radikálně změnila. Věřím, že i případ Markízy v Čechách a TV Nova na Slovensku se podaří rozlousknout a dát mu časový horizont. Bude to však bezpochyby delší doba než jeden dva měsíce.

V poslední době se vaše nabídka rozrostla o řadu kanálů. Přesto jsou však čtenáři, kteří by chtěli ještě více kanálů. Plánujete další zvýšení počtu programů?

Ano, počítáme s tím. Zatím nemohu říci, o které konkrétní programy by se jednalo, ale počítáme s rozšířením programů v balíčku MULTI.

Jeho cena by zůstala stejná?

Ano.

Jednali jste proto se společností Media Vision o pronájmu další kapacity? Navyšování počtu programů může znamenat to, co se nelíbí některým divákům. To je snižování obrazové kvality jednotlivých kanálů.

To je nějaký zvláštní mýtus, který se neustále vrací. Když se zhoršily parametry televize Nova a HBO, tzn. kanálů, které pro nás na základě smlouvy zajišťuje společnost Media Vision, tak se v médiích psalo o tom, že oni za to nemůžou, protože na satelitu není prostor. Ten prostor tam však nebyl, protože se zde objevilo např. testovací vysílání Novy ve vysokém rozlišení. To byla, dle mých informací, iniciativa firmy Media Vision. Najednou tedy nebyl prostor pro kvalitní vysílání programů, za které řádně na základě smlouvy platíme. Určitě to tedy nebyla naše vina. Satelitní kapacita, která na Astře je, není v rukou firmy Media Vision. My jsme schopni dostat nové programy přes společnost Media Vision, ale také přes jiné subjekty.

Jak probíhají jednání, pokud máte zájem o zařazení nějakého nového kanálu?

Dnes je na Astře 1E, pokud se nemýlím, osm megabitů volné kapacity. O tuto kapacitu se možná zajímá více subjektů. Nechtěl bych detailněji popisovat, jak jednání probíhají, ale kapacita zde je a je na prodej. Ten, kdo za ni zaplatí, ji dostane.

Dobře, pokud nechcete prozradit, jak probíhají jednání teď, řekněte alespoň, jak bylo možné zařadit např. kanály Viasat Explorer nebo Viasat History?

Viasat Explorer, Viasat History i JimJam se do balíčku MULTI dostaly přes našeho slovenského partnera, platformu SkyLink, čili dříve společnost TBDS, dnes TRI R, a programy se jednoduše přidaly do datového balíku, který se přenáší z Bratislavy na uplink do Prahy. Takže jsou pohromadě s programy Filmbox a Filmbox Extra. Tímto způsobem jsme schopni postupovat i nadále.

Pokud jde o samotné jednání, to probíhá jak?

Je velmi praktické jednat s tím, kdo už smlouvu na nějakou kapacitu má. V poslední době spolupracujeme se slovenskými kolegy z firmy TRI R (SkyLink). Počítáme s využitím jejich pozice na satelitu Astra, ale nebráníme se ani aktivitě ze strany úplně jiného subjektu, pokud by měl zájem.

Neuvažujete o zprostředkování zahraničních karet?

Jednáme o simulcryptu některých stanic, které jsou na Astře 23.5, abychom mohli jejich příjem umožnit prostřednictvím našich karet. Tato pozice je naše hlavní priorita, v úvahu však připadá i Astra 19.2, protože hodně zákazníků má tzv. DUO LNB, takže programy z této pozice mohou přijímat. O ostatní satelitní pozice jsme se zatím nijak nezajímali.

Pokud přemýšlíte o dalších programech na pozici 23.5, dá se říci, že byste zařadili i nějaký HDTV program?

O této možnosti jsme zatím nejednali.

A do budoucna?

Do budoucna je pro nás HDTV jako taková velmi atraktivní segment. Pozice 23.5 byla vždy vnímána jako zdroj kvalitního signálu, takže si myslím, že i do budoucna bude mít velmi dobrý potenciál pro rozvoj HD televize. Šíření programů ve vysokém rozlišení je však velmi ekonomicky náročné. V krátkodobém horizontu nevidím možnost, jak je financovat. V tomto směru jsem zatím poněkud konzervativní. Vlna rozvoje HD přijímačů nás teprve čeká.

Neuvažujete o nějakém tématickém balíčku, např. se sportovními programy?

V oboru placené televize jsme teprve nováčci, naše placená televize je prozatím v plenkách. Tématické balíčky zatím nemáme rozmyšlené, vidíme však, že je tu poptávka po dalším sportovním programu. Počítáme s tím v našich plánech na rozšíření programové nabídky.

Jeden z našich čtenářů vás vaší strategií přirovnal ke společnosti UPC. Vraťme se tedy ještě k balíčkování. Podle jeho slov začínáte s jakýmsi diktátem.

Když se podíváte všude kolem a nemyslím tím UPC, ale Českou republiku, všude v Evropě i ve světě, je základem placené televize nějaký základní balík, basic. Ten má mezi jiným za úkol zajistit financování administrativy, která s předplatným placené televize souvisí. Nad to se pak dokupují tematické balíčky a prémiové programy. Obchodní řešení, které tu bylo u distributorů karet, bylo naprosto unikátní. Nikde jinde nic podobného nenajdete. Prodávaly se jednotlivé programy za ceny neúměrné jejich kvalitě a počet jejich předplatitelů byl velmi malý. Toto jsme se snažili změnit. Snažili jsme se zavést standardní model. Není to tedy směřování k UPC nebo Digi TV, ale jde o něco, co je naprosto běžné. Ten model, který tu byl doposud, byl velmi kuriózní.

Proč jste se tedy od strategie nabízení jednotlivých kanálů odklonili a jdete jinou cestou než konkurenční Gital?

Odezva ze strany trhu byla mizivá. Počet zákazníků, kteří si předpláceli jednotlivé programy, byl zcela zanedbatelný. V hospodaření naší firmy nehrála placená televize významnou roli. Šlo o zanedbatelné procento zákazníků, o stovky až jednotky tisíc předplatitelů. Když uvážíte, že máme v současnosti dvě stě padesát tisíc aktivních karet, tak provozování placené televize pro několik procent zákazníků, nemohlo být pro naši firmu ziskové. Uznávám kritiku těch, co si stěžují. Také by se mi líbilo si vybrat po jednom programu, ale tento model není ekonomicky životaschopný. Nikdo to tak nedělá. Firmy nejsou hloupé, nemůže to ekonomicky vycházet. V okamžiku, kdy jsme zavedli balíček MULTI, se během osmi týdnů zdvojnásobil počet karet, které mají placenou službu, přestože předtím rok prakticky stagnoval. Je to tedy jasné potvrzení toho, že nová obchodní politika vyhovuje více uživatelům karet. Neříkám, že všem. Těch, kterým vyhovuje model nákupu programů po jednom, je zkrátka málo.

Za pár měsíců odstartují pravděpodobně také na satelitu nové digitální kanály, např. Z 1 a TV Barrandov. Počítáte s jejich zařazením na vaše karty?

Myslím si, že nové stanice se na satelit dostanou, protože satelit je velmi logický distribuční technologický prvek a jedním skokem lze získat stovky tisíc diváků. Uživatelé našich karet se těchto kanálů určitě dočkají. Některé kanály budou kódované, jiné ne.

Hovořil jste o rozšiřování satelitního signálu do domácností. Jak vidíte jeho vývoj po spuštění DVB-T v dalších lokalitách?

Myslím si, že penetrace satelitního příjmu ještě zdaleka nedosáhla svého vrcholu. Shodují se na tom všichni experti. Satelitní příjem bude řádově rovnocenný co do počtu uživatelů v okamžiku, kdy dojde k vypnutí analogového terestriálního vysílání. Možná bude procento menší než u DVB-T, ale rozhodně ne dramaticky. V době vypnutí analogu se můžeme dostat až na nějakých třicet procent penetrace DVB-S.

Proč nemají kabeloví a IPTV operátoři problém s autorskými právy, ale satelitní ano? Otázka souvisí právě se zařazováním slovenských televizí do nabídky distributorů karet.

Historicky šlo o odlišnou legislativu, ale myslím si, že už dnes evropská legislativa zrovnoceňuje tyto způsoby šíření. Neřekl bych, že je dnes významný rozdíl v legální možnosti šířit programy přes IPTV platformu nebo satelit.

Pokud se ale podíváte do nabídky českých IPTV nebo kabelových operátorů, tak zde Markízu najdete…

U kabelových operátorů byla po léta uplatňována část legislativy, která umožňovala zařazovat programy z terestriálního přesahu. Když je program možné přijímat ze vzduchu, tak je podle této legislativy legální ho šířit i v kabelové síti.

Na celém území?

Takhle to autor legislativy nemyslel, ale v okamžiku, kdy se jednotlivé sítě propojují a to, co se přijme na slovenském pohraničí, lze dopravit do Mostu nebo kamkoliv jinam, lze s využitím tohoto paragrafu o terestriárním překryvu slovenské programy šířit po kabelu na celém území České republiky. U satelitu nic takového neplatí. Evropská legislativa už je ale v tomto pohledu otevřenější a věřím, že i u satelitního příjmu dojde k uvolnění.

U zahraničních programů je problém se sportovními přenosy. Myslíte si, že byste např. mohli na vaše karty zařadit chystaný třetí program Slovenské televize?

To bohužel zatím nevidím jako reálné.

Čtenářům se také často nelíbí, že u řady programů není vysílán elektronický programový průvodce (EPG), budete s tím něco dělat?

wt100 2024 EARLY

U některých programů funkci EPG můžeme ovlivnit. Týká se to např. programů v balíčku MULTI. U jiných programů je to mimo naši kontrolu. Souhlasím s vašimi čtenáři, že EPG do světa digitální televize jednoznačně patří.

Server DigiZone.cz oslovil s žádostí o rozhovor také zástupce společnosti Gital, druhého distributora satelitních dekódovacích karet ke službě CS Link, ten však dosud nereagoval.

Který sportovní program se podle vás objeví v nabídce Trade and Technology?

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).