Hlavní navigace

Je SPT TELECOM anděl nebo ďábel, Kain či Ábel?

26. 8. 1998
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

SPT TELECOM patří mezi společnosti, které ve většině lidí vzbuzují kontroverzní pocity. Zhruba před rokem a půl se TELECOM vrhl i do světa Internetu – a i tady vzbuzuje jeho působení rozličné ohlasy. Jak to tedy vlastně je? Přichází s TELECOMem do českého Internetu spasitel nebo ničitel?

Bylo nebylo, za devatero horami, sedmero řekami a před pár lety byla situace na našem trhu s připojením do Internetu celkem jednoduchá. Stáli tu proti sobě, ale spíše vedle sebe, dva poskytovatelé akademický CESNET a komerční COnet, posléze Internet CZ. Sféry vlivu měli celkem přesně rozlišené až do chvíle, co se akademický CESNET rozhodl začít lézt COnetu do komerčního zelí. Potom padala silná slova, létala slůvka o žalobách; jestli na ně opravdu došlo, to už si nepamatuji. Každopádně to bylo období víceméně plné přátelské pohody a porozumění. Pak ale přišel drobný zvrat v podobě dalších firem, které se toto dvouvládí rozhodly trochu narušit. Jako první vlítl na trh tehdejší datac, který dnes vystupuje pod označením Bohemia.Net, následovaly firmy jako Luko (tehdy ještě sekundární), ještě před nimi sekundární SpiNet a také Video On Line. Právě tehdy také vznikly první problémy s peeringem, ale to už je jiná pohádka. Video On Line zmiňuji z jednoho významného důvodu byli to právě oni, kdo jako první přišli s měsíčním paušálem 500 Kč za neomezené připojení, které jim přineslo řadu zákazníků a také řadu nesnášenlivosti od ostatních poskytovatelů, jež více či méně postupně donutili srazit ceny.

Když tedy vloni na apríla SPT TELECOM vystartoval po zahřívacím kole pilotního projektu, jenž trval asi půl roku, se svými novými službami připojení k Internetu, a ceny za neomezene připojení nastavil zhruba na 600 Kč, byla to slušná nabídka, ale nikoliv převratná a v kontextu ostatních poskytovatelů reálná. SPT TELECOMu tedy přivedla nějaké zákazníky, ale cenová bomba to nebyla. SPT TELECOM však nezahálel a přestože to tak vloni zpočátku nevypadalo, pilně pracoval na rozvoji svých služeb v této oblasti. V minulých měsících se toto úsilí projevilo v soustředěném útoku SPT TELECOMu na čtyřech frontách.

Především je to skutečně kvalitní připojení, které dnes TELECOM nabízí; to je těžko vyvratitelný fakt. TELECOM má dnes do zahraničí tři nezávislé linky o souhrnné kapacitě 6 Mb/s. Že se jedná o dostatečnou kapacitu potvrzují i výsledky našich testů poskytovatelů, ve kterých TELECOM obsazuje první místa. Po přijetí TELECOMu do NIXu, které se podařilo letos v dubnu až na několikátý pokus, navíc TELECOM dosáhl i docela slušného peeringu – někteří poskytovatelé mu sice ještě do sbírky chybějí, ale z pozice poskytovatele, se kterým nikdo nechce jít do party, se dostal na úroveň průměrných členů NIXu, kteří mezi sebou jsou propojeni. Kvalitní připojení, toť fronta první.

TELECOM navíc nasadil naprosto ojedinělé ceny. Za běžný neomezený přístup nadále trvá paušál kolem 600 Kč. Agresivní nabídkou pro domácí uživatele je však paušál ve výši 189 Kč, který opravňuje k plnému využití Internetu v době mírného provozu (ve všední dny od 19:00 do 7:00 a o víkendech) a ve špičce vás pustí alespoň k e-mailu. Podle mého soudu nic víc drtivá většina domácích uživatelů nepotřebuje do Internetu se stejně připojují mimo špičku, protože to představuje výraznou úsporu na telefonních poplatcích. Pro pouze elektronickopíšíci je tu paušál 89 Kč za měsíc, který by už většina z nás v telefonním účtu ani nepoznala. Zajimavé jsou však i ceny za pevné linky, například 23 000 Kč za linku 64 kb/s je snad i v tuto chvíli na trhu minimum, přestože dostávám signály o tom, že v září by se mohlo u některých poskytovatelů leccos změnit. Ceny jsou však nepochybně velkou devizou, která nyní TELECOMu žene do náručí řadu zákazníků. O peníze jde vždy až v první řadě, abych vás trochu zmátl, uvádím je jako frontu druhou.

Fronta třetí, to je pokrytí naší republiky přístupovými body. TELECOM jich má dnes 89, což je opravdu velmi významné číslo. Je logické, že v Praze si můžeme vybrat z plejády desítek poskytovatelů, ale Internetový nadšenec v Horní Dolní mezi Lesy takovou šanci nemá. Nechce-li tedy za telefonní poplatky utratit dědictví po babičce i střechu nad hlavou, vybírá z toho, co má ve svém UTO k dispozici a TELECOM se velmi snaží, aby tam byl. Z hlediska zákazníků je to tedy v tuto chvíli nepochybně výhoda, protože jiní poskytovatelé k nim třeba ještě nedošli a jsou tak vděční, že jim TELECOM dává možnost se připojit. Už dříve jsem se však věnoval poněkud problematickému postupu, který TELECOM v této věci zvolil (podle včera zveřejněného žebříčku to byl mimochodem nejčtenější článek Lupy všech dob).. Řadu svých bodů totiž buduje na principu přesměrování telefonních hovorů, což znamená, že v Horní Dolní mezi Lesy se sice volá na lokální číslo (a podle toho také zákazník platí), ale hovor je přesměrován do jednoho ze zhruba deseti až dvaceti skutečných uzlů. Poplatky za meziměstský provoz se však neztratí TELECOM si je platí sám sobě, resp. jeden jeho odštěpný závod druhému. Formálně vzato je to možná čisté, protože podobnou službu mohou využít všichni poskytovatelé, jenže je tu jeden problém. Těch pár tisíc, na které jsem výši těchto poplatků za jednoho zákazníka vyčíslil, totiž na rozdíl od TELECOMu jiný poskytovatel nepřendavá z jedné kapsy do druhé, ale musí je vyndat a pěkně na dřevo vysázet TELECOMu. Zákazníka to však zatím nezajímá a pochrochtává si, že má připojení do Internetu za lokální tarif. To je nepochybně fronta třetí.

Henry Ford kdysi prohlásil slavnou větu, kterou si neopovažuji citovat, protože si její přesné znění nepamatuji. V zásadě však prohlásil, že kdyby měl v kapse poslední dva dolary, jeden z nich by investoval do reklamy. Správná reklama je vážně velmi důležitá a Ford to nakonec svým podnikáním prakticky předvedl. Ani TELECOM tuto stránku věci nezanedbává a na podporu svých Internetových služeb spustil dosud nevídanou reklamní kampaň. Z billboardů tak na nás majestátně shlíží bujné poprsí se zřejmou narážkou na Pamelu Počítačovou. Proč Počítačovou? Podíváte-li se na doličné poprsí, nepochybně sami dojdete k závěru, že k Silicon Valley nemá vůbec daleko. Podívat se můžete i na drobného živnostníka, kterému by nepochybně prezentace na Internetu učinila ze života ráj. Slzu v oku musíte zamáčknout při pohledu na ubohého poštovního úředníka, který má už od olizování známek jazyk dlouhý přes tři metry – jak by mu asi musel zvednout sebevědomí takový e-mail.

Máte-li z mých trochu ironických slov pocit, že mi přijde tato reklama TELECOMu směšná, musím váš dojem zavčas vyvrátit. Naopak, celá tato kampaň mi přijde jako velmi chytře navržená i zrealizovaná a jsem přesvědčen, že TELECOMu a tedy i českému Internetu přivede mnoho nových uživatelů. Je nemožné ji šmahem srovnávat s kampaní kolem Března – měsíce Internetu, protože TELECOM do ní zcela nepochybně investoval mnohokrát více, než kolik stál Březen. Přesto je nutné říci, že na rozdíl od dost nevýrazného Března tato kampaň plní svůj účel. To je tedy fronta čtvrtá, na které TELECOM bojuje velmi usilovně.

Nu dobrá, už jsem popsal pár stránek popisem, ale co z toho? Mají pět národy celého světa TELECOMu slávu po tisíc let za jeho ušlechtilé činy pro rozvoj českého Internetu, nebo je na místě spíš poukaz na to, že jeho jednání není fér? Upřímně vám řeknu, že v tom nemám vůbec jasno. Je zcela evidentní, že TELECOM do svých Internetových aktivit cpe peníze horem dolem a na nějakou tu ztrátu nehledí. Fakticky to znamená, že ze zisků, které dosahuje – v oblastech, kde má doposud právně zaručený, nebo třeba jen faktický monopol, křížovým financováním hradí výrazné ztráty, které má kupříkladu v Internetu – není snad nikdo, kdo by si myslel, že Internet On Line je v tuto chvíli výdělečná činnost.

SPT TELECOM se tak chová způsobem, který rozhodně není fér vůči jeho konkurentům na poli připojení do Internetu svými finančními zdroji mu pochopitelně nemohou konkurovat. Z hlediska zákazníků je možná v tuto chvíli všechno v nejlepším pořádku – dostávají totiž, když to vezmu podle jednotlivých front, kvalitní připojení za dobrou cenu až pod nos. Jenže tak nějak funguje základní model omezování konkurence – na počátku se zákazníkům nabídne něco úchvatného, co je přiměje k přechodu právě k této firmě. Když pak konkurence zajde na úbytě, nebo se její řady alespon pročistí, ze super výhodné nabídky se stane méně výhodná a nakonec stejně všechno zaplatí zákazník; TELECOM a ani třeba nejrůznější potravinářské řetězce si peníze netisknou.

Když se na to tedy podívám vcelku, TELECOM dnes skutečně dělá něco pro rozvoj českého Internetu, což se v krátkodobém horizontu jeví jako neskonale vynikající činnost. Při delším pohledu se však věci mohou jevit jinak. Omezení konkurence ve výsledku vždycky škodí zákazníkům i danému odvětví jako celku. Nechci hodnotit, který z obou pohledů na aktivitu TELECOMu má dnes mít navrch; něco přeci musím nechat na vás, co říkáte?

Marek Antoš

CS24 tip temata


Starší, související články:

* SPT Telecom nehraje fér hru
* Jak věc vypadá z pohledu SPT Telecomu
* Je to tu znovu: nezneužívá SPT Telecom svého monopolního postavení?

* Internet za 89 korun měsíčně?
* SPT TELECOM vrací peníze!

* Testy poskytovatelů

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).