Hlavní navigace

Jsou statistiky počtu klientů mobilních operátorů objektivní?

19. 8. 2005
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

T-Mobile se stal jedničkou na českém trhu, co se týče počtu zákazníků (za zákazníka se počítá každá aktivní SIM karta), to už ví snad každý. V posledních dnech jsme totiž byli svědky masivní reklamní kampaně, která neměla nechat nikoho na pochybách, kdo je nyní mezi mobilními operátory pánem.

Někdo by mohl říci: „No a co, za pořádnou práci pořádná odměna, ať to každý ví, že mají nejvíce zákazníků.“ A v duchu této teorie se na nás z denního tisku, televize, Internetu a různých jiných reklamních médií usmívali bezstarostní lidé s jedničkami na oblečení.

Na první pohled idyla bez menší skvrnky. Ale je tomu opravdu tak?

T-Mobile se totiž v posledních měsících ve snaze překonat svého největšího rivala, společnost Eurotel, uchýlil ke zvláštní taktice. Podle našich informací rozdával zdarma SIM karty s velice nízkým kreditem. Na tom by nebylo nic neobvyklého, každá společnost čas od času v rámci svých reklamních kampaní nabídne potenciálním zákazníkům „ochutnávku“ poskytovaných služeb zdarma. Většina obdarovaných se pochopitelně takovému dárku nijak nebránila a lze se domnívat, že valná většina z nich i kredit použila k poslání pár SMS zpráv či velice krátkému telefonnímu hovoru. Pak ji nejspíše vyndali ze svého mobilního telefonu a nahradili svou vlastní. Na tom by také nebylo nic neobvyklého, až na tu skutečnost, že tím, že z darované SIM karty poslali zprávu či zatelefonovali, pomohli společnosti T-Mobile k jejímu současnému prvenství. Takto aktivovaná SIM karta je totiž po určitou dobu vedena v registru aktivních SIM karet operátora, přestože se z ní kromě zmíněných hovorů a SMS zpráv už žádné další nerealizují.

Lupa tip MF temata2

Toto není samozřejmě problém pouze společnosti T-Mobile, ale zdá se být problémem obecné metodiky započítávání aktivních SIM karet. Protože jak je vidět, není aktivní SIM karta jako aktivní SIM karta.

A tak když jsem dnes otevřel schránku, ve které na mě po dlouhé době čekal pohled s nápisem „Jsme jedničky. Děkujeme.“ a připomenutím, že o tomto víkendu mohu posílat SMS zprávy zdarma, nemohl jsem se ubránit smíšeným pocitům.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.